• Anonym (Funderar)

Ni som inte vill ha sex med er partner längre

Hur vill ni att hen hanterar det? Pratar ni om det? Har ni förklarat varför? Kompenserar ni med annan typ av närhet, typ bada eller duscha tillsammans? Eller har ni gett tillåtelse att hen har sex med andra? Eller har ni bara slutat och tänker att hen får tillfredsställa sig själv bäst hen kan?

Kort och gott, vad har ni för förväntningar på er partner? Har ni kommunicerat dessa? Gör ni något för att "lindra" eventuell frustration hos partnern?

• Svar på tråden Ni som inte vill ha sex med er partner längre
  • Anonym (Funderar)

Tack för era berättelser. Jag har större förståelse för båda sidorna nu. Hoppas att fler vill dela med sig. Tycker att det är nyttigt att nyansera bilden av både den som tappar lusten och den som är utan sex men fortfarande har lust. 

• Anonym (Frugan)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-10-01 22:23:21 följande:

Tack för era berättelser. Jag har större förståelse för båda sidorna nu. Hoppas att fler vill dela med sig. Tycker att det är nyttigt att nyansera bilden av både den som tappar lusten och den som är utan sex men fortfarande har lust. 

Min sexlust efter skilsmässan gick tillbaka till normalläge och nu som 57 är den ff på topp. Jag har turen att klimakteriet inte påverkat den.
  • Anonym (Tack för bra funderingar och svar)

"Svar" TS 
    Nu är frågan inte aktuellt för mig personligen längre, men jag är fortfarande nyfiken på hur den som "plötsligt" slutar vilja ha sex resonerar. 

Jo lite så - varför, själv har jag RA och perioder så är det inte att leka med, smärtor, stelhet, influensa känslor och en trötthet som är något utöver det mesta!! 
    Jag har alltid varit väldigt aktiv men det är ingen räkmacka att försöka hålla nivån!!
    # Det innebär att jag får hålla kontakt (vara på) med sjukvården, vad kan vi göra..... 
    # Se över träning, anpassa, förändra....
    # Alternativ behandling, sjukgymnast/laser, stötvåg, ultraljud mm.
    # Kontakt med ortoped tekniker....
    Ja ni fattar - det kommer inte att lösa sig bara av att "sitta & vänta"

Det är väl där vi är idag - hade det varit jag så hade det sökta lösningar..... men det är jag det

• Anonym (Lena)

Har kanske en lite annorlunda situation än att inte vilja. Har lidit av en sjukdom en längre tid och då har sexlusten trillat bort. Min man är ju inte mer än människa och vill ha sex. Då sa jag till honom att han får gärna ha sex med andra bara han är ärlig med det och att de gärna får ha sex hemma även när jag är hemma, vilket jag för det mesta är eftersom jag är sjukskriven. 
    I början gick det väl lite trögt men nu har han en yngre, söt och trevlig tjej som KK. Hon är nästan en del av oss nu vilket både jag och mannen uppskattar. Hon kommer absolut att vara en del av vårt sexliv även när jag blir frisk!

• Hursmakardu

Efter många års sjukdom vill/kan min fru inte ha sex längre. vi har försökt att vara öppna o ärliga om det o pratat om det mycket o var överens om att jag inte skulle smyga med min sexlust. Så därför onanerar jag i sängen med henne bredvid mig. I början hände det ofta att det kom en hand smygande för att smeka mitt bröst eller mage eller kanske till o med mitt kön men med tiden hände det mer o mer sällan??. Saknar händer på min kropp. Saknar att någon vill ta på mig. Saknar att få ta på min fru. Eftersom hon inte vill ?hetsa upp mig i onödan? blir det inga kyssar eller duschar tillsammans heller  

• Anonym (Man)

Allt började i småbarnsåren, hennes lust blev mindre och mindre och så fort jag försökte nämna mig ämnet så hette det att jag tjatade och pressade henne. Jag försökte ändå dra i samlivet under några år men tröttnade till slut och jag blev självförsörjande på känslor. Idag lever vi som två kompisar, har ett okey liv fast utan sex. 

• Anonym (Love)

Jag har ingen sexlust alls. Jag önskar jag hade det, men det har jag inte. 

Min man är fri att ligga med andra, och vi försöker vara nära varandra ändå. Att duscha tillsammans, kramas är viktigt även för mig. 

Ibland "hjälper" jag honom, men inte superofta. 

• Anonym (Aj aj)

Fick stora förlossningsskador när vårt barn föddes. Detta gör att jag inte kan genomföra ett samlag med penetration. Dessutom måste jag ha blöja eftersom jag blivit inkontinent på grund av detta. 

Jag har sagt till min man att det är ok om han hittar någon annan att ha sex med men han vägrar. 

