• Anonym (Ledsen)

Måste lämna min allra bästa vän, men det gör så ont

Har varit vän med en man i många år. Det har hela tiden funnits en kvinna som han varit helt nere i, men hon har försvunnit ur bilden vart eftersom. Vi började träffas mer regelbundet för ett par år sedan och sen ett halvår har vi i princip bott hos varandra. Det har hela tiden funnits en obalans i vår relation. Jag älskar honom som man, han älskar mig nog mer som vän. Flera gånger har han sagt att han älskar mig, men aldrig nykter. För 2 år sedan började jag dejta en kille och då bad min vän mig att välja mellan dem eftersom "tre i ett förhållande är en för mycket". Valet var enkelt, men till vilken nytta? Han kallar sig för styvpappa och han har köpt blommor till mig. Han planerar semester med mig. Men sen händer liksom inget mer. Jag är den han hör av sig till jämt, jag är den som vet mest om honom, han fixar min bil, jag fixar hans räkningar, vi handlar tillsammans och jag är den som funnits vid hans sida när båda hans två föräldrar gått bort nu sista året. Vi har haft sex, men inte mycket. I princip rör vi inte vid varandra heller, håller i varandra om vi sover tillsammans men sällan mer. Vet han sagt till andra att hans största skräck är att jag ska försvinna från honom. Och nu måste jag göra det, jag vill dela mitt liv med någon som älskar mig som kvinna. Nu är bara frågan: Hur pallar man? Jag älskar honom gränslöst.

• Svar på tråden Måste lämna min allra bästa vän, men det gör så ont
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (jury) skrev 2023-09-17 17:17:54 följande:
    Styvpappa till dina vuxna barn efter ett par års regelbundet träffande mellan er? Han verkar inte ta dom ord han slänger omkring sig särskilt seriöst.
    Det håller jag med om. De träffas regelbundet dock och de trivs med varandra mycket bra.
  • Anonym (He's just not that into you)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-09-17 17:17:10 följande:
    Vi har inga olika regler om att träffa andra, han träffar ingen och jag träffar ingen. Jag gjorde det en gång, och det var då han bad mig välja. 
    Jag duger jämt för honom, men han ser mig som sin allra närmsta vän som han är otroligt stolt över.
    Han har aldrig lovat mig något när han varit nykter, de få gånger han sagt att han älskar mig har han druckit.
    Och du tror på att han inte träffat andra? Gimme a break.... Du får inte träffa andra men han vägrar ändå ge vad du behöver. Det räcker med den vetskapen ändå. Sluta lura dig själv, han har dig av bekvämlighet och inget annat.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (He's just not that into you) skrev 2023-09-17 17:57:00 följande:
    Och du tror på att han inte träffat andra? Gimme a break.... Du får inte träffa andra men han vägrar ändå ge vad du behöver. Det räcker med den vetskapen ändå. Sluta lura dig själv, han har dig av bekvämlighet och inget annat.
    Han har garanterat träffat andra, men inte sen i våras. Vi har hängt med varandra så pass mycket att det vore rätt svårt. Tror han verkligen älskar mig på riktigt, men inte mer än som vän. Har aldrig känt mig utnyttjad på nåt vis.
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-09-17 18:01:42 följande:
    Han har garanterat träffat andra, men inte sen i våras. Vi har hängt med varandra så pass mycket att det vore rätt svårt. Tror han verkligen älskar mig på riktigt, men inte mer än som vän. Har aldrig känt mig utnyttjad på nåt vis.
    Man kan älska någon på olika sätt. Hans sätt är egoistiskt. Han vill/kan inte ge vad du behöver. Då älskar han dig bara för sin egen skull, inte för din skull. Bara för att du inte känner dig utnyttjad betyder inte att du inte är det. Gå vidare, det här kommer aldrig bli något mer än det ni har nu.
  • Anonym (XXc)

Har ni suttit ner och pratat? 

• Anonym (jury)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-09-17 16:39:46 följande:
     För 2 år sedan började jag dejta en kille och då bad min vän mig att välja mellan dem eftersom "tre i ett förhållande är en för mycket". Valet var enkelt, men till vilken nytta? 
    Borde inte detta ha varit en passande anledning till att försöka definiera erat förhållande lite mer precist än den 'allra-bästa-vän' status ni körde med innan? Helt enkelt säga 'Ok, jag slutar dejta denne kille, men vad betyder det så för oss? Vad är vi så för varandra när tre nu är för många?'. Och därefter beroende på svaret ha krävt mer konsekvens i ord och handling?
  • Anonym (Camilla)

Jobbig situation. Det är nog läge att sätta er ner och ärligt berätta vad ni betyder för varandra. Vad är han rädd för? Anknytning? Åtagande? Kan ni vara särbos? Ni verkar ändå vara något slags inofficiellt par. Ni slösar ju båda två på tid. En tid ni kunde ägna er åt seriös relationer. Våga och vinn. Det ni behöver klargöra är vad ni står. Om ni inte ska vara i en relation kanske ni behöver en paus från varandra. Oavsett behöver ni en nystart. Antingen som ett dejtande och uppvaktande par eller som vänner utan benefit. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (XXc) skrev 2023-09-17 18:31:58 följande:

Har ni suttit ner och pratat? 

