• Anonym (Styvmamma)

13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan

Hej!

Min make har tre barn; 8, 10 och 13 år gamla, alla är tjejer. De har olika personligheter och intressen - och värt att notera att 13-åringen ofta är irriterad på sina syskon.

Nu ska antagligen itne 8-åringen med pga en viktig sak (hör inte till ämnet), och 13-åringen vill då ta med sin kompis, för nu anser hon att det 'finns plats'.

Njae... Vi kan få tillbaka pengarna för iallafall flygbiljetten, så argumentet att kompisens föräldrar "bara behöver betala för namnbyte på biljetten" håller vare sig jag eller min make med om... Det kommer också orsaka andra kostander på själva resan, om man är flera.

Men främst så är min reaktion att jag skulle vilja ha en FAMILJE-semester! 13-åringens kompis är inte så värst trevlig, och det blir ju mest att jag, maken och 10-åringen är på en semester, och 13-åringarna en annan. Gruppdynamiken kommer bli fel...

Hur ska vi få 13-åringen att sluta vara sur över vårt beslut. Just nu har hon bara surat över Whatsapp till sin pappa, men vi märker att hon itne tänkt ge sig...  Vad kan vi säga?

(Jag tvekade länge om jag skulle "avslöja mig som styvmamma... Det tycker jag inte ska spela någon roll. Jag undanber mig iallafall svar där det skiner igenom att ni bara vill hacka på styvföräldrar!)

• Svar på tråden 13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan
  • Anonym (Hmmm ....)

När jag var liten avskydde jag att spendera tid med farsan och hans nya tant. Jag vägrade resa på semester om jag inte fick ta med en kompis. Pappa ville ha med mig så han sa ja till det. Den enda som tjurade var tanten, vi andra var glada och hade jättekul.

• Anonym (Steff)

Fråga henne om hon inser att ju mer hon tjatar och gör det jobbigt och tråkigt för er desto mindre benägna kommer ni bli att boka en liknande resa igen. Handlingar har konsekvenser men barn behöver oftast få höra vad konsekvenserna kan bli eftersom de  själva har svårt att räkna ut det.

• Anonym (Styvmamma)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-10-03 07:32:37 följande:

När jag var liten avskydde jag att spendera tid med farsan och hans nya tant. Jag vägrade resa på semester om jag inte fick ta med en kompis. Pappa ville ha med mig så han sa ja till det. Den enda som tjurade var tanten, vi andra var glada och hade jättekul.

Tack för din input, känns inte som du svarade på min fråga, eller beskriver något som liknar vår situation. Jag har varit i barnens liv sedan de var mycket små, och vi uppskattar och älskar varandra :)
  • Anonym (Styvmamma)
    Anonym (Hej) skrev 2023-10-02 18:26:47 följande:

Okej du vill ha en BRA dialog med en tonårig. jag köar här. Skulle också vilja veta hur man gör. 

men ärligt talat, fattar inte varför ni är så emot att ta med kompisar på resan? Känns ju lite som att er attityd till att ha med kompisar på resan är ett problem? era förväntningar på att ha en en riktigt mysig familjeresa där alla klickar är lite ? orealistisk? 

jag minns själv hur det var att vara tonåring. De roligaste resorna var ju dem där man följde med en kompis eller hade en kompis med dig. 

tycker ni hugger er själva lite i foten här. 

Hur kan det vara orealistiskt när vi hade en sån resa för några veckor sedan? 
  • Anonym (Styvmamma)
    LFF skrev 2023-10-02 13:52:42 följande:
    Gissningsvis är det 13-åringens beteende som förvärras av att ha "stöd" av en kompis. 

13-åringen har varit med och planerat resan och såg ju fram emot den fram tills hon fick en fix idé om att den lediga platsen efter syskonet skulle fyllas av kompisen. 
    Precis så är det!

denna kompisen är otrevlig och gillar att öppet ?kaxa? mot vuxna. Och våra barn faller in i samma mönster, för att få uppskattning från den här tjejen. Sedan skäms de efteråt. 

Detta är inget vi orkar med i en hel vecka? Men jag har inte heller bett om åsikter kring vårt beslut att säga Nej till kompis med på resan, i den här tråden. Nästan komiskt hur många som känner sig manade att kritisera vårt beslut ändå?
  • LFF
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-10-03 14:08:57 följande:
    Precis så är det!

denna kompisen är otrevlig och gillar att öppet ?kaxa? mot vuxna. Och våra barn faller in i samma mönster, för att få uppskattning från den här tjejen. Sedan skäms de efteråt. 

