• Whenyouneedit

    Ivf

    och står i kö för statligt finansierad Ivf. 

    Har försökt få barn i flera år, och vår fertilitetsutredning började för ca 8 månader sedan. Vi har en godkänd remiss till Karolinska i Huddinge sedan 25 maj, och vi skulle bli kontaktade efter 3-4 månader. Idag fick jag besked att det kommer dröja 6-8 månader. Vi längtar så otroligt mycket och jag klarar inte av mer väntan. På grund av min diabetes fick vi endast godkänd statligt finansierad IVF på Karolinska, annars är det fritt vårdval i Stockholm (så redan vid detta besked brakade jag ihop, privata kliniken vi trodde vi skulle få välja hade två veckors kötid).

    Så, min fråga. Är det någon som vet om man behåller sin köplats OM man gör en egen finansierad IVF hos en privat klinik i väntan på att få komma in på Karolinska  Huddinge och få de tre statligt betalda försöken? Eller förlorar man sin plats i kön då?

    Och är det någon som vet hur vårdgarantin fungerar? Trodde den var tre månader.
  • Svar på tråden Ivf
  • Anonym (DNO)

    Vet inte om du förlorar platsen i kön och vårdgarantin är ett skämt. Vi har börjat nu, fick undersökning efter 1års kötid och blev ytterligare 8-9månader till start. Så vi har köat i nästan 2år, utöver 1år innan som man skulle försöka själva. Men nu har vi börjat så jag måste hoppas på bästa men är så orolig att detta misslyckas och vi får vänta ytterligare 1år till nästa försök..

  • Whenyouneedit
    Anonym (DNO) skrev 2023-10-28 09:04:05 följande:

    Vet inte om du förlorar platsen i kön och vårdgarantin är ett skämt. Vi har börjat nu, fick undersökning efter 1års kötid och blev ytterligare 8-9månader till start. Så vi har köat i nästan 2år, utöver 1år innan som man skulle försöka själva. Men nu har vi börjat så jag måste hoppas på bästa men är så orolig att detta misslyckas och vi får vänta ytterligare 1år till nästa försök..


    Man förlorar inte platsen, tog reda på detta sen. Vi valde att privatfinansiera på grund av den ångesten all väntan skapade. Det bästa beslut vi tagit - idag är jag gravid i vecka fem efter första ivf försöket, inget mer i frysen ❤️
Svar på tråden Ivf