• Anonym (A)

Inflyttad hos min mamma 29 år

Hej!
    det är så att jag och min sambo har separerat efter 6 år tillsammans och eftersom lägenheten är hans så var jag tvungen att flytta tillbaka till min mamma och mitt gamla (flickrum), då jag inte står i någon bostadskö eller har pengar till att köpa egen lägenhet så blev detta mitt enda alternativ . 

Sparar givetvis pengar till egen bostad och är på G att flytta ut tills nästa år,.

Min fråga är varför är vi SVENSKAR fördomsfulla så fort vi vet att någon som är 29-30 år fortfarande bor hemma? Jag känner att man blir dömd direkt, ger du en förklaring till vad som hänt så slutar de fråga speciellt på jobbet..

Varför är det så? I USA bor många fortfarande hemma hos sina föräldrar fast de har heltidsjobb? då det är dyrt att bo ensam och klara alla kostnader, varför är det så mycket tabu här i Sverige? Finns människor som har det tufft ekonomiskt och inte har råd att bo själva? 

• Svar på tråden Inflyttad hos min mamma 29 år
  • Anonym (föratt)
    Anonym (A) skrev 2023-09-18 14:31:04 följande:
    Inflyttad hos min mamma 29 år

Hej!
    det är så att jag och min sambo har separerat efter 6 år tillsammans och eftersom lägenheten är hans så var jag tvungen att flytta tillbaka till min mamma och mitt gamla (flickrum), då jag inte står i någon bostadskö eller har pengar till att köpa egen lägenhet så blev detta mitt enda alternativ . 

Sparar givetvis pengar till egen bostad och är på G att flytta ut tills nästa år,.

Min fråga är varför är vi SVENSKAR fördomsfulla så fort vi vet att någon som är 29-30 år fortfarande bor hemma? Jag känner att man blir dömd direkt, ger du en förklaring till vad som hänt så slutar de fråga speciellt på jobbet..

Varför är det så? I USA bor många fortfarande hemma hos sina föräldrar fast de har heltidsjobb? då det är dyrt att bo ensam och klara alla kostnader, varför är det så mycket tabu här i Sverige? Finns människor som har det tufft ekonomiskt och inte har råd att bo själva?

För att i Sverige är normen att vuxna människor är självständiga och försörjer sig själva samt bor i eget boende. Vi har dessutom ett samhälleligt skyddsnät istället för att använda familjen som skyddsnät, och då har det blivit norm att inte behöva familjen för försörjning, boende eller annan hjälp.

Kan även jämföras med att barnfamiljer absolut inte ska be sina föräldrar om hjälp med barnen, barnen ska vara enbart föräldrarnas eget ansvar. I andra länder, och även förr i Sverige, så var det vanligt att mor/farföräldrar passade sina barnbarn och hjälpte till i den yngre familjen. Idag ses det som ett utnyttjande av de äldre som vill leva livet utan ansvar för barnbarn. 

Inte heller de äldre tas om hand av yngre familj, utan bor på ålderdomshem eller på egen hand med stöd av hemtjänst. 

Vi har helt enkelt avvecklat beroendet av stöd och hjälp mellan generationer och därmed skapat normen att alla står för sig själva. 
  • Anonym (Signe)

Har aldrig sett det som tabu på något sätt. Är väl bara bra att ha ett så bra förhållande med sina föräldrar att man kan få hjälp. 

• Anonym (Äh)

I Sverige får man ju skäll om man har sin/är en gymnasiestuderande 18-åring hemma. Att folk då reagerar på. Någon som är 10 år äldre är tråkigt men förståeligt. 

• Anonym (föratt)
    Anonym (Äh) skrev 2023-09-18 16:04:22 följande:

I Sverige får man ju skäll om man har sin/är en gymnasiestuderande 18-åring hemma. Att folk då reagerar på. Någon som är 10 år äldre är tråkigt men förståeligt. 

Främst om det är bonusbarn, de ska helst inte bo hemma en minut efter 18-årsdagen. I alla fall om det är biopappa + ny kvinna, då är bonusbarnen vuxna och ska ut på gatan så tidigt som möjligt. 
  • Anonym (föratt)
    Anonym (Signe) skrev 2023-09-18 14:47:39 följande:

Har aldrig sett det som tabu på något sätt. Är väl bara bra att ha ett så bra förhållande med sina föräldrar att man kan få hjälp. 

Fast, visst är det tabu att bo stadigvarande hemma som vuxen och med egen försörjning? Inte bara tillfälligt då som vid en separation eller annan kris, utan om man bor kvar permanent och liksom bor med sin förälder hela livet?
  • Anonym (svea)

Därför att Sverige är en överdriven variant av västvärldens individualistiska samhälle. Här ska en bäbis ligga ensam och sova i sitt rum från 2 månaders ålder för att duga och en ungdom ska flytta ut direkt efter gymnasiet och sedan hälsa på föräldrarna en gång i månaden på sin höjd. 

Men å andra sidan är det ALLTID bra att stå i bostadskö. Det har jag gjort i åratal trots att jag har en bostadsrätt. Man vet aldrig när man kan behöva en hyresrätt. Livet har sina tvära kast, men det har du lärt dig nu. 

• Anonym (Lilo)

Många som är runt 40 idag vet hur det var för 20 år sedan, det var bara att knalla in hos någon hyresvärd om boom fick man kontrakt.

Min första lägenhet fick jag på 1 vecka, i en av Sveriges största städer. Idag måste man stå på kö i 7 år i samma hyresbolag. Ville flytta till en ännu större stad (Gbg), sökte och fick en på mindre än en månad.

Så alla vuxna nu som lämnade den där lätta bostadsmarknaden bakom sig, som köpte hus för 15-20 år sedan, har kanske inte riktigt hängt med i svängarna?

