• Bejje

    Elbilar

    Jag har försökt skriva i forumet för "motor" vilket är ganska vagt, men det finns inget intresse för bilar där.

    Mitt intresse är mer för elbilar, kan det passa in i den här delen av forumet annars?

    Vad har ni för syn på elbilar vs bensin och diesel och om ni inte har elbil, men är för klimatet, varför inte? Ja elbilar är dyra, men i andra trådar verkar ju familjer på familjeliv dra in närmare 100k per månad, så det är väl inga problem att köpa en elbil eller?

  • Svar på tråden Elbilar
  • Mackan1978

    Jag köper ingen el pga räckvidden. 
    Jag har nästan bara kört med diesel. 
    Just nu har jag en diesel och en bensin

  • Bejje
    Mackan1978 skrev 2023-09-20 20:24:43 följande:

    Jag köper ingen el pga räckvidden. 
    Jag har nästan bara kört med diesel. 
    Just nu har jag en diesel och en bensin


    Räckvidden på 40-50 mil förstår jag inte.

    Vem kör 40-50mil utan att stanna?
    Nästan ingen gör det. Man stannar ju av alla möjliga olika anledningar som att pissa, äta framförallt, men att rengöra vindrutan, rasta hunden om man har en sån, sträcka på benen och allt möjligt annat.

    Om man ska köra 70 mil och bilen klarar 40 mil. Då behöver man stanna och ladda en gång på den vägen.

    Man behöver nog inte ladda mer än 25 min och det tror jag nog de flesta spenderar på att äta och pissa och annat.

    Hur kan det vara ett problem?
  • Memorissa

    Jag hade en hybrid via jobb tidigare, det funkade ok.
    Mina funderingar gällande miljö är att visst, mindre utsläpp när man kör men miljöpåverkan för brytningen av metaller till batterierna och vad man ska göra med batterierna när de är uttjänta gör att jag inte har kunskap att bedömma vad som är bäst eller sämst för miljön. Är därför positiv till en "långsam" omställning så att vi kan upptäcka eventuella konsekvenser i mindre skala.

  • Mackan1978
    Bejje skrev 2023-09-20 20:50:26 följande:
    Räckvidden på 40-50 mil förstår jag inte.

    Vem kör 40-50mil utan att stanna?
    Nästan ingen gör det. Man stannar ju av alla möjliga olika anledningar som att pissa, äta framförallt, men att rengöra vindrutan, rasta hunden om man har en sån, sträcka på benen och allt möjligt annat.

    Om man ska köra 70 mil och bilen klarar 40 mil. Då behöver man stanna och ladda en gång på den vägen.

    Man behöver nog inte ladda mer än 25 min och det tror jag nog de flesta spenderar på att äta och pissa och annat.

    Hur kan det vara ett problem?
    Det är väldigt få bilar som verkligen har den räckvidden. 
    Sen så har dom det så kostar nog bilarna 650-800 000kr vilket iallafall inte jag har råd med. För mig som pendlar till flickvännen som bor 108 mil bort så har iallafall inte jag någon lust att vänta i timmar längs vägen medan bilen ska ladda. Att tanka bilen med diesel tar 5 minuter. Min bil klarar 110 mil på en tank. 
  • Mackan1978
    Bejje skrev 2023-09-20 20:50:26 följande:
    Räckvidden på 40-50 mil förstår jag inte.

    Vem kör 40-50mil utan att stanna?
    Nästan ingen gör det. Man stannar ju av alla möjliga olika anledningar som att pissa, äta framförallt, men att rengöra vindrutan, rasta hunden om man har en sån, sträcka på benen och allt möjligt annat.

    Om man ska köra 70 mil och bilen klarar 40 mil. Då behöver man stanna och ladda en gång på den vägen.

    Man behöver nog inte ladda mer än 25 min och det tror jag nog de flesta spenderar på att äta och pissa och annat.

    Hur kan det vara ett problem?
    Jag har sträckkört de 108 milen flera gånger. 
    Förvisso så är jag fjärrtransportförare tiöö yrket, så jag har vanan inne. 
    Men det är ju nog illa med de 14 timmarna jag har till tjejen, man vill ju inte dra ut på det värre än det är. 
  • Hobgoblin

    Åka typ 100 mil med husvagn på B-kort? Elbil går ju fetbort även med utökar b-kort?
    Ge mig en riktig diesel i stället.

  • Mackan1978
    Hobgoblin skrev 2023-09-20 21:57:35 följande:

    Åka typ 100 mil med husvagn på B-kort? Elbil går ju fetbort även med utökar b-kort?
    Ge mig en riktig diesel i stället.


