• Anonym (Ful)

Känner mig så ful efter graviditeter

Har två graviditeter i bagaget med akuta snitt. Känner mig så glad över mina barn men så ledsen för min kropp.

Var vältränad innan första barnet, och smal. Gick bara upp typ 12 kg i graviditeterna och ned det mellan dem. Men nästan allg la sig på magen.

Nu har jag överskottshud som en hängande vobblig valk över ärret och lösa hängande  bröst. Bristningar både runt naveln och höfterna. Skäms när jag ser mig i en spegel att min man fått detta, han är vältränad och även yngre än mig. 

Avskyr hur jag ser ut. Hur kommer man till ro över detta? Kan man göra nåt åt hudvalken, får ju exem under den.

• Svar på tråden Känner mig så ful efter graviditeter
  • Anonym (Snitt)

Har två snitt bakom mig och min mage är hemsk! En påse lös hud som hänger över snittet, ser inte klokt ut. Känner med dig.

• Anonym (Lilla jag)
    Anonym (Ful) skrev 2023-09-21 21:43:11 följande:
    Känner mig så ful efter graviditeter

Har två graviditeter i bagaget med akuta snitt. Känner mig så glad över mina barn men så ledsen för min kropp.

Var vältränad innan första barnet, och smal. Gick bara upp typ 12 kg i graviditeterna och ned det mellan dem. Men nästan allg la sig på magen.

Nu har jag överskottshud som en hängande vobblig valk över ärret och lösa hängande  bröst. Bristningar både runt naveln och höfterna. Skäms när jag ser mig i en spegel att min man fått detta, han är vältränad och även yngre än mig. 

Avskyr hur jag ser ut. Hur kommer man till ro över detta? Kan man göra nåt åt hudvalken, får ju exem under den.

Hur ser du själv på saken? Vill du förlika dig och tycka om din nya kropp som gett dig två fina barn eller är målet att komma tillbaka till nåt liknande där du var innan barnen? 

Om din senaste graviditet inte var så länge sen så kanske du fortfarande kan tappa en del vikt vilket kan påverka magen och hudvalken.
  • Anonym (Ful)
    Anonym (Lilla jag) skrev 2023-09-21 21:54:58 följande:
    Hur ser du själv på saken? Vill du förlika dig och tycka om din nya kropp som gett dig två fina barn eller är målet att komma tillbaka till nåt liknande där du var innan barnen? 

Om din senaste graviditet inte var så länge sen så kanske du fortfarande kan tappa en del vikt vilket kan påverka magen och hudvalken.
    Kan man inte vara glad för barnen men ogilla och sörja hur kroppen blivit? Avskyr min påsmage.
  • Anonym (Mannen)

Det viktigaste är att acceptera sin egen kropp. Men sen kan man ju faktiskt göra något åt det. Bara genom att bygga muskler kan man sträcka ut huden så man ser mindre hängig ut. Då rekommenderar jag styrketräning. 

• Anonym (Lilla jag)
    Anonym (Ful) skrev 2023-09-22 01:27:41 följande:
    Kan man inte vara glad för barnen men ogilla och sörja hur kroppen blivit? Avskyr min påsmage.
    Absolut. Min fråga gällde vad ditt mål är för nästa fråga blir i så fall hur långt du är beredd att gå för att nå dit. Jag gick upp 20 kg med min första graviditet och dom försvann definitivt inte så fort bebisen kom ut. Tog mig 6 månader med träning varenda dag samt att jag skippade godis som jag för övrigt älskar. Efter jag nått dit jag ville kom godiset tillbaka och min träning kunde bli på normal nivå igen.

Hur långt kan du komma om du lägger om din kost och börjar bränna fett samt tränar magmusklerna varje dag? Är du seriös och gör detta i ett halvår så kanske du då kan bedöma om det räcker för att få magen du vill ha eller om det kanske t o m krävs en operation (med nya ärr och jobbig läkning). Kroppen är fantastisk så i många fall kan det räcka med första delen men det kräver att man är envis och inte ger sig. Och jag skulle börja NU. Min mamma hade degig mage och skyllde hela sitt liv den på sin graviditet med mig. Jag vet idag att hade hon agerat direkt hade den mest troligt gått tillbaka men hon var inte träningstypen.
  • Anonym (Ful)
    Anonym (Lilla jag) skrev 2023-09-22 10:12:20 följande:
    Absolut. Min fråga gällde vad ditt mål är för nästa fråga blir i så fall hur långt du är beredd att gå för att nå dit. Jag gick upp 20 kg med min första graviditet och dom försvann definitivt inte så fort bebisen kom ut. Tog mig 6 månader med träning varenda dag samt att jag skippade godis som jag för övrigt älskar. Efter jag nått dit jag ville kom godiset tillbaka och min träning kunde bli på normal nivå igen.

