• Anonym (Lotta)

Sambon hemma på helgen, betala hyra?

Hej..
    Vi har bott i mitt hus i 18 månader nu. Första halvåret behövde han inte betala något alls, sedan önskade jag få 3000 i månaden, vilket egentligen inte alls täcker halva kostnaden för bolån, el, vatten, sophämtning osv. Nu arbetar han på annan ort och är bara hemma tre dagar i veckan. Borde han fortfarande betala? 

Jag hade det även knapert i någon månad och fick låna pengar av honom för att klara mig. Detta betalades tilbaka genom att han inte behövde betala något till mig på tre månader. När han hade det knapert så behövde han inte betala mig på två månader, innebär det att han är skyldig mig för två månader? Jag tänker inte begära detta, utan är bara nyfiken. 

• Svar på tråden Sambon hemma på helgen, betala hyra?
  • Agda90
    Anonym (Lotta) skrev 2023-09-18 16:55:30 följande:

Alltså, han har ju alla sina saker i huset, och kläderna lämnar han smutsiga när han kommer hem och tar med rena till jobbet Cool. Han är skriven i samma hus. Blir lite känslan av att han hälsar på på helgerna nu. Men han har ju som sagt redan bott ett halvår gratis, vet inte hur andra gör när sambon eller make/maka arbetar borta några månader. Lämnat de sin respektive att stå för alla kostnader för att de inte bor där heltid? Känns bara så skumt det här. Vi ska sälja huset, så renoverar nu. Alla sådana kostnader står också på mig. Sen när vi säljer så används en eventuell vinst som handpenning på nytt hus vi ska köpa tillsammans, men då blir det ju mer mitt hus det med .. kommer ju bli samma igen! 

Nej, nästa boende kommer att räknas som ERT i lagens ögon. Det du bor i nu är DITT!
    Men säljer du det här och nästa bostad införskaffas för gemensamt bruk så är det en annan femma. Då kommer den bostaden att ingå i en eventuell bodelning den dagen ni ska separera. Det betyder att du kan tvingas köpa ut din sambo om du vill bo kvar.
    Jag hade inte flyttat någonstans förrän alla ekonomiska frågetecken var lösta och jag hade velat ha ett sambo avtal om kommande boende så att jag inte hade blivit stående på bar backe den dagen förhllandet tar slut.
  • Kosmos88

Till Dahlia:

Som jag skrev så tycker jag det är märkligt att han inte betalar eller erbjuder sig att betala. I mindre fina ord menar jag att han är en obetänksam snyltare eller rent av en utsugare.

Men att i TS sits inte för det på tal på 18-månader, och sen skriva här istället för att ta upp det med personen i fråga, är inte heller det sunt beteende. Även om hon givetvis inte är boven i dramat. 

Flyttar en partner in hos mig så tar jag upp praktiska bitar som hyran direkt. Det gör man. Vanligt folkvett. Har man problem med sånt så är det något man måste jobba på. Annars blir man utnyttjad, eller hamnar i kläm pga andra obetänksamhet. Blir man överkörd i det området så lär man blir det i andra områden i livet också. Skriver detta i all välmening.

• Anonym (Dahlia)
    Kosmos88 skrev 2023-09-19 09:46:47 följande:

Till Dahlia:

Som jag skrev så tycker jag det är märkligt att han inte betalar eller erbjuder sig att betala. I mindre fina ord menar jag att han är en obetänksam snyltare eller rent av en utsugare.

Men att i TS sits inte för det på tal på 18-månader, och sen skriva här istället för att ta upp det med personen i fråga, är inte heller det sunt beteende. Även om hon givetvis inte är boven i dramat. 

Flyttar en partner in hos mig så tar jag upp praktiska bitar som hyran direkt. Det gör man. Vanligt folkvett. Har man problem med sånt så är det något man måste jobba på. Annars blir man utnyttjad, eller hamnar i kläm pga andra obetänksamhet. Blir man överkörd i det området så lär man blir det i andra områden i livet också. Skriver detta i all välmening.

Håller helt med! Frågan är som du skriver: varför har hon inte tagit upp det? 

Blir han arg då? Våldsam? Har han hunnit övertala henne att hon inte är värd bättre? Vill han ha maktövertag även vad gäller annat?Därav mitt tips till TS om att läsa om ekonomiskt våld.

Här kan också vara bra att kolla, TS: 
    www.varningstecken.n.nu

• Kosmos88
    Anonym (Dahlia) skrev 2023-09-19 10:17:13 följande:

Håller helt med! Frågan är som du skriver: varför har hon inte tagit upp det? 

Blir han arg då? Våldsam? Har han hunnit övertala henne att hon inte är värd bättre? Vill han ha maktövertag även vad gäller annat?Därav mitt tips till TS om att läsa om ekonomiskt våld.

Här kan också vara bra att kolla, TS: 
    www.varningstecken.n.nu

Kan absoluta handla om en faktisk rädsla för vad han ska göra. Men väldigt dramatiskt att gå direkt till sådana slutsatser. 

