• Samsam78

    Gammal barnbok om två tjejer och en arg nisse?

    Hejsan! 


    När jag var liten läste min mormor mycket gamla barnböcker för mig och min syster, jag försöker nu hitt en av dem som ja inte minns vad den hette. jag vet inte vilket år den var från men kan ha varit från 60/70-talet. Den handlade om två tjejer, en blond och en brunett, som bodde i skogen i en stuga. När de var ute och gick i skogen träffade de en tjurig tomte/nisse som hade fastnat med sitt skäg. De hjälpte nissen genom att klippa av hans skägg men han blev bara ännu tjurigare. Sen tror jag de stötte på honom flera gånger igen och han var alltid tjurig och sen har jag något minne av att de träffade en varsin prins och tjejerna gifte sig med dem.

    Hahah kanske inte så bra beskrivning men hoppas verkligen någon vet vilken bok jag snackar om, den var också ritad i liksom lite gammal sagostil, och tror just den mormor hade var mönstrad om sidan.

    Tack på förhand! (:

  • Svar på tråden Gammal barnbok om två tjejer och en arg nisse?
  • Anonym (En till)

    Jag har också en. Vet inte om det är en barnsaga men mormor läste denna och jag blev helt skärrad. Det är jul eller nyår?. Snö och kallt. mamma är död, pappa är alkis. En liten flicka säljer tomtebloss (så att pappa kan köpa sprit?) ingen köper men hon kan inte gå hem utan pengar. Hon försöker värma sig med tomtebloss, men de lyser bara, värmer inte. Sedan fryser hon ihjäl.

  • Anonym (E)
    Anonym (En till) skrev 2023-09-27 00:11:15 följande:

    Jag har också en. Vet inte om det är en barnsaga men mormor läste denna och jag blev helt skärrad. Det är jul eller nyår?. Snö och kallt. mamma är död, pappa är alkis. En liten flicka säljer tomtebloss (så att pappa kan köpa sprit?) ingen köper men hon kan inte gå hem utan pengar. Hon försöker värma sig med tomtebloss, men de lyser bara, värmer inte. Sedan fryser hon ihjäl.


    Den lilla flickan med svavelstickorna
  • Anonym (Scheike)
    Samsam78 skrev 2023-09-26 20:29:08 följande:
    Gammal barnbok om två tjejer och en arg nisse?

    Hejsan! 


    När jag var liten läste min mormor mycket gamla barnböcker för mig och min syster, jag försöker nu hitt en av dem som ja inte minns vad den hette. jag vet inte vilket år den var från men kan ha varit från 60/70-talet. Den handlade om två tjejer, en blond och en brunett, som bodde i skogen i en stuga. När de var ute och gick i skogen träffade de en tjurig tomte/nisse som hade fastnat med sitt skäg. De hjälpte nissen genom att klippa av hans skägg men han blev bara ännu tjurigare. 


    Stackars nissen, han hade sparat skägget så länge Gråter
  • Samsam78
    Anonym (E) skrev 2023-09-27 08:06:32 följande:
    Den lilla flickan med svavelstickorna
    Åh älskade den!
  • Samsam78
    allmänblandad skrev 2023-09-27 00:04:06 följande:

    Snövit och Rosenröd av bröderna Grimm


    Tack så jättemycket!!
  • Anonym (En till)
    Anonym (E) skrev 2023-09-27 08:06:32 följande:
    Den lilla flickan med svavelstickorna
    Tack! Den är lite....wtf?
Svar på tråden Gammal barnbok om två tjejer och en arg nisse?