• Tyra myra

Vad är skillnaden mellan att flirta och att vara trevlig?

Ibland misstolkar man varandra. Andra gånger är det skillnader i kulturer. Men allt som oftast ingår flirtandet som en del i att vara glad och social.

Vad är en flört förresten?  Är det positivt eller negativt att vara flörtig? 

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad är skillnaden mellan att flirta och att vara trevlig?
  • onelifetolive

Jag (man) tänker alltid alltid ALLTID att någon bara är trevlig. Finns liksom inte på kartan att någon flörtar med mig. Min sambo är av annan åsikt men nä... jag ser inte när/om någon flörtar. 

• Anonym (Enkelt)
    Anonym (?) skrev 2023-09-28 20:17:29 följande:

Förstår att det kan vara en hårfin skillnad mellan att flirta och vara trevlig men är det konstigt då om man någon gång misstolkar? 

Om en kvinna beter sig trevligt mot mig på ett sätt som ingen kvinna tidigare någonsin gjort, är det konstigt då om man missförstår? 

Ja efter några gånger lär man sig men dessförinnan?

Det är inte ett dugg konstigt om man misstolkar ibland. Därför tar man det vidare försikigt. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Flirtanalfabet) skrev 2023-09-27 17:04:43 följande:
    Ja, vi män tycker det. Jag har läst om kvinnor som dejtar både män och kvinnor, som tycker det är svårt med kvinnor. Men vi män förväntas veta. Glad
    Alla män tycker inte det är svårt. Nej, kvinnor är lätta med.

Apropå de kvinnor som många tycker är flirtiga - det är skillnad på proffsflirtiga kvinnor och dom som gör det på riktigt. Dom som flirtar mkt per automatik känner man igen, det är inget personligt, dom har märkt att dom får fördelar av det eftersom många går på det. Men det är en liksom kylig klumpig flirt, jag backar direkt när jag ser den. Det är en skillnad i nyans, dom anstränger sig inte fullt ut. Antagligen för att män ofta är rättså lättlurade så det är nivån som vant sig vid. Speciellt dom mindre socialt duktiga männen.

Riktig flirt är ärligt menad, det syns en äkta känsla i ögonen.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Mia) skrev 2023-09-29 14:56:08 följande:
    Alla män tycker inte det är svårt. Nej, kvinnor är lätta med.

Apropå de kvinnor som många tycker är flirtiga - det är skillnad på proffsflirtiga kvinnor och dom som gör det på riktigt. Dom som flirtar mkt per automatik känner man igen, det är inget personligt, dom har märkt att dom får fördelar av det eftersom många går på det. Men det är en liksom kylig klumpig flirt, jag backar direkt när jag ser den. Det är en skillnad i nyans, dom anstränger sig inte fullt ut. Antagligen för att män ofta är rättså lättlurade så det är nivån som vant sig vid. Speciellt dom mindre socialt duktiga männen.

Riktig flirt är ärligt menad, det syns en äkta känsla i ögonen.
    Hur ser man skillnaden? Har också bara misstolkat tidigare.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-09-29 16:46:39 följande:
    Vad mistolkade du? Lär dig av det.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Enkelt) skrev 2023-09-29 16:57:02 följande:
    Vad mistolkade du? Lär dig av det.
    Senaste gången var det en kvinna på jobbet, hon uppträdde flirtigt (i mina ögon, kom gärna förbi min plats, skrattade, såg mig i ögonen, tog på min axel eller arm emellanåt, osv. Men när jag frågade henne om vi kunde ta en fika ihop någon dag så var hon inte alla intresserad och sa att jag måste missuppfattat henne. Ingen hade gjort så mot mig tidigare så jag trodde hon var intresserad. Då jag aldrig sett hur någon gör som är intresserad så har jag svårt att avgöra vad jag borde ha sett och förstått.
  • Anonym (33)

Ibland är män svårtolkade också. Finns en man i min närhet som jag tycker är ganska attraktiv, vi pratar också på ett väldigt personligt plan, men han har svårt att se mig någon längre tid i ögonen, efter två sekunder max tittar han bort. Hur ska jag tolka det?

• Anonym (33)

Jag flirtar inte om jag inte är intresserad. Det är väl svaret på frågan, jag brukar inte vidröra personen alls, men kanske testa vad som händer om jag råkar röra handen på den andre lite för länge när jag ska ge dem nycklar på jobbet tex, innan dess har jag etablerat att personen åtminstone inte är ointresserad, dvs tittar mycket, söker kontakt, vill göra saker ihop.är jag inte intresserad kommer jag undvika allt fysiskt samt undvika sex som samtalsämne etc

• Anonym (33)

Jag flirtar inte om jag inte är intresserad. Det är väl svaret på frågan, jag brukar inte vidröra personen alls, men kanske testa vad som händer om jag råkar röra handen på den andre lite för länge när jag ska ge dem nycklar på jobbet tex, innan dess har jag etablerat att personen åtminstone inte är ointresserad, dvs tittar mycket, söker kontakt, vill göra saker ihop.är jag inte intresserad kommer jag undvika allt fysiskt samt undvika sex som samtalsämne etc

• Anonym (33)

Meh, varför blev inläggen så? Skumt.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-09-29 16:46:39 följande:
    Man skaffar sig många erfarenheter, iakttar och lär sig.
  • Anonym (personlig)

Tjejer är oftast bättre på detta, lite oklart varför men troligen för man intresserar sig tidigare för relationer och lär sig spelet. Inte alla förstås, som med allt är det individuellt.

Väldigt många killar har svårt med kommunikation överhuvudtaget och då ingår ju flirtande, att närma sig en tjej och få igång en sorts "dans". Ett stort hinder är troligen rädsla och dålig självkänsla. Man är orolig att bli ratad, orolig att göra bort sig, orolig att råka bete sig illa (så hon känner sig utsatt).

Ett tips till killar kan vara att vara omtänksam, snäll men inte så orolig att det blir fel. Ett stort plus är om man har lite charm och humor, då kommer man undan med mycket. 

Min erfarenhet är att det allra bästa är att inte ta det så allvarligt, börja med att etablera en helt vanlig kontakt, se om det kommer ett leende och du får något tillbaka. Är man igång i ett trevligt samtal med leenden och skratt så kan man ställa en ganska ärlig utforskande fråga tillsammans med en trevlig komplimang. typ. herregud vad du är trevlig, mysig och dessutom skrattar åt mina usla skämt.. försöker du få mig i säng? (ett skämt men med en underliggande subtil fråga)

Exakt detta funkar naturligtvis inte på alla, man måste hitta sitt sätt att gå in i ett samtal och söka svar på om det finns ett intresse.

Det krävs en hel del erfarenhet och förmåga att kunna läsa av ett trevligt leende och tolka om det är en flirt eller bara en trevlig person. Utforska mer, är mitt tips. 
    Tror knappast någon kan ge teoretiska riktlinjer som hjälper någon att tolka detta.

övning ger färdighet

• Anonym (S)
    Anonym (33) skrev 2023-09-29 17:28:44 följande:

Ibland är män svårtolkade också. Finns en man i min närhet som jag tycker är ganska attraktiv, vi pratar också på ett väldigt personligt plan, men han har svårt att se mig någon längre tid i ögonen, efter två sekunder max tittar han bort. Hur ska jag tolka det?

Vissa har svårt att titta någon för länge i ögonen. Kan bero på att man är blyg också.. Tror inte någon kan tolk detta åt dig.
  • Anonym (?)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-09-29 17:15:39 följande:
    Senaste gången var det en kvinna på jobbet, hon uppträdde flirtigt (i mina ögon, kom gärna förbi min plats, skrattade, såg mig i ögonen, tog på min axel eller arm emellanåt, osv. Men när jag frågade henne om vi kunde ta en fika ihop någon dag så var hon inte alla intresserad och sa att jag måste missuppfattat henne. Ingen hade gjort så mot mig tidigare så jag trodde hon var intresserad. Då jag aldrig sett hur någon gör som är intresserad så har jag svårt att avgöra vad jag borde ha sett och förstått.
    Detta påminner rätt mycket om ett par av mina erfarenheter. Jag hade garanterat också trott var intresserad.
  • Anonym (Det_där)

Jag tror att det är en man som inte vill verka vara "för på". Många män blir uppfostrade med att man inte ska vara sådan.

Han kanske dessutom är rädd för att känna sig för bunden vid någon då han kan ha blivit sviken och sårad tidigare.

• nihka

Att han förmodligen är lite osäker av sig och inte känner sig bekväm med se människor i ögonen mer än flyktigt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Mannen)

Det kan vara många orsaker. Han är osäker. Han är ointresserad. Han är introvert. Han är intresserad av någon annan och vill hålla dig på avstånd. 
Svar på tråden Vad är skillnaden mellan att flirta och att vara trevlig?