1. Dålig självkänsla
2. Oförmåga att ta ansvar
3. Självömkan
1. Dålig självkänsla
Det innebär ofta en rad otrevliga beteenden och egenskaper som bitterhet, avundsjuka, mindervärdeskomplex , missunnsamhet och fixering vid andras åsikter och bekräftelse. Personer som är överdrivet macho, elitistiska och materialistiska tillhör ofta den här kategorin. De är alla oerhört upptagna av hur de uppfattas av andra. Man lär aldrig riktigt känna en sådan person eftersom allt är ett spel.
Alla normala människor har självtvivel och kan bli osäkra men personer som inte ens jobbar med det är väldigt svåra att ha att göra med för inget man själv gör hjälper. (Jag hade dålig självkänsla som barn eftersom jag blev psykiskt misshandlad men har jobbat mycket med det genom åren.)
2.Oförmåga (eller snarare ovilja) att ta ansvar
Det går inte att respektera en vuxen människa som inte tar ansvar för sin egen situation och sina handlingar. Det finns nästan inget osexigare än en man som skyller ifrån sig, hittar på undanflykter och ljuger för att i det längsta undvika ansvar. Sådana personer är illojala, opålitliga och enormt ego.
3. Självömkan
Det hänger ofta ihop med ovanstående. Jag lyssnar gärna när någon har problem och finns där när någon går igenom en svår tid. Men jag tänker inte vara medberoende när någon stannar kvar i ett offerskap och använder det som en ursäkt för allt möjligt.
Jag har varit med om en hel del jävelskap i livet och vissa dagar tycker jag väldigt synd om mig själv men jag stannar inte i den känslan. Jag var ett offer i de situationerna men jag är inte ett offer för resten av livet.