Många är bara konflikträdda, har svårigheter att uttrycka sig, sina behov, att ta plats eller liknande. Kan grundas i så enklas saker som att man fått villkorad uppskattning och kärlek som barn, och då handla mer om egna föreställningar om
    andra än reell rädsla. Får inte intrycket av att TS är rädd för sin partner.

Har man många erfarenheter av män som faktiskt är våldsamma, psykiskt eller fysiskt, och beteendet grundar sit där så behöver man hjälp med att se över sina relationsmömster.

Men såklart viktigt att uppmärksamma på om det finns fysiskt eller psykiskt våld eller förtryck i relationen.
  • Heranell

Har han några kostnader för boende de andra dagar i veckan när han jobbar borta? Om inte så lever han ju förfärligt billigt. 

• Anonym (XXX)

Bolånet - om du menar amorteringar - ska han i alla fall inte betala något till. Det är ju pengar som bygger upp din egen förmögenhet, och som han inte har någon rätt till om ni går i sär. OM han ska betala amorteringar och renoveringar och annat som ökar husets värde, så bör ni skriva papper på det, så att han får ut det beloppet vid en eventuell separation. Allt annat är utnyttjande. 

Om ni bodde ihop permanent på heltid, skulle jag även tycka att det var rätt att han betalade hälften av räntekostnaderna samt hälften av de avgifter som du nämner: sophämtning, el, vatten (och liknande). 

Men som det är nu... Du har alltså ägt huset innan han flyttade dit, och det köptes inte för att ni två skulle få bättre plats? Då kan de där avgifterna, om han bor där så lite, inte bli mycket större för att han också bor där. Möjligen el och vatten. Absolut inte räntorna (men vissa betalar hälften av räntorna ändå som sambo till någon som äger ett hus, det är inte ORIMLIGT att ha en sådan uppgörelse).

Och har han någon hyra där han bor annars? I så fall påverkar det också. Har han det, så kan du inte begära lika mycket som om han inte har det. Han måste ju också få något över efter boendekostnaderna!

Det var mina tankar, det är omöjligt att svara exakt när man har så lite information.

• Anonym (XXX)
    Anonym (KR) skrev 2023-09-18 15:11:23 följande:

Det handlar inte bara om att han endast bor där 3 dagar i vecka. Det handlar också om att du faktiskt erbjuder en plats att bo på. Vad är annars hans alternativ? Hotell 12 dgr i månaden? Stå själv på en lägenhet (vilket hade kostat mycket mer än 3000kr/månad). Hatta runt på olika ArB?

Fast så tänker man väl inte om man har ett parförhållande? Förhoppningsvis älskar de varandra och VILL bo tillsammans så mycket som möjligt. Du pratar som om deras relation skulle vara hyresvärdinna kontra inneboende...
  • Anonym (KR)
    Anonym (XXX) skrev 2023-09-19 11:50:03 följande:
    Fast så tänker man väl inte om man har ett parförhållande? Förhoppningsvis älskar de varandra och VILL bo tillsammans så mycket som möjligt. Du pratar som om deras relation skulle vara hyresvärdinna kontra inneboende...
    Lägg ner. Det handlar om hur han tänker. Han fattar inte värdet av att överhuvudtaget ha ett hus att sova i, oavsett hur många nätter i månaden han sover där. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (Lotta) skrev 2023-09-18 19:42:14 följande:
    Nej han har inget eget boende än det hans jobb har åt honom tillfälligt medan han jobbar borta, han är skriven här och allt han äger är här. Han får göra vad han vill hör hemma, men han vet inte vad han vill göra. Han har hela huset plus ett rum som enbart är hans, inte ens jag har det 🤣
    Vi har ganska likvärdig inkomst, men jag står för det mesta. Jag hatar att be om pengar, är vid att klara mig utan, men sambon kostar mig tid och pengar. 
    Det låter inte som att ert samboskap var riktigt genomtänkt? Vad har ni för deal angående ekonomin? (och varför tvättar han inte själv, hör inte till din fråga men han är väl vuxen?)
  • Anonym (Elizabeth)

Självklart måste ni prata om pengar och ekonomi innan ni köper hus ihop. Med tanke på att han är skriven hos dig/er, har alla hans saker där etc är ni ju såklart sambos och bör dela på kostnaderna. Det är ju inte som att han hälsar på och du bara råkar ha alla hans prylar hos dig.

Jag skulle bli lite orolig om mannen jag planerade att köpa hus med betedde sig sådär kring pengar.

• Anonym (Lotta)

Jag har läst allt som skrivits. I ett halvår har han betalat den delen jag anser är absolut minimum, men nu har han slutat att betala för att han lägger pengarna på annat. Jag ska prata med honom i helgen. Jag är inte konflikträdd eller orolig för hur han ska reagera, jag är bara van vid att bo ensam och tycker att det är jobbigt att be om pengar. Är den sorten som aldrig skulle låta någon bjuda på något. Men det blir besvärligt ha en till dom bor här utan att ge något tillbaka. Han är i övrigt en väldigt snäll och omtänksam människa, och jag trivs med honom. Jag tror inte att han tänker riktigt här... och har blivit bekväm och lat. Så jag pratar med honom i helgen så får vi se hur det går.

