• Anonym (N)

Oroar jag mig i onödan?

Är gravid, 28+1 idag. 
    Bebisen har rört sig regelbundet och starkt senaste veckorna. Men nu sedan i torsdags (dvs tredje dagen idag) rör han sig mycket mindre - svagare, mindre ofta. Han har brukat ha en aktiv period mellan kl 18-19 varje dag men de senaste två dagarna har denna i princip uteblivit. Jag har känt honom varje dag men inte som tidigare. 

Han har tidigare haft dagar då han varit betydligt lugnare, då har jag tänkt att det varit så tidigt i graviditeten att det säkert kan skilja sig mellan dagar. Men när det varit så starkt och regelbundet senaste veckorna har jag tänkt att jag äntligen identifierat ett rörelsemönster, för att nu senaste dagarna varit helt annorlunda... 

Oroar jag mig helt i onödan? Jag har ju känt honom varje dag, olika tillfällen under dagen. Eller klassas detta som minskade fosterrörelser? Borde jag åka in på en kontroll?

Jag har en tendens att oroa mig för ALLT, minsta lilla... är jag helt enkelt bara orimligt orolig? 

Någon som har liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Oroar jag mig i onödan?
  • Anonym (N)

Kan lägga till att det är första barnet så har inget att jämföra med. Har moderkakan i framvägg men ändå känt väldigt tydliga rörelser tidigare 

• mamaleona

Känner du tio rörelser på en timme e de ok. Drick nåt sött el kallt vatten, reagerar han? Rörelserna ändrar karaktär iom bebis växer, men klart att ett avvikande rörelsemönster är bra att kolla upp. Ofta är orsaken att dom ändrat läge till sätesläge ex. Det är normalt att man oroar sig. Hälsn en bm

• Anonym (N)
    mamaleona skrev 2023-09-30 09:58:23 följande:

Känner du tio rörelser på en timme e de ok. Drick nåt sött el kallt vatten, reagerar han? Rörelserna ändrar karaktär iom bebis växer, men klart att ett avvikande rörelsemönster är bra att kolla upp. Ofta är orsaken att dom ändrat läge till sätesläge ex. Det är normalt att man oroar sig. Hälsn en bm

Det är så olika. Ibland känner jag 10 rörelser på 15 min, ibland kan det gå 2-3 h utan att jag känner någonting. Så har det varit hela graviditeten så det är iaf inget som har ändrats nu. 

Han reagerar inte på sött eller kallt, och sällan på knuffar utifrån, så har det också varit hela tiden. 

Det där med att han kan ha ändrat position tänkte jag också på. Tex om han kanske lagt sig med ryggen utåt och sparkar inåt? För tidigare har jag känt honom bäst när jag legat platt på rygg, sett magen hoppa runt och tydliga sparkar utåt. Nu senaste dagarna känner jag nästan ingenting när jag ligger på rygg, mer om jag ligger på sidan och då kan jag inte känna sparkarna på utsidan utan de känns "djupare". 
Svar på tråden Oroar jag mig i onödan?