    Håller med! 
  • Bejje
    Mackan1978 skrev 2023-09-20 21:50:28 följande:
    Det är väldigt få bilar som verkligen har den räckvidden. 
    Sen så har dom det så kostar nog bilarna 650-800 000kr vilket iallafall inte jag har råd med. För mig som pendlar till flickvännen som bor 108 mil bort så har iallafall inte jag någon lust att vänta i timmar längs vägen medan bilen ska ladda. Att tanka bilen med diesel tar 5 minuter. Min bil klarar 110 mil på en tank. 
    Visst, men även när jag hade bensinbil, så stannade jag minst var 30e mil för att pissa eller rengöra rutan eller fylla på spolarvätska på vintern eller äta, inte minst äta.

    Detta tar en stund, så även om det bara tar 15 min så har man oftastpå den tiden laddat så mycket att man tar sig väldigt långt.

    Så gör man det rätt så förlorar man egentligen ingen tid förutsatt att man inte är någon slags hypermänniska som aldrig äter, inte pissar, adrig behöver stäcka på benen, inte har hund, inte har barn med mera.
  • Anonym (Fin)

    Jag har inte elbil pga all energi som går åt att producera den. Jag kör kör lite för att det ska vara värt det. 

  • Anonym (Diesel)

    Inte intresserad. För dålig räckvidd. Funkar inte att dra husvagn. För dyra. För osäkert med batterierna, vad gör man när de är uttjänta osv osv 
    Har en diesel och en bensinare och de får gå några år till.  

  • Anonym (Funkar inte)

    I mitt förra jobb åkte jag ett antal gånger per år till kontoret på Jylland, Danmark.
    Tog runt 8 timmar enkel väg. Kunde bli ett par tankstopp på max 10 minuter styck, käkade Mc-drive så i stort sett sträckkörning. Hade inte funkat med elbil.
    Jobbet innan - ett antal gånger Malmö ram och tillbaka över dagen, 50 mil enkel väg.
    Jobbet innan det, hela landet som distrikt med släpvagn för att leverera städmaskiner. Hade till exempel hem- jobb- Åre och tillbaka på en dag med släp.
    Funkar inte med el.
    Privat åker jag husvagn på sommaren. Sträckkör utan problem 6 till 7 timmar för att komma fram. Funkar inte med el.
    Bor i en radhussamfällighet utan laddmöjlighet. Elbil funkar inte
    Hybrider har ofta en löjligt liten förbränningsmotor som inte orkar med bilen under normalt bruk utan att hinka i sig drivmedel.
    Batteri är kalas men funkar inte för oss som behöver bil i jobb eller andra situationer där räckvidd är viktigt.
    Bättre att satsa på att utveckla diesel och få den så grön som möjligt.
    Alla kan inte åka batteri SUV i stadstrafik och göra en utflykt på helgen.
    Utvecklas inte elbilen drastiskt så kommer den snart att vara en ny dront.

  • Anonym (Gripen)

    Tycker elbilar är bra, positivt för Sverige då olja inte är en naturresurs här.

  • Anonym (Funkar inte)
    Anonym (Gripen) skrev 2024-04-26 22:34:54 följande:

    Tycker elbilar är bra, positivt för Sverige då olja inte är en naturresurs här.