• Agda90
    Anonym (Lotta) skrev 2023-09-19 21:09:47 följande:

Jag har läst allt som skrivits. I ett halvår har han betalat den delen jag anser är absolut minimum, men nu har han slutat att betala för att han lägger pengarna på annat. Jag ska prata med honom i helgen. Jag är inte konflikträdd eller orolig för hur han ska reagera, jag är bara van vid att bo ensam och tycker att det är jobbigt att be om pengar. Är den sorten som aldrig skulle låta någon bjuda på något. Men det blir besvärligt ha en till dom bor här utan att ge något tillbaka. Han är i övrigt en väldigt snäll och omtänksam människa, och jag trivs med honom. Jag tror inte att han tänker riktigt här... och har blivit bekväm och lat. Så jag pratar med honom i helgen så får vi se hur det går.

Du vill inte be om pengar men han är ytterst bekväm med att inte göra rätt för sig... Det är att utnyttja någon.

Skulle han ha eget boende hade han fått stå för hyra, el, försäkring, bredband. Och då hade han fått stå för hela kalaset och inte enbart kunna räkna på de dagar han är hemma.  Det är inte mer än rätt att han får stå för hälften om ni är sambo. 
  • Anonym (Lotta)
    Tow2Mater skrev 2023-09-29 03:08:47 följande:

Hur gick snacket i helgen som var?

Det gick bra. Men jag slängde ut honom den här helgen.
  • minst

Nu blev jag jättenyfiken!  Dels på ert ekonomisnack och sen på vad det var som hände i helgen som gjorde att du slängde ut honom? Skiv gärna om du orkar! 

• Anonym (Lotta)
    minst skrev 2023-10-09 00:26:13 följande:

Nu blev jag jättenyfiken!  Dels på ert ekonomisnack och sen på vad det var som hände i helgen som gjorde att du slängde ut honom? Skiv gärna om du orkar! 

Ekonomin var inga problem, han var helt med på mitt resonemang. Han lovade att han inte skulle sitta med Xbox hela tiden han var hemma, det är ett bekymmer och jag känner mig ensam även när han är hemma. Han brukar spela från ca 18-03 fredag och lördag. Sen sover han till typ 13. Så han ville rädda vårt förhållande och lovade att inte spela mer på helgen. Men nu i helgen satt han ändå och spelade precis som vanligt. Så jag sa att han uppenbarligen hade bestämt hur han tänker prioritera, och att han behöver flytta ut. 
  • Agda90
    Anonym (Lotta) skrev 2023-10-09 08:52:57 följande:
    Ekonomin var inga problem, han var helt med på mitt resonemang. Han lovade att han inte skulle sitta med Xbox hela tiden han var hemma, det är ett bekymmer och jag känner mig ensam även när han är hemma. Han brukar spela från ca 18-03 fredag och lördag. Sen sover han till typ 13. Så han ville rädda vårt förhållande och lovade att inte spela mer på helgen. Men nu i helgen satt han ändå och spelade precis som vanligt. Så jag sa att han uppenbarligen hade bestämt hur han tänker prioritera, och att han behöver flytta ut. 
    Ja du tar verkligen tjuren vid hornen! Bra!
  • Anonym (inte helt)
    Anonym (Lotta) skrev 2023-09-18 18:46:40 följande:
    Det var bra info. Har bara köpt egna boenden så vet inte hur det går till. 
    Han betalar bara en bråkdel av de fasta kostnaderna, och oftast är det jag som köper maten på helgen. Men han säger att han bara är här på helgen så han borde inte behöva betala några fasta kostnader alls.

Den infon är inte helt rätt.
    Om ni köper ett hus finns det olika sätt att göra på. Det upplägg som föregående föreslår är absolut inte självklart, det beror på olika saker.

Om du står för hela insatsen så investerar du hela den delen i huset. Om ni säljer så är det rimlig att du får en större del av prisökningen, eftersom du tar hela den ekonomiska risken. Vill bara säga det så du inte springer in i något på fel grunder.

Ett alternativ är att räkna ut hur mycket av investeringen ni kommer att stå för, var och en, och ange ägandet efter det. Kanske innebär det att du noteras som ägare till 60% och han på 40%. (det får man räkna på).

Prata själv med ekonom (tex. på banken) innan det blir dags så får du hjälp att fatta beslut.

När det gäller ert boende nu är det rimligt att ni delar jämnt på fasta kostnader (el, värme, viss del av underhåll etc.) och proportionerligt för rörliga kostnader (mat och förbrukningsvaror).

Vad har han för kostnader resten av veckan?
    Hyr han boende där? Hur ser er ekonomi ut totalt?

Till sist, skriv ner allt ni är överens om.
    Prata, räkna ut, skriv ner.

Ta hjälp av någon kunnig person om nödvändigt.
    Ekonomi är en av de vanligaste problemen till konflikter i relationer. Upp med allt på bordet och prata öppet tills båda känner sig nöjda.

Svar på tråden Sambon hemma på helgen, betala hyra?