• VilleJ89

Vaknar blöt av svett

Tjena!

Sen ungefär ett halvår tillbaka vaknar jag flera gånger per natt och är genomblött av svett.
    Kudden och täcket och kalsongerna är blöta.
    Jag har ett svalt täcke och jag fryser dessutom så sovrummet är inte för varmt.
    Det blir väldigt obehagligt nu när det blir kallare på nätterna.

Har någon här varit med om något liknande och lyckades få svettningarna att sluta?

Kan det vara manligt klimakterium?

Men det händer aldrig på dagen. Och jag är inte överdrivet stressad eller drömmer eller snarkar.
    Upplever mig som helt frisk i övrigt förutom svettningarna. Har faktiskt inte en enda sjukdag på över 10 år och har aldrig behövt ha med sjukvården att göra.

Jag är man och 34 år och har aldrig rökt eller varit full. Är helt nykterist. Jag äter inte ens socker och gillar inte kryddad mat.

Tar gärna emot alla erfarenheter. Vad tror ni sjukvården kan göra?

Vore så skönt att slippa frysa i genomblöta lakan, samtidigt som jag är livrädd för sjukvården ;(

• Svar på tråden Vaknar blöt av svett
  • Mia448

Man kommer ej i klimakteriet när man är 34, och absolut inte om man är man

Kontakta sjukvården. Går ju att göra online via chatt om man vill 

• 19Richie88

Jag vaknar själv av svett jag med varje morgon.
    Däremot så motsatt dig.. har jag gjort/ gör jag allt det där ..det du inte gör.
    .
    Jag stressar ju alltid.
    Jag snarkar sönder. Ska söka vård för sömnapne.
    Jag har många sjukdagar, flera stycken över hela året.
    Har rökt tidigare, snusar idag.
    Dricker långt mer än vad jag mår bra över kanske.. Inte mycket per gång, men flera gånger i veckan blir det ju. Vet inte om det gör någon skillnad att dricka just sådär, men ser ex. mer öl som en belöning för kroppen att jag har gjort mig förtjänt av en sån när jag har varit och spenderat 9 tim. på jobb varje dag och stått ut med alla idioter till arbetskollegor hela dagen. :P

Äter jag.. så får jag i mig ganska mycket socker. Och jag bara älskar kryddad mat.

..I så fall och så här långt så borde det vara helt givet kring och inte alls konstigt när jag säger att Jag Svettas också så in i hvete.
    Men läkaren säger att det här har ingenting med detta att göra.
    Klart det hjälper inte.. men att problemet mer säger något annat hos mig. 
    Snarare att det ligger i min ämnesomsättning?

Man kan svettas mer om du är vältränad än om du är otränad?
    Sa min läkare.
    Vilket stämmer in på mig.
    Först lät det inte logiskt.

Det/ mitt sympatiska nervsystemet hos mig är 'ur funktion/ och i så pass dålig balans.
    TS, be att få kolla upp det "Sekundär hyperhidros och primär hyperhidros -Överdriven svettning hos VC. Det kan jag rekommendera!

• LilxVixen

Kontakta sjukvården, det finns ett par diagnosesom kan passa in.  Ett par e helt ofarliga , men en e tyvärr inte Att leka med. Så kontakta sjukvården.
    ?det possessiva e att du inte beskriver andra symptom. Men för att vara säker kontakta dom, det e viktigt för din skull. Lycka till :)

• Maac

Har du inte googlat?
    Det finns diagnoser där man svettas just på nätterna. En del av dem måste man behandla, ju förr desto bättre.

Ring vårdcentralen idag och be om att få ta blodprover!

• VilleJ89

Hörrni tack för att ni tog er tid att svara.

Har tvingats inse att jag nog inte är fullt så frisk som jag vill vara, jag behöver inte klämma och känna efter länge på kroppen för att förstå vad som hänt.

Men det får bli ett senare bekymmer. Jag orkar inte krångla just nu. Vill bortse från elände så länge det går.

Någon som kan får gärna ta bort inlägget.

• Maac

Jag förstår inte vad du menar med ditt sista inlägg. 

• Knastret

Jag hade det så för 10 år sen. Under en vecka så vaknade jag minst en gång per natt och då var jag helt sjöblöt av svett. Man kunde se i lakandet hur svettpölen var formad efter min kropp. Täcke, kudde kalsonger, var helt dränkt. Min sambo sov bredvid och upplevde inget konstigt med temperaturen i rummet. Så det var helt klart nånting i min kropp. 

Jättekonstigt och obehagligt. Det hade hänt vid något enstaka tillfälle innan det också men nu är det som sagt 10 år sen drygt. Vet ej vad som hände. 

• LilxVixen

Snälla ignorera inte dinA symptom. Då en av diagnoserna tyvärr e leukemi. Å skulle de vara så illa ( vilket jag inte tror det e), så behöver du få behandling snarast. Mest troligen e det nått ofarligt. Men inte värt att gambla.så snälla kontakta vc.

Svar på tråden Vaknar blöt av svett