Detta är inget vi orkar med i en hel vecka? Men jag har inte heller bett om åsikter kring vårt beslut att säga Nej till kompis med på resan, i den här tråden. Nästan komiskt hur många som känner sig manade att kritisera vårt beslut ändå?
    För det är ju självklart att man ska ta med sig en kompis om ena barnet vill det... Eller inte.... Att de sen aldrig skulle göra det samma själva ska vi inte prata om.... Och speciellt inte en otrevlig kompis.

Jag har själv haft med kompisar till landet, inom Sverige. Hade jag, eller min vän, misskött oss genom att bli dryga och jobbiga hade det aldrig mer skett och speciellt inte på en utlandsresa. Utlandsresor med kompisar får man göra när man har åldern inne för att resa och ta ansvar själv, inte innan dess, speciellt inte om man beter sig illa dessutom.
  • linani
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-29 09:05:16 följande:
    Jag undrar hur man får till en BRA dialog med en tonåring, även om man måste säga nej! DÄRFÖR frågar jag! Vill lära mig, vill höra input från andra! Är det iten vad detta forum är till för? 

Jag vill så gärna att hon ska minnas hur mycket hon såg fram emot denna resa INNAN hon kom på den här iden...
    Vad tycker du utgör en "bra" dialog då? Och hur skulle den dialogen skilja sig mot er nuvarande dialog?

Man kommer inte ifrån känslan att du vill att dialogen ska vara att dottern framför sina argument och ni era, men att hon sen ändå accepterar ert beslut och är glad över utfallet.

Själva definitionen av att bli tonåring är ju att börja ifrågasätta och opponera sig mot att andra bestämmer över ens liv. Och "ändlösa diskussioner" må vara påfrestande för er föräldrar, men det betyder inte att de är fel och bör försvinna. Se det som ett sundhetstecken hos dottern istället, att hon övar på att formulera en egen vilja och att tala för sin sak. HON uppskattar ändlösheten.

Som vuxen skulle du väl också protestera om någon försökte driva igenom ett dåligt beslut. Och det är vad dottern verkar se denna resan som; ett dåligt beslut. 

Jag tycker det är rimligt att ni står fast vid beslutet, men inte att du förväntar dig att hon glatt ska acceptera och se livet precis som du gör. Det är omöjligt att försöka styra vad någon annan känner, upplever eller minns.

Som alla beslutsfattare får ni också ta konsekvenserna av era beslut :)
  • Anonym (Styvmamma)
    linani skrev 2023-10-03 15:02:53 följande:
    Vad tycker du utgör en "bra" dialog då? Och hur skulle den dialogen skilja sig mot er nuvarande dialog?

Man kommer inte ifrån känslan att du vill att dialogen ska vara att dottern framför sina argument och ni era, men att hon sen ändå accepterar ert beslut och är glad över utfallet.

Själva definitionen av att bli tonåring är ju att börja ifrågasätta och opponera sig mot att andra bestämmer över ens liv. Och "ändlösa diskussioner" må vara påfrestande för er föräldrar, men det betyder inte att de är fel och bör försvinna. Se det som ett sundhetstecken hos dottern istället, att hon övar på att formulera en egen vilja och att tala för sin sak. HON uppskattar ändlösheten.

Som vuxen skulle du väl också protestera om någon försökte driva igenom ett dåligt beslut. Och det är vad dottern verkar se denna resan som; ett dåligt beslut. 

Jag tycker det är rimligt att ni står fast vid beslutet, men inte att du förväntar dig att hon glatt ska acceptera och se livet precis som du gör. Det är omöjligt att försöka styra vad någon annan känner, upplever eller minns.

Som alla beslutsfattare får ni också ta konsekvenserna av era beslut :)
    Menar du att man inte ?får? be om input från andra, på ett forum som denna??

det som gjorde ont i mig var att hon var så glad över denna rea INNAN idén om att denne kompis skulle med. Hon såg definitivt inte resan som ett dåligt beslut !

många här skriver inlägg när de brottas med något som ger lite ångest eller bara känns jobbigt för stunden. Varför hacka på mig ?
  • linani
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-10-03 15:09:47 följande:
    Menar du att man inte ?får? be om input från andra, på ett forum som denna??

det som gjorde ont i mig var att hon var så glad över denna rea INNAN idén om att denne kompis skulle med. Hon såg definitivt inte resan som ett dåligt beslut !

många här skriver inlägg när de brottas med något som ger lite ångest eller bara känns jobbigt för stunden. Varför hacka på mig ?
    Var har jag skrivit att du inte får be om råd eller input?

Jag är genuint nyfiken på hur du menar att en bra dialog skulle se ut. Det är ingen kritik.

Däremot står jag fast vid att du måste släppa din förväntan om att dottern glatt ska köpa era argument och sluta ifrågasätta ert beslut. Tonåringar, till sin natur, ifrågasätter.