I många länder bor man ju hemma tills man gifter sig, eller så flyttar man ihop med kompisar eller okända människor i de lägenheter som finns, man har eget rum men delar badrum och kök.

Här i Sverige är man tydligen misslyckad om man inte får tag i något som ung, men i många köer får man ställa sig först som 18-åring, och sen 5-10 års kö på det. Då kan man knappt flytta innan 23-24 år.

• Anonym (A)
    Anonym (Äh) skrev 2023-09-18 16:04:22 följande:

men det är inte tabu att ha barn och samtidigt ta amfetamin så länge man bor själv. Sverige är ett tragiskt land och man dömer ju folk till höger och vänster.

• Anonym (Sjuttiotalist)
    Anonym (Lilo) skrev 2023-09-18 16:28:10 följande:

Många som är runt 40 idag vet hur det var för 20 år sedan, det var bara att knalla in hos någon hyresvärd om boom fick man kontrakt.

Min första lägenhet fick jag på 1 vecka, i en av Sveriges största städer. Idag måste man stå på kö i 7 år i samma hyresbolag. Ville flytta till en ännu större stad (Gbg), sökte och fick en på mindre än en månad.

Så alla vuxna nu som lämnade den där lätta bostadsmarknaden bakom sig, som köpte hus för 15-20 år sedan, har kanske inte riktigt hängt med i svängarna?

Eh va? 

Det är nog väldigt olika från ort till ort. Där jag växte upp var det redan i början av 90-talet lång kö för lägenhet (första hands kontrakt), 5-6 år pratades det om, gick dock i många fall på 3-4 år. Ingen höjde på ögonbrynen om man var 25 och bodde hemma. 

Den kommunen har aldrig lyckats bygga bort sin kö, det är lång kö än idag. 

Bara att gratulera att du fick en lägenhet på en vecka! 
  • Anonym (A)
    Ensam hemma skrev 2023-09-18 20:15:59 följande:

Men vem är det som dömer dig?

Människor som har eget boende och säger att det visst går Att köpa sig en lägenhet ensam? jomenvisst fast då måste du ju ha 30% kontantinsats och där jag bor är det svårt att hitta en lägenhet i ett bra område under 1,5-2 miljoner.. sen ska man betala amortering bränsle internet el skatt på bilen försäkring a för mat spara pengar osv.. har tyvärr en lön under 24:000kr så det blir lite knepigt att få ihop allt ensam.
  • Anonym (A)

Människor som har eget boende och säger att det visst går Att köpa sig en lägenhet ensam? jomenvisst fast då måste du ju ha 30% kontantinsats och där jag bor är det svårt att hitta en lägenhet i ett bra område under 1,5-2 miljoner.. sen ska man betala amortering bränsle internet el skatt på bilen försäkring a för mat spara pengar osv.. har tyvärr en lön under 24:000kr så det blir lite knepigt att få ihop allt ensam.
  • Anonym (A)

• Anonym (Sjuttiotalist)

TS - jag studsade också hos mina föräldrar när jag var strax innan 30. Var tacksam för att det funkade! Det är faktiskt vanligare än man förväntar sig, jag hörde flera! Allt från ett par veckor till nåt år typ. 

Din tid kommer! 

• Anonym (Kvinna35)

Jag skulle aldrig klarat att bo hos min mamma på grund av att vi har så dålig relation och hon är extremt kontrollerande .. Men om man har bra relation och står ut med varandra så varför inte? Tycker inte det är nått fel med det.. 

Just nu bor jag faktiskt tillfälligt hos min svärmor/sons farmor med mina två yngsta barn (lång historia). Vi kommer bra överens och jag tycker det funkar bra även om jag såklart inte vill bo här för alltid. 

• Anonym (jadu)
    Anonym (A) skrev 2023-09-18 17:18:43 följande:

men det är inte tabu att ha barn och samtidigt ta amfetamin så länge man bor själv. Sverige är ett tragiskt land och man dömer ju folk till höger och vänster.

• Anonym (föratt)
    Anonym (Lilo) skrev 2023-09-18 16:28:10 följande:

I många länder bor man ju hemma tills man gifter sig, eller så flyttar man ihop med kompisar eller okända människor i de lägenheter som finns, man har eget rum men delar badrum och kök.

Här i Sverige är man tydligen misslyckad om man inte får tag i något som ung, men i många köer får man ställa sig först som 18-åring, och sen 5-10 års kö på det. Då kan man knappt flytta innan 23-24 år.

Va? För 20 år sedan var det enormt svårt att få tag i bostad. Det var många års kö för en bostad i stora städer, samt mycket dyrt att köpa. Du kanske tänker tillbaka till 70-talet snarare?
  • Ensam hemma

Jag skulle vara tacksam om jag ens hade en mamma att flytta till när livet var kärvt. Att andra har åsikter, vilket många har om både det ena och det andra bara för att de kan, är inget att lägga någon som helst energi på.

• Anonym (A)
    Ensam hemma skrev 2023-09-20 11:04:59 följande:

Jag skulle vara tacksam om jag ens hade en mamma att flytta till när livet var kärvt. Att andra har åsikter, vilket många har om både det ena och det andra bara för att de kan, är inget att lägga någon som helst energi på.

Tack För din empati❤️
  • Anonym (S)

Att "mellanlanda" är väl inga problem?? Kom igen när du är 55 och aldrig någonsin haft en "egen" adress, då kan vi snacka! Sen visst, är man ute och dejtar och det blir det här "Måste bara vänta tills mamma sover" så är det klart att förspelet kunde börjat bättre, men.... 

Svar på tråden Inflyttad hos min mamma 29 år