• Anonym (Vad händer nu?)

När kronofogden säljer huset

En kompis ha länge varit dålig med sin ekonomin. Småsummor som glömts betalas, summor så små som några 100 som gått till kronofogden och vuxit i storlek pga räntor, påminnelseavgifter osv. Slarv, glömska eller gud vet vad.

Men även större poster. Vet inte riktigt vad pengarna gått till men förmodligen en del  ihopbakslån  på och skulderna är nu så stora att hon helt tappat kollen. Gissar att hon tagit allt på avbetalning och tappat kollen. På senaste har det gått i rasande fart och blivit så illa att de struntade i att betala huslånet. Det innebar att även hennes man har hamnat hos kronofogden och de har nu haft utmätning på huset som har sålts på exekutiv auktion. 

Nu till min fråga.. Vad händer nu? Det kommer förmodligen inte finnas några pengar kvar när huset är sålt. De kommer båda ha betalningsanmärkningar. Hur ska de kunna hitta nytt boende med anmärkningar och inga pengar? Vad ska hända med barnen osv? 

Känns som att jag oroas mer än min vän. Hon verkar handlingsförlamad och verkar inte förstå allvaret i situationen. 

• Svar på tråden När kronofogden säljer huset
  • Anonym (Synd)

Synd att kronofogden sålde huset. De skulle ha ruskats av det hotet och sålt huset själva, de hade förmodligen  fått mycket mer för det.

Det som händer nå är att de får göra vad de kan för att få någonstans att bo. Andra, tredje hand, his kompisar, släkt, whatever. Kommunen kommer eventuellt kliva in och sätta dem i ett lägenhetshotell, ett vandrarhem eller liknande om de inte klarar det själva. Separera barnen från föräldrarna kan bli aktuellt om det verkligen inte funkar

Min pappa vägrade se sanningen i vitögat, huset såldes och jag och mina syskon fick bo på vandrarhem i ett halvår. Jag var 18, syskonen var 8 och 6. De placerades inte då soc ansåg att det var viktigare att vi var tillsammans och se hade kvar ett så normalt liv som möjligt med skola och kompisar mm. Nej, det var inte på stenåldern utan för 3 r sedan.

Anonym (Synd) skrev 2023-09-15 16:59:06 följande:

Synd att kronofogden sålde huset. De skulle ha ruskats av det hotet och sålt huset själva, de hade förmodligen  fått mycket mer för det.

Det som händer nå är att de får göra vad de kan för att få någonstans att bo. Andra, tredje hand, his kompisar, släkt, whatever. Kommunen kommer eventuellt kliva in och sätta dem i ett lägenhetshotell, ett vandrarhem eller liknande om de inte klarar det själva. Separera barnen från föräldrarna kan bli aktuellt om det verkligen inte funkar

Min pappa vägrade se sanningen i vitögat, huset såldes och jag och mina syskon fick bo på vandrarhem i ett halvår. Jag var 18, syskonen var 8 och 6. De placerades inte då soc ansåg att det var viktigare att vi var tillsammans och se hade kvar ett så normalt liv som möjligt med skola och kompisar mm. Nej, det var inte på stenåldern utan för 3 r sedan.

Ja jag får panik av blotta tanken att och mår så dåligt å deras vägnar att detta blev verklighet. De har haft lång tid på sig att betala sedan de fick första inkassokravet på huslånet vad jag förstod men inget hände. Jag vet att de rest under den perioden så jag förstår faktiskt ingenting. De fortsatte sitt liv som vanligt medan allt stod på spel. Och nu är det för sent. 

Allt är rätt luddigt för mig som utomstående men förutom hennes man är jag nog den med mest insyn. Det konstigaste är att hennes man nu inte ingrep innan det gick så långt som utmätning. Kan hon ha undanhållit allt från honom? 

Ja allt är en enda röra och jag oroar mig verkligen. Känns så sorgligt, deras liv har varit bra i övrigt så jag förstår faktiskt inte hur det kunde bli såhär. 
    Anonym (Synd) skrev 2023-09-15 16:59:06 följande:

Och tack för ditt svar! Har du även tips på hur jag skulle kunna hjälpa dem? Jag kan husera dem ett par veckor efter de flyttat ut från huset men inte mer än så. 
  • Drottningen1970

Det vore osmart att husera dessa handlingsförlamade människor en enda dag. Du kommer aldrig ha hjärta att slänga ut dom. 

så länge de har tak över huvudet så konmer de heller aldrig få hjälp av socialtjänsten. De behöver de facto stå på gatan och inte veta var de ska sova på natten för att socialtjänsten ska agera.

• Jårdi

Håller med ovanstående kommentar TS, bättre du står vid sidan av och stöttar. Det låter på din beskrivning av dem som de levt och ännu lever i förnekelse för att de/hon inte orkar att ta in konsekvenserna av hur de har hanterat sin ekonomi. Att behöva vända sig till socialtjänsten för hjälp kanske kan bidra till ett uppvaknande. Bättre du bjuder på middag nån gång eller bjuder barnen på något kanske. Har levt med en spelmissbrukare och jo de är duktiga på att dölja vad som händer i ekonomin, anhöriga blir också medberoende och kanske omedvetet blundar för röda flaggor. 

• Jårdi

Låter nämligen som det finns nåt form av konsumtionsmissbruk här.

• Anonym (Ida)

Du är en fin vän ts!

Men du bör inte hjälpa dem mer än att ge telefonummer till olika samhällsinsatser. Kontakta dem får de göra själva! Egentligen söka upp numrena själva också men om du vill hjälpa dem på något sätt så är det vad du kan göra. Tex socialen och kommunens budget-och skuldrådgivare.