Hur långt kan du komma om du lägger om din kost och börjar bränna fett samt tränar magmusklerna varje dag? Är du seriös och gör detta i ett halvår så kanske du då kan bedöma om det räcker för att få magen du vill ha eller om det kanske t o m krävs en operation (med nya ärr och jobbig läkning). Kroppen är fantastisk så i många fall kan det räcka med första delen men det kräver att man är envis och inte ger sig. Och jag skulle börja NU. Min mamma hade degig mage och skyllde hela sitt liv den på sin graviditet med mig. Jag vet idag att hade hon agerat direkt hade den mest troligt gått tillbaka men hon var inte träningstypen.
    Jag kommer träna ja. Just nu är det inte läge då andra barnet bara är en månad och jag läker från operationen men planen är regelbunden styrketräning sen.
  • Anonym (Niklas)

Brösten går väl att åtgärda

• Anonym (K)

Att kroppen inte blir den samma som tidigare efter 2 graviditeter borde inte vara en överraskning. Jag har samma viktuppgång som du, säckig mage, sladdriga lår, en dubbelt så stor och sladdrig rumpa jämfört med innan, gäddhäng, en blåsa som inte är helt att lita på, you name it. Jag är inte nöjd med min kropp men jag accepterar att den inte är som tidigare. Kanske reagerar jag mindre då min man fortfarande tycker jag är världens sexigaste.

• Anonym
    Anonym (Ful) skrev 2023-09-22 11:12:46 följande:
    Jag kommer träna ja. Just nu är det inte läge då andra barnet bara är en månad och jag läker från operationen men planen är regelbunden styrketräning sen.
    Min sons frus mage såg ut ungefär som du beskriver efter två snitt. Tiden gick, och kroppen återhämtade sig.
    Ett år efteråt var hon i samma skick som innan, klart att ärret syns men det är ju så långt nere på magen.

Ha tålamod, det är mitt råd. 
    Din yngsta är bara en månad!
  • Anonym (vänta lite...)

Tror inte du kan döma din kropp efter bara en månads tid, du måste ge det ett år i alla fall för att se vad som drar ihop sig och vad som inte gör det.

Har du fortfarande vikt att gå ner efter förlossningen så gör ju det sitt till också. Huden och alla organ måste få lite tid att hitta tillbaka igen.

Har en kompis som gjorde brösten efter 2 graviditeter och tycker det är ett av hennes bästa beslut. 

• Anonym (så)
    Anonym (Ful) skrev 2023-09-22 11:12:46 följande:
    Om barnet bara är en månad så kommer mycket at hända med kropen oavsett träning osv. Kan mycket väl hända att valken över ärret drar ihop sig och minskar av sig själv. likaså brösten kommer ju att ändas beroende på om och hur länge du ammar tex. 

Om du tänker att graviditeten varar ca 9 månader så kan du räkna med att det tar minst den tiden för kroppen att återhämta igen. 

Jag ammade mina barn ca ett år vardera och efter det så var mina bröst som två slappa påsar, som en tubsocka med en liten sten i botten ungefär. Men när det gått kanske ett år efter avslutad amning så drog dom upp sig och fick tillbaka nästan samma form som innan barnen. Det är ju inte säkert att det blir så, men inte heller omöjligt att de förändras och återtar viss form. 

Samma med magen, lös hud etc. Min mage var slapp ett bra tag efter förlossningen, men stramade till sig med tiden även fast jag inte tränade annat än promenader med vagnen. Så med styrketräning, bra mat och kropens naturliga återhämtning så kan mycket bli bättre.

Jag kommer också ihåg att när bebisen var sådär liten så var man som fulast någonsin. Slapp och ont lite här och var, glåmig och torr i huden, utmattad, torrt hår som föll av i drivor, mörk under ögonen, ostadig i underlivet. Både pga hormoner och trötthet/arbetsbörda med nyföding och i synnerhet amning tog hårt på mig. Det blir ju också lite bättre med tiden.
Svar på tråden Känner mig så ful efter graviditeter