• Anonym (Hiv noja)

Hjälp! Är rädd att jag fått hiv av mygg.

Hej! Jag har vänner med hiv och i sommar har det ju varit massor med mygg. Är på allvar väldigt orolig över att hs blivit smittad i sommar då det varit sjukt mycket mygg och jag umgåtts en hel del med mina hiv positiva vänner. Är det någon här som är hiv positiv som har mer kunskap än mig? 

• Svar på tråden Hjälp! Är rädd att jag fått hiv av mygg.
  • Anonym (rewiq)
    Anonym (Hiv noja) skrev 2023-09-23 15:09:10 följande:
    Tack snälla för ditt svar! 
    Du är så välkommen! Hoppas att du känner dig lite lugnare igen Hjärta
  • Anonym (Hiv noja)
    Anonym (rewiq) skrev 2023-09-24 02:32:33 följande:
    Det är förstås helt sant, men jag vågar nog ändå påstå att risken att "Men herre gud..." tolkas som  att du himlar med ögonen är ganska stor, och så länge det finns en reell risk bör man ju undvika den, eller hur? 
    Jag håller helt och hållet med dig på den!
  • Anonym (El)

Sök hjälp, det här är inte ett normalt beteende som du uppvisar. Skriver det med välmening.

• Anonym (Kunskap)

Du kan inte bli smittad av HIV via myggor. Om dina vänner vet om att de har HIV, så är dessa troligtvis väldigt noga med sin behandling. En HIV-smittad som sköter sin medicinering smittar inte. Även om dina vänner skiter i att ta sina tabletter, så blir du inte smittad av HIV i alla fall. Det är inte roligt att ha HIV, men HIV är ingen farlig sjukdom längre. Ta du dina mediciner, lever du ett normallångt liv. Men är du orolig, ta ett HIV-test. Men en mygga kan inte smitta dig.

• Anonym (Hiv noja)
    Anonym (El) skrev 2023-09-24 18:54:25 följande:

Sök hjälp, det här är inte ett normalt beteende som du uppvisar. Skriver det med välmening.

vad menar du inte är normalt? 
  • Anonym (rewiq)
    Anonym (Hiv noja) skrev 2023-09-25 22:22:22 följande:
    vad menar du inte är normalt? 
    Nu var det ju inte mig du frågade, men jag kommer ändå med min (oombedda 🙃) tolkning: Jag tror "EL" syftar på att din oro är irrationell, och att den därför inte är "normal". Eftersom hen säger sig skriva det i all välmening tror jag att hen menar att du ska inte behöva ha det så här jobbigt, utan att det finns hjälp att få för att lära sig att hantera sånt som GAD, panikångest och liknande - dvs tendensen att känna överdrivet hög oro över saker som de flesta andra skulle inse inte är nåt att oroa sig över. Även om EL kanske uttryckte sig lite klumpigt håller jag med henom i sak - om du ofta får ångest över saker och ting som andra bara rycker på axlarna åt är det en bra idé att söka hjälp. Hjärta
  • RaYzLeR

Hepatit C går att bota, men jag har för mig att medicinen kostade 146 000 kr.

• felicityporter
    RaYzLeR skrev 2023-09-26 02:40:15 följande:

Hepatit C går att bota, men jag har för mig att medicinen kostade 146 000 kr.

Det är gratis i Sverige såklart. Varför tror du att just den medicinen skulle kosta så mycket pengar?

Jag går på substitutionsbehandling (LARO) och vet med säkerhet att denna medicin är gratis (eller åtminstone faller inom högkostnadsskyddet) precis som alla andra. Har dock inte hepatit c själv, men har många bekanta som har eller har haft det.
  • RaYzLeR
    felicityporter skrev 2023-09-26 02:49:32 följande:
    Det är gratis i Sverige såklart. Varför tror du att just den medicinen skulle kosta så mycket pengar?

Jag går på substitutionsbehandling (LARO) och vet med säkerhet att denna medicin är gratis (eller åtminstone faller inom högkostnadsskyddet) precis som alla andra. Har dock inte hepatit c själv, men har många bekanta som har eller har haft det.
    Ja, medicinen är gratis, men staten/kommunen betalar. I Linköping så vill dom utrota Hepatit C.
  • Anonym (rewiq)
    felicityporter skrev 2023-09-26 02:49:32 följande:

Haha är alla mediciner gratis i Sverige? Det har jag missat...
  • felicityporter
    Anonym (rewiq) skrev 2023-09-27 00:54:59 följande:
    Haha är alla mediciner gratis i Sverige? Det har jag missat...
    Alla mediciner som är viktiga ingår i svenskt högkostnadsskyd, i synnerhet de för hepatit c (vilket jag vet eftersom jag går på LARO).
  • Anonym (rewiq)
    felicityporter skrev 2023-09-27 01:39:20 följande:
    Alla mediciner som är viktiga ingår i svenskt högkostnadsskyd, i synnerhet de för hepatit c (vilket jag vet eftersom jag går på LARO).
    Ja, fast att mediciner är kraftigt subventionerade är ju inte det samma som att de är gratis, eller hur? Sen var det absolut inte min mening att tillrättavisa dig/skratta åt dig - jag fattade ju vad du menade, bara att jag tyckte att det var hysteriskt lustigt formulerat. Insåg dock i samma ögonblick som jag skickat att det inte alls var tydligt att jag bara tyckte det var kul formulerat, och inte alls menade att skratta åt dig/göra ned det du skrev, fast då var det ju för sent att göra nåt åt det... My bad, och jag ber om ursäkt för hur det kanske framstod.
Svar på tråden Hjälp! Är rädd att jag fått hiv av mygg.