• Anonym (tandis)

Hur länge kan man vänta med rensning och rotfyllning?

Hej har precis gjort en akutbehandling på en tand. Den behöver nu rensas och rotfyllas.

Är det någon som vet hur länge man kan vänta med detta? Tanden är preliminärt lagad.

Hur länge har ni som gjort detta väntat med rensning efter akutbehandling?

• Svar på tråden Hur länge kan man vänta med rensning och rotfyllning?
  • Anonym (Kasus)

Har aldrig vart i exakt den sitsen men var å pratade en möjlig rotfyllning med min tandläkare idag. Min känsla är att det är rekommenderat att göra det ganska nära i tiden.

• Anonym (tandis)

Ok, ja precis dock har inte tandläkaren tid förrän om 2-3 månader för en ny rensning. Jag har alltså bara gjort akutrensning.

Någon som vet om det är ok att vänta 2-3 månader?

• Anonym (Upp till 3 månader)

När jag fick åka in akut sa de att en preliminär lagning kan hålla upp till 3 månader, men att sådant alltid är lite osäkert. 

Min tand slutade inte helt göra ont förrän jag gjort en riktig rotfyllning. Pga att jag hade fortsatta besvär så tidigarelade de den riktiga behandlingen. Sådär kanske 4 veckor efter inledande problem? Så tror inte två månader då skulle vara ett problem. 

• Anonym (Ejdin)

Så länge du inte får ont så går det nog att vänta.

Jag hade samma som du, akutlagning i väntan på rotfyllning. Jag fick ont någon vecka innan rotfyllningen skulle göras, så då skrev en tandläkare ut antibiotika i 3 dagar till mig. Så klarade jag mig till rotfyllningen.

• Anonym (tandis)
    Anonym (Ejdin) skrev 2023-09-16 12:51:40 följande:

Jag hade samma som du, akutlagning i väntan på rotfyllning. Jag fick ont någon vecka innan rotfyllningen skulle göras, så då skrev en tandläkare ut antibiotika i 3 dagar till mig. Så klarade jag mig till rotfyllningen.

Tack för svar. Hur länge väntade du efter akutrensningen?
  • Anonym (tandis)
    Anonym (Ejdin) skrev 2023-09-16 12:51:40 följande:

Tack för svar. Hur länge fick du vänta efter akutlagningen? 
  • Anonym (tandis)
    Anonym (Upp till 3 månader) skrev 2023-09-16 12:49:28 följande:

När jag fick åka in akut sa de att en preliminär lagning kan hålla upp till 3 månader, men att sådant alltid är lite osäkert. 

Min tand slutade inte helt göra ont förrän jag gjort en riktig rotfyllning. Pga att jag hade fortsatta besvär så tidigarelade de den riktiga behandlingen. Sådär kanske 4 veckor efter inledande problem? Så tror inte två månader då skulle vara ett problem. 

Tack för svar. Ja precis, de sa att det "borde gå bra" men det känns lite osäkert och jag vill ju verklgien inte få en till infetkion nu när den är akutlagad. 

Hur länge väntade du efter akutlagningen?

• Anonym (Ejdin)

Tyvärr kommer jag inte ihåg men det var nog mer än ett par veckor i alla fall.

Men ring din tandläkare och fråga, det är de som bäst kan svara!
    Och får du ont så ring dem direkt, så de kan rotfylla snarast. Får du ont så får de ge dig en akuttid.

Svar på tråden Hur länge kan man vänta med rensning och rotfyllning?