• man911

tandhygienist tandstensborttagning fel?

Har alltid haft bra tandhälsa, munhälsa.
    Men nu när jag var hos en ny tandhygienist sa hen att jag hade mycket tandsten och för mjukt tandkött. Känns som det inte stämmer.
    Var det värsta besök jag varit på.

Körde med någon slip eller typ borr på alla tänder och in i mellan alla tänder ner i tandköttet. Körde in mellan en tand så den stannade nästan och fastnade.

När jag sköljde munnen och spotta. Såg man små partiklar av tandköttet och blod.

Är öm i munnen än efter 3 dagar. Känns ömt när jag äter.
    Aldrig varit med om att de kör mellan alla tänder. Ingen jag känner har varit med om det.
    Är det normalt att de gör så?

• Svar på tråden tandhygienist tandstensborttagning fel?
  • EnAnonumius

Även om man har en mycket god munhygien så är det aldrig garantier på att man har  perfekt tandkött och blir utan tandsten. God munhygien minskar ju bara dessa problem en massa hel del iofs.
    Tandhälsa hänger också en del på det ärftliga med och hur ofta du går hos en hygienisten.

Sedan är du säker på att det var "en slags borr" hygienisten körde med? Det är vanligt i dag att man använder sig av ultraljud när man rensar tandsten, och utformningen av "spetsen" på ultraljuds "prylen" gör att den känns nästan likadan som en borr.

Och ja det kan vara vanligt att man kan blöda och det kan ömma i några dagar efter en grundlig rengöring, beroende på hur mycket tandsten du hade.

Fast jag skulle ju rekommendera att är du öm fortfarande 5-7 dagar så skall du ju givetvis kontakta hygienisten så h*n får kolla upp det.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Vanligt)

Det vore märkligt om tandhygienisten INTE donade mellan tänderna. 
    Om "hen" påstår att du har tandsten så stämmer det nog. 
    Kanske "hen" var lite hårdhänt men jag tycker det låter som ett normalt besök. 
    Du kanske är lättblödande dessutom. 

Svar på tråden tandhygienist tandstensborttagning fel?