Människor som dem, som konsumerar istället för att betala sina räkningar, behöver slå i botten hårt för att komma ur beteendet. Vissa vill inte, de vill leva och köra på som vanligt och tycker det är någon annans fel, men sådana personer kan man inte hjälpa. Inte förrän de förstår att det är de som behöver tänka annorlunda.

Du kan vara en vän som finns där för att prata, men låt dem inte flytta in. Låt socialen ta hand om det.

• Goneril

Lyxfällan låter det som här, de reser, är tämligen obekymrade medan huset säljs på exekutiv auktion. Jag är nog tuffare än TS, jag tror inte att jag skulle vilja umgås med människor med så nonchalant attityd. Jag skulle definitivt inte låta dem flytta in, i så fall skulle de antagligen parasitera i evigheter. TS har då plötsligt fått ett ansvar för deras försörjning!                                                                                                                            Som sagt, människor som inte har full koll på sin ekonomi och som inte kan planera skulle jag undvika. Jag hade dragit mig undan för länge sen. Ställa upp för andra? Jo, om de själva lägger manken till, men aldrig för så här obrydda individer, de kommer att snylta och utnyttja TS om hon inte säger upp bekantskapen.

• Anonym (Ui)

Du kanske ska hjälpa din vän att få kontakt med psyk så hon kan få hjälp. 

Goneril skrev 2023-09-16 17:18:19 följande:

Lyxfällan låter det som här, de reser, är tämligen obekymrade medan huset säljs på exekutiv auktion. Jag är nog tuffare än TS, jag tror inte att jag skulle vilja umgås med människor med så nonchalant attityd. Jag skulle definitivt inte låta dem flytta in, i så fall skulle de antagligen parasitera i evigheter. TS har då plötsligt fått ett ansvar för deras försörjning!                                                                                                                            Som sagt, människor som inte har full koll på sin ekonomi och som inte kan planera skulle jag undvika. Jag hade dragit mig undan för länge sen. Ställa upp för andra? Jo, om de själva lägger manken till, men aldrig för så här obrydda individer, de kommer att snylta och utnyttja TS om hon inte säger upp bekantskapen.

Vi satt och kollade igenom lite papper och en av skulderna är en obetald resa som de (hon)  tog på faktura... Kostnaden har nu stigit med räntor och avgifter så att betala direkt hade varit långt mycket billigare. Men de har nog haft huvudet i sanden. Vill verkligen förstå varför mannen inte har agerat...Han har inga skulder Sedan innan. Kan det varit en strategi att ta allt på henne för att hålla honom fri från kronofogden? Finkade ju sådär nu när bolånet förföll..... 
    Jårdi skrev 2023-09-16 11:19:54 följande:

Låter nämligen som det finns nåt form av konsumtionsmissbruk här.

Måste ju vara. det.. Men de har en ganska dyt livsstil med dyyyra aktiviteter till barnen osv... Så kan vara så att de tagit lån för dessa för att hålla sig flytande.. 

Det jag inte förstår är att de har små fakturor som förfallit och blivit superdyra för att de inte betalade direkt. En skuld hos kronofogden var på ursprungsbelopp 200 kr?! Tror det var ett inköp på en bok eller nåt. Nu ligger den på flera 1000 eftersom det är massa avgifter.. Varför gör man så? Flera såna små skulder finns (som nu inte längre är så små). Undrar om det finns en underliggande depression eller nåt som gjort att hon inte har förmått sig att ta tag i fakturorna? Varför gör man såhär? Tycker så synd om barnen 
  • Anonym (Budget och skuldrådgivare)

Hej

Vad fint att du engagerar dig och bryr dig men som flera har skrivit så tror jag att det är viktigt att du inte tar på dig för mycket ansvar i detta.
    Det måste de göra.

Det du kan göra är att finnas där för dem.
    Om du ser att de fortsätter att stoppa huvudet i sanden så kan du göra en orosanmälan till socialtjänsten, utifrån att de inte verkar kunna agera för sina barns bästa.

Jag har i egenskap som rådgivare mött många som hamnat där dina vänner är och för de flesta går det ändå ganska bra för, även om det känns nattsvart just nu.
    Om de har inkomster så är chanserna ändå ganska goda att hitta boende i andra hand, även om det är svårare med betalningsanmärkningar. Även om de inte får så mycket pengar över kanske deras skulder i alla fall blir betalda och betalningsanmärkningarna kan stötta dem att inte ta nya krediter och faktiskt lära sig att leva av sina inkomster.
    I alla kommuner finns det budget och skuldrådgivare som kan hjälpa dem att hitta ett sundare förhållningssätt kring ekonomin och hjälpa dem att bena ut varför det har blivit som det har blivit.

Men grunden är att de måste vilja detta själva.

• elmadumle
    Anonym (Vad händer nu?) skrev 2023-09-18 08:49:39 följande:
    Vi satt och kollade igenom lite papper och en av skulderna är en obetald resa som de (hon)  tog på faktura... Kostnaden har nu stigit med räntor och avgifter så att betala direkt hade varit långt mycket billigare. Men de har nog haft huvudet i sanden. Vill verkligen förstå varför mannen inte har agerat...Han har inga skulder Sedan innan. Kan det varit en strategi att ta allt på henne för att hålla honom fri från kronofogden? Finkade ju sådär nu när bolånet förföll..... 
    Därför att när skulderna väl har börjat ramla in till kf och du inte kan betala längre så bryr man sig till slut inte om det kommer fler skulder dit, du vet inte hur du ska reda ut detta berget. Orken finns inte helt enkelt.
Svar på tråden När kronofogden säljer huset