• Anonym (Ledsen)

Hur ska jag kunna prata om självmordstankar utan att jag bara ”tycker synd om mig själv”?

Just nu är en jättejobbig situation för många runt omkring mig.. Ska inte gå in på alla detaljer men mina barn är placerade.. fast de två yngsta är tillsammans med mig hos en släkting (på pappans sida).
    Snart är det en rättegång också.. och jag mår fruktansvärt dåligt. Känns som att jag går sönder av alla bråk mellan alla, jag hamnar alltid emellan och får skulden för det andra gör också som jag inte kan påverka? och har fruktansvärda skuldkänslor för vad jag har ställt til med och hur allt jag gör bara gör det ännu värre..

En nära vän till mig har dessutom råkat ut för något jättehemskt (en familjemedlem har blivit mördad).

Jag går hos en psykolog och har sagt att jag har självmordstankar men vågar inte riktigt berätta hur illa det är av rädsla för att bli av med barnen. Blir jag det har jag inget alls att leva för. 

Jag har berättat om hur jag känner för några och skulle verkligen vilja prata om det ordentligt men jag är rädd för att det bara ska verka som att jag tycker synd om mig själv , vill få allt att handla om mig, slippa undan ansvar ..jag vet verkligen inte vad jag ska göra..  Jag har funderat på vilket sätt som är bäst, när , var och hur.. men samtidigt vill jag ha hjälp på något sätt och jag vill inte lämna mina barn och kanske traumatisera dom för livet

Skulle behöva prata med någon men vet inte hur ..

• Svar på tråden Hur ska jag kunna prata om självmordstankar utan att jag bara ”tycker synd om mig själv”?
  • Anonya

Vilken tuff situation. Du behöver verkligen prata med någon. Ta kontakt med antingen en präst eller diakon (man behöver inte vara medlem i kyrkan eller vara troende) eller ring någon hjälplinje, t.ex. Mind för den som har självmordstankar och som har öppet dygnet runt. 

Rättegång ska det vara snart. Vilken roll har du i den? Du kan söka hjälp också kring det. Ifall sakerna kring rättegången är bland det allra jobbigaste kan det vara bäst att få prata med någon som känner till de sakerna. 

Härligt att du och de yngsta barnen kan bo hos en släkting till dem.
    Du har pratat lite med några, skriver du. Verkade de tycka att du mest tycker synd om dig eller vill ha uppmärksamt? Om du är osäker på om du kan prata med någon av dem, kanske du kan sätta ett sms och säga att du uppskattade er pratstund och gärna skulle prata mer, men bara om den andra inte har något emot det. 

Skuldkänslor är jättejobbiga. De du har, är det befogade skuldkänslor för sådant du utsatt tex barnen för eller skuldkänslor för saker som du egentligen inte rår för? Det är ju väldigt stor skillnad t.ex. på om man misshandlat barnen själv eller gått in i ett förhållande där ens nya har misshandlat en själv eller ens barn. Du mår dåligt, men tyvärr kan man ju inte göra saker och ting ogjorda. Det är viktigt att du får prata om de här sakerna med någon och får hjälp med att leva med det som hänt, bearbeta skuldkänslorna och hjälp att orka vidare. 

Du har det väldigt tufft just nu och det vänder inte genast med kommande rättegång till exempel. Men sök hjälp! Det finns hjälp att få och livet kommer att bli bättre. Och om du skulle känna att barnen och andra skulle ha det bättre om du inte finns  så är det inte sant! När man mår tillräckligt dåligt kan hjärnan lura en att tro det, men det stämmer inte. Dina barn behöver dig och du är värd att fortsätta livet som förhoppningsvis snart vänder uppåt. 

Din vän har också det jättesvårt och det påverkar förstås också dig. Har du haft kontakt med honom eller henne? Så som du mår nu har du inte krafter att vara ett stöd där. Visa att du bryr dig om, om du klarar det så besök och krama om ifall ni inte setts, skicka kort eller blomma. Säg att du önskar att du kunde finnas där för henne, men att du själv kämpar för att hålla näsan över vattenytan så du tyvärr inte kan stöda. 

Det kan hända att denna tråd försvinner, då familjeliv har en policy vad gäller texter om självmordstankar. 

TS, sök hjälp så att både du och dina barn kan få det bättre. Jag skickar dig en stor och varm kram!

• Anonym (Clara)

Prata med en präst, behöver inte vara jourhavande. Om du vill kan du boka en tid istället och träffas IRL. Präster har absolut och total tystnadsplikt vilket Diakoner inte har. Diakoner har tvärtom anmälningsplikt. 
    Ja, låter konstigt men jag har verkligen kollat upp det! 

• Anonym (Du_kan_också)

Du kan också söka hjälp på kommunens socialpsykiatri. Boendestödjare hjälper även människor som bara behöver prata om svåra saker. Ofta kan de vara bättre och mer empatiska än de som jobbar inom den ordinarie psykiatrin. Där är det också möjligt att få besök av dem 2 ggr i veckan.

Svar på tråden Hur ska jag kunna prata om självmordstankar utan att jag bara ”tycker synd om mig själv”?