Såklart att det är jobbigt och påfrestande om någon är arg och sur över en kommande resa som man nyss sett fram mot.
  • No Logo

Det stora problemet, mer än att behöva boka ett rum till etc, är ju att då har ju troligtvis inte 10-åringen någon att vara med (förutom de vuxna). Hur kul är det att vara 10 år och se storasyster ha kul med sin kompis och inte få vara med för att man är en liten plutt i deras ögon?

Förklara för 13-åringen att ifall hon får ta med sin kompis så måste 10-åringen också få ta med en kompis för att det ska bli rättvist. Ni är inte heller så pigga på att ta ansvar för två barn som inte är era egna när det gäller så lång tid och dessutom utomlands.

• Anonym (Styvmamma)
    linani skrev 2023-10-03 15:19:56 följande:
    Var har jag skrivit att du inte får be om råd eller input?

Jag är genuint nyfiken på hur du menar att en bra dialog skulle se ut. Det är ingen kritik.

Däremot står jag fast vid att du måste släppa din förväntan om att dottern glatt ska köpa era argument och sluta ifrågasätta ert beslut. Tonåringar, till sin natur, ifrågasätter.

Såklart att det är jobbigt och påfrestande om någon är arg och sur över en kommande resa som man nyss sett fram mot.

Det var ju min fråga till er? Annars är det uppenbara svaret; en dialog där hon får känna att vi förstår henne och validerar hennes åsikter, men där hon också på något sätt kan hitta tillbaka till känslorna hon hade innan, angående resan - att det blir kul att åka (fast det bara är familjen).

Jag finner ditt råd allmänt ohjälpsamt. jag har inte haft några förväntningar om att hon ?glatt? ska köpa våra argument - det vet jag ju sen innan inte fungerar - därav denna tråden. För att få tips! Och ork (genom att skriva av mig lite). 

Bra att du förstår att detta är frustrerande! Synd att du inte har goda råd att ge

• Anonym (Styvmamma)
    No Logo skrev 2023-10-03 15:37:38 följande:

Det stora problemet, mer än att behöva boka ett rum till etc, är ju att då har ju troligtvis inte 10-åringen någon att vara med (förutom de vuxna). Hur kul är det att vara 10 år och se storasyster ha kul med sin kompis och inte få vara med för att man är en liten plutt i deras ögon?

Förklara för 13-åringen att ifall hon får ta med sin kompis så måste 10-åringen också få ta med en kompis för att det ska bli rättvist. Ni är inte heller så pigga på att ta ansvar för två barn som inte är era egna när det gäller så lång tid och dessutom utomlands.

Tack! Vi inkluderade faktiskt detta i senaste dialogen!

som förövrigt gick hyfsat bra! Hon försökte argumentera, men vi höll oss lugna och förklarade (mycket enligt råd från denna tråd). Nu är hon inte hos oss tills nästa vecka, så kanske hinner hon lugna ner sig ytterligare nu. Vi har iaf inte hört något idag från henne! 
  • linani
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-10-03 16:46:18 följande:

Det var ju min fråga till er? Annars är det uppenbara svaret; en dialog där hon får känna att vi förstår henne och validerar hennes åsikter, men där hon också på något sätt kan hitta tillbaka till känslorna hon hade innan, angående resan - att det blir kul att åka (fast det bara är familjen).

Jag finner ditt råd allmänt ohjälpsamt. jag har inte haft några förväntningar om att hon ?glatt? ska köpa våra argument - det vet jag ju sen innan inte fungerar - därav denna tråden. För att få tips! Och ork (genom att skriva av mig lite). 

Bra att du förstår att detta är frustrerande! Synd att du inte har goda råd att ge

Märklig attityd. Förstår om det är svårt att få till bra dialog. Man validerar inte andras känslor om man i samma andetag vill få dom att ändra sig och känna något annat. Det du skriver är att hon ska "sluta vara sur" över ert beslut och sluta med sina "ändlösa diskussioner". Om du bara vill ha argument för att övertala henne att tycka som du, så må det vara hänt, men då behöver man inte kalla det för något annat.
  • Plupp73

Vi har alltid åkt på semester med bara familjen, ingen annan. Vi vill att familjen skall uppleva saker tillsammans, och umgås ihop på kvällarna. Om er 13-åring får med sig en kompis blir ju 10-åringen själv med er. 
    Nej vi har åkt ensamma och ingen av barnen har frågat om någon annan kan följa med, men då trivs de här barnen också väldigt bra i varandras sällskap. 

