• Gummifarzan

Min överambitiösa 15-åring är på väg att bränna ut sig. Hjälp och råd sökes snarast!

Ena dottern, nu niondeklassare, har haft lite otur med och oförmåga att skaffa kompisar under mellanstadiet och fram till nu. Hon har därmed inte haft någon som helst möjlighet att bygga upp en självkänsla och att tycka om sig själv. Hon har prövat några fritidsaktiviteter där hon har hamnat i skymundan då hennes mentalitet ofta inte riktigt linjerar med andra jämnårigas. Eller slutat för att hon helt enkelt tyckt att hon har varit för dålig på den fysiska aktivitet hon prövat på. Det enda hon har varit bra på har varit att prestera i skolan och hon har verkligen gjort det till sin grej att skriva A eller möjligen B på alla prov. Nu i nian har kraven skruvats upp och hon måste lägga all tid hon har på att plugga för att inte halka ner från den nivå hon legat på. Hon känner och uttrycker en enorm stress. Får vredesutbrott kring samtal om skolan nästan varje dag och någon panikattack per vecka. Hon är på riktigt på väg att bränna ut sig och vi föräldrar vet faktiskt inte vad vi ska ta oss till. Inga ord om att betyg inte är på liv och död, att det finns så mycket annat i livet som är viktigt etc. hjälper. Det är precis som med anorexia. Hon ser inte hur bra det går och är säker på att varje prov kommer gå åt skogen. Jag försöker få henne att relativisera sin situation och förklara att de bekantskaper hon nu faktiskt har inte är kompis med henne för att hon är bland de med bäst betyg i klassen, utan för att de gillar henne av andra skäl. Men det finns inget som helst förhandlingsutrymme att prata om att ta skolan lite mindre seriöst - då får hon ett utbrott. Ibland blir hon så stressad av det hon har att plugga på att hon flyr ner i källaren och lägger sig i en hög på golvet. Den enda flykt hon kan komma på.

Det är bara en tidsfråga innan hon antingen blir utbränd eller hemmasittare eller både och. Jag undrar om någon har tips vart man kan vända sig som förälder för att gå hjälp att hantera en sån här situation. Hon går redan hos psykolog för de här problemen men det tycks inte hjälpa alls. 

• Svar på tråden Min överambitiösa 15-åring är på väg att bränna ut sig. Hjälp och råd sökes snarast!
  • Yuppyupp

Hej du. 

Det låter hemskt jobbigt för er dotter att känna sån prestationsångest som hon gör. Min spontana tanke är att kontakta skolan. Det är trots allt skolan och skolarbetet som gör henne stressad. Det är inte säkert att de har någon snilleblixt på problemet, men de har säkerligen några knep eller förslag på hur de kan hjälpa henne att sakta ner. Har ni pratat med hennes lärare?

• Gummifarzan

Tack för ett bra tips. Det var precis det jag gjorde i dag, skrev om det till hennes bästa lärare (som dock inte är hennes mentor men en kanon-lärare och människa). Hon hade en hel del idéer kring att minska belastningen på min dotter. Men det är ju egentligen varken att belastningen är onormalt hög eller att dottern skulle ha svårt att hänga med. Utan att hon (troligtvis) är högkänslig samt omöjligen kan se C som ett bra betyg. Utvecklingssamtal i morgon, ska bli intressant att höra vad mentorn har att säga-

• rosesarewhite

Kontakta kuratorn i skolan och så kan hen ha samtal med er dotter. Om det behövs mer hjälp än vad kuratorn kan ge så kan ni gå vidare till till exempel ungdomsmottagningen eller vårdcentralen. Behövs det kan de skicka remiss till bup. Men kanske räcker det med om er dotters mentor, kuratorn, ni föräldrar och dottern sätter er och pratar, tittar på meritpoäng och att det faktiskt går jättebra att inte få alla A eller B utan man kan komma in på gymnasiet ändå och att ens värde inte sitter i betygen.
    Tillsammans kanske ni kan komma överens om vilka ämnen dottern behöver släppa lite på, de som hon är duktig i kan hon ju få fortsätta att sträva efter A eller B på, men att det är helt ok att få C eller lägre i de ämnen hon känner att hon måste råplugga till. Så slipper hon plugga så hårt till dem.

• Gummifarzan
    rosesarewhite skrev 2023-09-27 20:17:00 följande:

Kontakta kuratorn i skolan och så kan hen ha samtal med er dotter. Om det behövs mer hjälp än vad kuratorn kan ge så kan ni gå vidare till till exempel ungdomsmottagningen eller vårdcentralen. Behövs det kan de skicka remiss till bup. Men kanske räcker det med om er dotters mentor, kuratorn, ni föräldrar och dottern sätter er och pratar, tittar på meritpoäng och att det faktiskt går jättebra att inte få alla A eller B utan man kan komma in på gymnasiet ändå och att ens värde inte sitter i betygen.
    Tillsammans kanske ni kan komma överens om vilka ämnen dottern behöver släppa lite på, de som hon är duktig i kan hon ju få fortsätta att sträva efter A eller B på, men att det är helt ok att få C eller lägre i de ämnen hon känner att hon måste råplugga till. Så slipper hon plugga så hårt till dem.

Det är nog dessvärre sant, att vi behöver komma överens med henne om vilka betyg hon kan tänka sig sämre än B i. Just nu är svaret ett trotsigt "INGA!". Men vi får bearbeta henne bit för bit antar jag. Tack för svar.
Svar på tråden Min överambitiösa 15-åring är på väg att bränna ut sig. Hjälp och råd sökes snarast!