    Diesel eller bensin kan ju komma att framställas förnybart inom kort, eller hur?
    Nu blev ju E85 ett megafiasko men .... Alternativbränslen kan ju vara rätt väg på många olika sätt.
    Motorsnillet Björn Gillbrand på Saab var ju inne på att tvåtaktsmotorn skulle kunna ha enorm utvecklingspotential. Fordonsvärlden tycks ha fått tunnelseende på el och hybrid.Lösningen kommer att komma men den heter nog inte batteri.
  • Anonym (9)
    Anonym (Funkar inte) skrev 2024-04-26 22:43:52 följande:
    Diesel eller bensin kan ju komma att framställas förnybart inom kort, eller hur?
    Nu blev ju E85 ett megafiasko men .... Alternativbränslen kan ju vara rätt väg på många olika sätt.
    Motorsnillet Björn Gillbrand på Saab var ju inne på att tvåtaktsmotorn skulle kunna ha enorm utvecklingspotential. Fordonsvärlden tycks ha fått tunnelseende på el och hybrid.Lösningen kommer att komma men den heter nog inte batteri.
    Men den stora filosofiska frågan är ju ändå varför du tror att alternativa bränslen är "diesel eller bensin" och inte alternativa bränslen.
  • Anonym (Funkar inte)
    Anonym (9) skrev 2024-04-26 23:29:31 följande:
    Men den stora filosofiska frågan är ju ändå varför du tror att alternativa bränslen är "diesel eller bensin" och inte alternativa bränslen.
    Både diesel och bensin som vi känner dem idag kan säkert framställas syntetiskt.
    Ingen verkar vilja ha kärnkraft, inga vill ha vindkraftparker i närhet av där de bor. Vi ska inte bygga sönder fler vattendrag än vi redan gjort. Inte elda kol för att generera el. Vi ska nog titta på alternativa vägar.
    Dessutom - all reklam på tv för elbilar är nästan 100% för större SUV. Vore det inte bättre med små eller mellanklassbilar ut miljösynpunkt?
  • Anonym (9)
    Anonym (Funkar inte) skrev 2024-04-26 23:44:00 följande:
    Både diesel och bensin som vi känner dem idag kan säkert framställas syntetiskt.
    Då är det inte Diesel eller bensin vi pratar om.
  • Anonym (Funkar inte)
    Anonym (9) skrev 2024-04-26 23:50:53 följande:
    Då är det inte Diesel eller bensin vi pratar om.
    Kalla det vad du vill, namnet är ointressant. Vi talar om syntetiska alternativ.
    Ärt det svårt att förstå?
    Kalla det för Smurfsaft om du vill.
  • Anonym (9)
    Anonym (Funkar inte) skrev 2024-04-26 23:54:29 följande:
    Kalla det vad du vill, namnet är ointressant. Vi talar om syntetiska alternativ.
    Ärt det svårt att förstå?
    Kalla det för Smurfsaft om du vill.
    Min fråga var ifrån början varför du kallar det för fel sak. Du talar inte alls om "alternativ". Du talar om "diesel och bensin".
    Du och jag har aldrig haft en debatt om ämnet i sig. Det är nämligen rätt svårt när man argumenterar för att byta en befintlig term till samma term. Man kan inte "kalla det vad man vill" och sedan kalla det för samma sak som man vill byta bort. Greta argumenterar inte direkt för konstgjord global uppvärmning som alternativ till global uppvärmning, eller?

    Eller jo, fan ...det gör hon ju. Sorry. Jag som har fel.
    Vi hoppas att nån uppfinner bensin eller diesel i framtiden!

  • Anonym (Gripen)
    Anonym (Funkar inte) skrev 2024-04-26 22:43:52 följande:
    Diesel eller bensin kan ju komma att framställas förnybart inom kort, eller hur?
    Nu blev ju E85 ett megafiasko men .... Alternativbränslen kan ju vara rätt väg på många olika sätt.
    Motorsnillet Björn Gillbrand på Saab var ju inne på att tvåtaktsmotorn skulle kunna ha enorm utvecklingspotential. Fordonsvärlden tycks ha fått tunnelseende på el och hybrid.Lösningen kommer att komma men den heter nog inte batteri.

    Diesel och bensin är ju en oljeprodukt som hämtas från andra länder i Sverige (Sverige är då i händerna på oljeprisernas fluktuationer) Det är inte en förnybar produkt heller. Det har du nog fått om bakfoten. Etanol är en förnybar produkt.

    Jag tror att utvecklingen med elmotorer kommer att gå framåt, det sker en övergångsperiod med traditionella bränslen för närvarande. Hybridbilar är ett "symptom" på detta. 

    personligen (om jag nu får fantisera fritt) så tror jag att elbilarna kommer att klå bensinbilarna vad gäller färdlängd per laddning framöver. Jag tror också att bilar kommer att betraktas som infrastruktur där ett vanligt scenario blir att ha ett abonnemang och en självkörande bil finns tillgänglig för att ta dig någonstans (eller leverera varor) de planerar rutten och bildar landsvägståg enligt logistiska algoritmer. Det kanske kommer att finnas varianter beroende på klimatet bilen befinner sig i. I vissa klimat så kanske vätgas passar bäst.


    För övrigt så tror jag att Sverige inte gynnas av att sponsra oljeindustrin och opec länder. Det borde vara en faktor för bensinbilsivrarna kan jag tycka. Sen så är det bara att slänga ett getöga på någon av de större städerna som Peking eller Bombay för att tycka att elbilar är ett bättre alternativ. Jag menar, luften du andas där har en brun kulör. Lokaliserade kraftverken hantera luftföroreningar på ett bättre sätt (iom el)

Svar på tråden Elbilar