• Anonym (Styvmamma)
    linani skrev 2023-10-03 17:26:31 följande:
    Märklig attityd. Förstår om det är svårt att få till bra dialog. Man validerar inte andras känslor om man i samma andetag vill få dom att ändra sig och känna något annat. Det du skriver är att hon ska "sluta vara sur" över ert beslut och sluta med sina "ändlösa diskussioner". Om du bara vill ha argument för att övertala henne att tycka som du, så må det vara hänt, men då behöver man inte kalla det för något annat.
    Du får gärna googla ?validera någon annans känslor? (vilket man VISST kan göra fast man inte tänkt ändra sin egna åsikt eller ett beslut. Jag idds inte förklara mer för dig
  • Anonym (Styvmamma)
    Plupp73 skrev 2023-10-03 18:08:47 följande:

Vi har alltid åkt på semester med bara familjen, ingen annan. Vi vill att familjen skall uppleva saker tillsammans, och umgås ihop på kvällarna. Om er 13-åring får med sig en kompis blir ju 10-åringen själv med er. 
    Nej vi har åkt ensamma och ingen av barnen har frågat om någon annan kan följa med, men då trivs de här barnen också väldigt bra i varandras sällskap. 

Så har vi också haft det hittills. Jag vill gärna fortsätta ett par år till. Seriösa pojkvänner kan jag göra undantag för, i framtiden. Nästan familj :)
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-10-03 16:49:02 följande:
    Tack! Vi inkluderade faktiskt detta i senaste dialogen!

som förövrigt gick hyfsat bra! Hon försökte argumentera, men vi höll oss lugna och förklarade (mycket enligt råd från denna tråd). Nu är hon inte hos oss tills nästa vecka, så kanske hinner hon lugna ner sig ytterligare nu. Vi har iaf inte hört något idag från henne! 
    Det kan säkert vara bra att också påminna henne om hur mycket hon faktiskt såg fram emot resan innan den här diskussionen kom och att om kompisen inte följer med så är det fortfarande precis samma resa som hon nyss var så glad för.

Och också att om kompisen följer med så förändras resan för hela familjen till något annat än vad den var när den planerades. Ni vuxna får ett till barn att ta ansvar för och också som ni redan gjort, lillebror blir som ett ensambarn.

Sedan vet jag ju inte vilken relation och dialog ni har i vanliga fall, men hade det varit min dotter hade jag absolut kunnat säga att just den där kompisen faktiskt är jävligt jobbig att ha med som vuxen och att min egen resa skulle bli sjukt mycket sämre om hon är med. Men det beror ju som sagt på hur man kan uttrycka sig utan att det tolkas illa och absolut något som bara pappan skulle kunna säga. Skulle tex aldrig kunna säga samma sak till min son, han skulle ta extremt illa upp. Dottern däremot skulle fatta direkt utan att ta det personligt varken mot henne eller kompisen. 
  • AnnaSthlm

Det vettiga argumentet för mig personligen hade varit att jag absolut inte vill ha ansvar över ett främmande barn på min semester. Det är ett stort ansvar och ett extrajobb att ha med andras barn med på semestern. 

• paul20976
    Räkan77 wrote on 2023-09-27 21:19:18 the following:

Going on holiday with teenagers is always a bit of a gamble. You can never be sure that puberty hormones won't put a damper on cozy family time. So keep that in the back of your mind.

I also think the most effective thing is to book the ticket as soon as possible before the father starts to weaken. 

Traveling with teenagers can truly be a unique experience. It is important to plan activities and destinations that cater to their interests and give them opportunities to enjoy their vacation. Booking the trip in advance is a good strategy to ensure the father's involvement and make the trip a reality. While there may be some teenage challenges along the way, proper planning and a little flexibility can make family vacations create lasting memories and strengthen family bonds. mcdonalds-deinfeedback/
    Anonymous (mino) wrote on 2023-09-28 08:05:33 the following:
    But then, what ends the discussions? Is she a human or should she be a quiet and docile piece of furniture? 

If she keeps asking why, it's a sign that she hasn't gotten the answer she's looking for. Maybe you need to get better at communicating, not just stating that you have made up your mind, now it is finally discussed. This is how children were treated in the past, but it feels very outdated. And walking away from a sad and upset person, that's disrespectful.
  • Anonym (Styvmamma)

Uppdatering: hon verkar ha kommit till ro och accepterat att vi inte vill ansvara för andras barn under semestern. Pappan sa helt sonika att vi skulle vara ok om också tjejens föräldrar kom med, men vi kunde ju inte garantera att det fanns plats på varesig flyg eller hotell i närheten av vårat....

Hon pratar inte längre om ideen, och verkar go och glad (sen hon kom hit i måndags). Verkar se fram emot resan igen!

Svar på tråden 13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan