Anonym (Ful) skrev 2023-09-22 11:12:46 följande:
Jag kommer träna ja. Just nu är det inte läge då andra barnet bara är en månad och jag läker från operationen men planen är regelbunden styrketräning sen.
Om barnet bara är en månad så kommer mycket at hända med kropen oavsett träning osv. Kan mycket väl hända att valken över ärret drar ihop sig och minskar av sig själv. likaså brösten kommer ju att ändas beroende på om och hur länge du ammar tex.
Om du tänker att graviditeten varar ca 9 månader så kan du räkna med att det tar minst den tiden för kroppen att återhämta igen.
Jag ammade mina barn ca ett år vardera och efter det så var mina bröst som två slappa påsar, som en tubsocka med en liten sten i botten ungefär. Men när det gått kanske ett år efter avslutad amning så drog dom upp sig och fick tillbaka nästan samma form som innan barnen. Det är ju inte säkert att det blir så, men inte heller omöjligt att de förändras och återtar viss form.
Samma med magen, lös hud etc. Min mage var slapp ett bra tag efter förlossningen, men stramade till sig med tiden även fast jag inte tränade annat än promenader med vagnen. Så med styrketräning, bra mat och kropens naturliga återhämtning så kan mycket bli bättre.
Jag kommer också ihåg att när bebisen var sådär liten så var man som fulast någonsin. Slapp och ont lite här och var, glåmig och torr i huden, utmattad, torrt hår som föll av i drivor, mörk under ögonen, ostadig i underlivet. Både pga hormoner och trötthet/arbetsbörda med nyföding och i synnerhet amning tog hårt på mig. Det blir ju också lite bättre med tiden.