När kronofogden säljer huset
En kompis ha länge varit dålig med sin ekonomin. Småsummor som glömts betalas, summor så små som några 100 som gått till kronofogden och vuxit i storlek pga räntor, påminnelseavgifter osv. Slarv, glömska eller gud vet vad.
Men även större poster. Vet inte riktigt vad pengarna gått till men förmodligen en del ihopbakslån på och skulderna är nu så stora att hon helt tappat kollen. Gissar att hon tagit allt på avbetalning och tappat kollen. På senaste har det gått i rasande fart och blivit så illa att de struntade i att betala huslånet. Det innebar att även hennes man har hamnat hos kronofogden och de har nu haft utmätning på huset som har sålts på exekutiv auktion.
Nu till min fråga.. Vad händer nu? Det kommer förmodligen inte finnas några pengar kvar när huset är sålt. De kommer båda ha betalningsanmärkningar. Hur ska de kunna hitta nytt boende med anmärkningar och inga pengar? Vad ska hända med barnen osv?
Känns som att jag oroas mer än min vän. Hon verkar handlingsförlamad och verkar inte förstå allvaret i situationen.