• Anonym (Undrande)

Minskad TPO-ak vid AIP-kost

Hej!

Jag har drabbats av upprepade missfall och har fått reda på att jag har förhöjda TPO-antikroppar. Mitt TSH är dock normalt. 

Nu undrar jag om någon fått ner sina TPO-antikroppar med hjälp av AIP-kost? Hur långt tid tog det? Körde ni på AIP fullt ut och hur länge?
    Jag är ganska smal så vill gärna inte gå ner i vikt med denna kost, har ni förslag vad man ska äta då? :)

• Svar på tråden Minskad TPO-ak vid AIP-kost
  • blomman 2

Jag äter blandad kost från Paleo, LCHF och lite från AIP och det pga att jag har haft förhöjda antikroppar pga Haschimoto som är problem med sköldkörteln.
    Den koständringen har jag levt efter i snart 15 år. 

Fick nog ned mina antikroppar en hel del ( dem låg på 300) och mådde bättre.
    Men bäst mådde jag när jag även intog Selen,då sjönk antikropparna rejält.
    Vet inte hur det påverkar med Selen för dig men värt att testa och kost förändring är aldrig fel! 

• Anonym (Undrande)
    blomman 2 skrev 2023-09-27 18:03:06 följande:

Jag äter blandad kost från Paleo, LCHF och lite från AIP och det pga att jag har haft förhöjda antikroppar pga Haschimoto som är problem med sköldkörteln.
    Den koständringen har jag levt efter i snart 15 år. 

Fick nog ned mina antikroppar en hel del ( dem låg på 300) och mådde bättre.
    Men bäst mådde jag när jag även intog Selen,då sjönk antikropparna rejält.
    Vet inte hur det påverkar med Selen för dig men värt att testa och kost förändring är aldrig fel! 

Tack för svar! Jag har även börjat äta selen och hoppas det ska hjälpa. Tog nytt TSH nu som visat att det ökat lite från 0,9 till 1,5. Enligt VC ser det bra ut men har hört att man i  fertlitetssammanhang ska vara under 1 helst. Har ju antikroppar med men ska försöka få ner dem :)
  • Anonym (Undrande)

Någon mer?

Svar på tråden Minskad TPO-ak vid AIP-kost