• Anonym (killen)
    Anonym (Q) skrev 2023-09-30 19:14:59 följande:
    Kramar är jag ok med men absolut inte mer än så. Nej aldrig att jag låter honom ligga med andra. Vill han det så får han skilja sig först.
    den ståndpunkten är svår att logiskt försvara
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Aj aj) skrev 2023-10-02 18:23:16 följande:

Fick stora förlossningsskador när vårt barn föddes. Detta gör att jag inte kan genomföra ett samlag med penetration. Dessutom måste jag ha blöja eftersom jag blivit inkontinent på grund av detta. 

Jag har sagt till min man att det är ok om han hittar någon annan att ha sex med men han vägrar. 

Sånt här gör mig så förbannad, att vissa ska behöva ha det så här. Förlossningsvården i Sverige är under all kritik.

Fysiska orsaker som sjukdom eller skador, eller att partnern helt enkelt är ett rövhål, eller att man är slutkörd pga ojämn ansvarsfördelning, är ju uppenbara och fullt förståeliga orsaker till att man inte kan eller vill.
  • Anonym (Aj aj)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-10-02 18:54:51 följande:
    Sånt här gör mig så förbannad, att vissa ska behöva ha det så här. Förlossningsvården i Sverige är under all kritik.

Fysiska orsaker som sjukdom eller skador, eller att partnern helt enkelt är ett rövhål, eller att man är slutkörd pga ojämn ansvarsfördelning, är ju uppenbara och fullt förståeliga orsaker till att man inte kan eller vill.
    Ja, livet är inte rättvist alla gånger. Trots flertalet operationer har jag fortfarande problem. Läkarna gör vad de kan och tillslut kanske jag kan se ljuset i tunneln.  

Om jag ska vara ärlig så tar jag heller det här än att mitt barn skulle ha blivit skadat eller dött.  

Jag blir beklämd av att läsa att män kräver sex av sin partner. Jag hoppas och tror att det inte är så vanligt. Min man är i alla fall väldigt förstående och har aldrig ställt några krav.
  • Anonym (?)
    Anonym (Aj aj) skrev 2023-10-02 19:48:13 följande:
    Ja, livet är inte rättvist alla gånger. Trots flertalet operationer har jag fortfarande problem. Läkarna gör vad de kan och tillslut kanske jag kan se ljuset i tunneln.  

Om jag ska vara ärlig så tar jag heller det här än att mitt barn skulle ha blivit skadat eller dött.  

Jag blir beklämd av att läsa att män kräver sex av sin partner. Jag hoppas och tror att det inte är så vanligt. Min man är i alla fall väldigt förstående och har aldrig ställt några krav.
    Liten skillnad - jag kräver verkligen inte sex, däremot önskar jag det.
  • Anonym (Aj aj)
    Anonym (?) skrev 2023-10-02 20:16:01 följande:
    Liten skillnad - jag kräver verkligen inte sex, däremot önskar jag det.
    Tycker inte det är någon skillnad eftersom om du ger uttryck för att du önskar sex så kommer din partner att uppleva det som ett krav från din sida.

Din partner inser självklart att en frisk man har sina behov han vill få tillfredsställda på något sätt. Jag gjorde klart för min man att det var ok att han lämnade mig, att han tillfredsställde sig själv eller hade älskarinna,  Han väljer att tillfredsställa sig själv och det är jag väldigt tacksam över. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Aj aj) skrev 2023-10-02 20:29:26 följande:
    Tycker inte det är någon skillnad eftersom om du ger uttryck för att du önskar sex så kommer din partner att uppleva det som ett krav från din sida.

Din partner inser självklart att en frisk man har sina behov han vill få tillfredsställda på något sätt. Jag gjorde klart för min man att det var ok att han lämnade mig, att han tillfredsställde sig själv eller hade älskarinna,  Han väljer att tillfredsställa sig själv och det är jag väldigt tacksam över. 
    Klart respekt för ditt svar men,  ... blir inte gärna utan min särbo men önskar ju också sex. Ligga nära och kramas funkar men . inte sex.
    Sex med eftermys vore ju att önska.
  • Anonym (Manen)
    Anonym (Aj aj) skrev 2023-10-02 19:48:13 följande:

Jag upplevde det som mycket enklare (och självklart) att sex inte fans på kartan efter förlossningsskador. Nu drabbades inte mamman alls lika omfattande som du men det fanns saker som behövde tas om hand av läkare. Då var det inte kvinnan som prioriterade bort mig utan omständigheter utanför vår kontroll som hindrade OSS.
    Jag hoppas liksom du att det är få som kräver sex av sina partners. Däremot så har det ofta vänts till att jag som man kräver sex av min partner när jag påtalar att mina behov tillgodoses inte längre i den här relationen.
    Hoppas att du kan bli återställd och få ett givande sexliv igen, för Din skull! 
Svar på tråden Ni som inte vill ha sex med er partner längre