Tjejer är oftast bättre på detta, lite oklart varför men troligen för man intresserar sig tidigare för relationer och lär sig spelet. Inte alla förstås, som med allt är det individuellt.
Väldigt många killar har svårt med kommunikation överhuvudtaget och då ingår ju flirtande, att närma sig en tjej och få igång en sorts "dans". Ett stort hinder är troligen rädsla och dålig självkänsla. Man är orolig att bli ratad, orolig att göra bort sig, orolig att råka bete sig illa (så hon känner sig utsatt).
Ett tips till killar kan vara att vara omtänksam, snäll men inte så orolig att det blir fel. Ett stort plus är om man har lite charm och humor, då kommer man undan med mycket.
Min erfarenhet är att det allra bästa är att inte ta det så allvarligt, börja med att etablera en helt vanlig kontakt, se om det kommer ett leende och du får något tillbaka. Är man igång i ett trevligt samtal med leenden och skratt så kan man ställa en ganska ärlig utforskande fråga tillsammans med en trevlig komplimang. typ. herregud vad du är trevlig, mysig och dessutom skrattar åt mina usla skämt.. försöker du få mig i säng? (ett skämt men med en underliggande subtil fråga)
Exakt detta funkar naturligtvis inte på alla, man måste hitta sitt sätt att gå in i ett samtal och söka svar på om det finns ett intresse.
Det krävs en hel del erfarenhet och förmåga att kunna läsa av ett trevligt leende och tolka om det är en flirt eller bara en trevlig person. Utforska mer, är mitt tips.
Tror knappast någon kan ge teoretiska riktlinjer som hjälper någon att tolka detta.
övning ger färdighet