Njae. Han vet sen länge vad jag känner, Men vi har inte pratat något speciellt nu på sista tiden.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (jury) skrev 2023-09-17 18:43:31 följande:
    Borde inte detta ha varit en passande anledning till att försöka definiera erat förhållande lite mer precist än den 'allra-bästa-vän' status ni körde med innan? Helt enkelt säga 'Ok, jag slutar dejta denne kille, men vad betyder det så för oss? Vad är vi så för varandra när tre nu är för många?'. Och därefter beroende på svaret ha krävt mer konsekvens i ord och handling?
    Jodå, men jag trodde ju att det skulle bli tydligt efter den händelsen. Sen har det liksom bara runnit vidare och vi har blivit tajtare och tajtare. Men inte så mycket fysiskt, bara en extrem vänskap och en känsla av att det är mer, utan att nåt mer händer.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Camilla) skrev 2023-09-17 18:57:06 följande:

Jobbig situation. Det är nog läge att sätta er ner och ärligt berätta vad ni betyder för varandra. Vad är han rädd för? Anknytning? Åtagande? Kan ni vara särbos? Ni verkar ändå vara något slags inofficiellt par. Ni slösar ju båda två på tid. En tid ni kunde ägna er åt seriös relationer. Våga och vinn. Det ni behöver klargöra är vad ni står. Om ni inte ska vara i en relation kanske ni behöver en paus från varandra. Oavsett behöver ni en nystart. Antingen som ett dejtande och uppvaktande par eller som vänner utan benefit. 

Alla ser oss som ett par, ja. Jag följde ditt råd och har nu varit övertydlig med vad jag vill ha och jag har sagt att jag går vidare. Önskar att jag kunnat säga detta öga mot öga, det var min plan, men pga lite olika saker blev det bäst att jag skrev. Så nu har jag varit rak, sagt att jag vill dela mitt liv med någon igen och att så länge jag är med honom 24/7 och tycker att just han är magisk så kommer jag inte ge någon annan chansen. Jag sa att var sak har sin tid och att jag behöver tänka på min framtid. Inväntar just nu hans svar. Började säga detta redan i somras, men hann bara en bit innan han skämtade bort det. Märktes att han inte ville höra det då, han vill inte mista mig för allt smör i Småland. Men då måste han ge mig mer och han kan inte bli kär på beställning. Så jag förväntar mig inget annat än att han beklagar och önskar mig lycka till.
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-09-18 20:19:56 följande:
    Alla ser oss som ett par, ja. Jag följde ditt råd och har nu varit övertydlig med vad jag vill ha och jag har sagt att jag går vidare. Önskar att jag kunnat säga detta öga mot öga, det var min plan, men pga lite olika saker blev det bäst att jag skrev. Så nu har jag varit rak, sagt att jag vill dela mitt liv med någon igen och att så länge jag är med honom 24/7 och tycker att just han är magisk så kommer jag inte ge någon annan chansen. Jag sa att var sak har sin tid och att jag behöver tänka på min framtid. Inväntar just nu hans svar. Började säga detta redan i somras, men hann bara en bit innan han skämtade bort det. Märktes att han inte ville höra det då, han vill inte mista mig för allt smör i Småland. Men då måste han ge mig mer och han kan inte bli kär på beställning. Så jag förväntar mig inget annat än att han beklagar och önskar mig lycka till.
    Bra att du sätter ner foten. Vänta inte på svar, vad han än skriver så är det egentligen inte intressant. Antingen köper han ditt argument eller så kommer han bli så fruktansvärt ledsen helt plötsligt, dvs ren bullshit. Hade han velat vara med dig har han haft låååång tid på sig att ta detta vidare. Hoppas du hittar en vettigare kille sen.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (He's just not that into you) skrev 2023-09-18 20:29:25 följande:
    Bra att du sätter ner foten. Vänta inte på svar, vad han än skriver så är det egentligen inte intressant. Antingen köper han ditt argument eller så kommer han bli så fruktansvärt ledsen helt plötsligt, dvs ren bullshit. Hade han velat vara med dig har han haft låååång tid på sig att ta detta vidare. Hoppas du hittar en vettigare kille sen.
    Ja, han har haft otroligt lång tid på sig. Och han har vetat hela tiden vad jag känt. Så nu fick det bli såhär. 
  • Anonym (Camilla)

Wow! Bra jobbat. Det där gjorde du bra. Klappa dig på axeln och var stolt över att du börjar stå upp för dig själv genom att vara rak och tydlig. Visa både i ord och handling vad DU vill. Du fixar det här!! 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Camilla) skrev 2023-09-18 21:38:35 följande:

Wow! Bra jobbat. Det där gjorde du bra. Klappa dig på axeln och var stolt över att du börjar stå upp för dig själv genom att vara rak och tydlig. Visa både i ord och handling vad DU vill. Du fixar det här!! 

Han reagerade rejält. Han har inte ringt än, men vi får prata ut framöver. Får se var vi hamnar. Det jag vet är att han inte vill släppa mig åtminstone, men jag vill ha mer än vänskap. 
  • Anonym (?)

Är han möjligen asexuell? 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (?) skrev 2023-09-19 16:14:22 följande:

Är han möjligen asexuell? 

Nä, det tror jag inte. Däremot har det inte alltid funkat för honom, ett par gånger har han fått avbryta och har då sagt att det inte är mitt fel. Han äter en medicin som jag googlade kan ställa till det, men vi har inte pratat om det. Men en kompis ställde också frågan eftersom hon tycker det är så konstigt att vi liksom inte kommer längre när vi är så nära.
  • Anonym (Kärlek)

Hur har det gått TS?

Svar på tråden Måste lämna min allra bästa vän, men det gör så ont