• Ftar91

    Kollega tar mitt privata nummer utan att fråga!

    Det är så att jag studerar på deltid samt har en timanställning vid sidan av mina studier. Hade nyligen påbörjat min anställning och så får jag ett sms från en kollega på jobbet från hans privata nummer där han skriver att han hade sett en massage apparatur och att han tänkte på mig då!! 
    Jag blev extremt chockad samt äcklad över hur han tyckte att det var ok att bara ta mitt nummer som från allra början finns i jobb telefonen PÅ JOBBET enbart för att kunna ta kontakt med mig gällande arbete, men han valde istället att ta mitt nummer utan att ens fråga och skriva till mig utanför arbetstid.
    Jag valde att inte svara!
     
    Dagen efter berättar jag till en annan kvinnlig kollega om vad som hade hänt utan att nämna vem personen var, bara för att förstå hur saker och ting fungerar hos dom på jobbet. 
    Hon frågar mig direkt om hon kunde få GISSA vem personen är. Och till min förvåning gissade hon rätt. Hon fortsätter och säger att hon ville vara ärlig och erkänna att det var hon som hade tipsat honom om mig. Att han skulle försöka prata med mig men att hon inte visste att han skulle ta mitt nummer och skriva utan att först fråga. 
    Jag förklarade för henne att jag inte alls var intresserad av att prata med honom. Ändå fortsatte hon prata om killen och ville att jag skulle ge honom en chans. Jag förklarade återigen att jag inte var intresserad och att hon borde respektera det jag säger. 
    Senare under veckan ser jag kollegan på jobbet, han kommer fram till mig och frågar om jag hade fått hans sms. Ja jag fick den svarade jag och så sa jag att jag inte uppskattar att mina kollegor tar mitt privata nummer utan att fråga och skriver till mig privat. 
     
    Han sa ingenting, reste sig upp och gick. 
    Resten av dagen kändes det som att dom undviker mig samt fryser ut mig helt och hållet.
     Jag hade fått nog av deras bull** och bestämde mig för att ringa chefen och informera om situationen på jobbet.
     
    Long story short, chefen tog inte situationen på allvar och tyckte att "ni är människor som jobbar med varandra och han kanske bara ville prata med dig"
    Samtalet med chefen ledde till ingen nytta och han blev irriterad på mig för att jag tyckte att han inte tog händelsen på allvar.
     
    Jag är fortfarande i chock över hela situationen och speciellt hur chefen "hanterade situationen"
    Vad ska/kan man göra?
  • Svar på tråden Kollega tar mitt privata nummer utan att fråga!
  • myskmalva

    Jag är ingen expert men jag tänker att du kan ta upp frågan med facket, chefens chef och/eller hr-avdelningen ifall det finns en sådan.

    Att en chef försöker släta över en sådan händelse är väl tyvärr inget ovanligt, men jag blir chockad när jag läser om hur din kvinnliga kollega försöker sälja in killen hos dig efter att han betett sig så gränslöst. Vad är det för slags arbetsplats?!

  • Core

    Visst var det taktlöst, men har du offentliga uppgifter låter det som att du blåser upp det oproportionellt mycket. Han skrev ett oskyldigt sms, säg att du inte är intresserad och gå vidare med livet för fan.

  • Ftar91
    Core skrev 2023-10-01 00:09:21 följande:

    Visst var det taktlöst, men har du offentliga uppgifter låter det som att du blåser upp det oproportionellt mycket. Han skrev ett oskyldigt sms, säg att du inte är intresserad och gå vidare med livet för fan.


    De offentliga uppgifterna du talar om är och finns endast i arbetssyfte inte så att någon personal ska utnyttja situationen och ta numret och skriva privat till en person de knappt känner. Och sedan när man konfronterar personen blir han sur och fryser ut en helt och hållet. Om du inte har något vettigt o säga så kanske det är bäst att du inte gör det.
  • EnAnonumius
    Core skrev 2023-10-01 00:09:21 följande:

    Visst var det taktlöst, men har du offentliga uppgifter låter det som att du blåser upp det oproportionellt mycket. Han skrev ett oskyldigt sms, säg att du inte är intresserad och gå vidare med livet för fan.


    På vilket sett anser du att det är oskyldigt att skriva;
    "Såg en massage apparatur och tänkte på dig"?

    Förklara varför du anser att det är "oskyldigt".


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Magical

    Det här handlar inte om att han använde ditt telefonnummer utan om det han skrev, så klart. 

    Om detta nu är sant (låter så märkligt), så skriver man väl inte om massageapparater det första man gör till en person. 

  • Core
    EnAnonumius skrev 2023-10-01 06:46:28 följande:
    På vilket sett anser du att det är oskyldigt att skriva;
    "Såg en massage apparatur och tänkte på dig"?

    Förklara varför du anser att det är "oskyldigt".
    Okej, jag får ändra mig? I min enfald tänker jag på en sån där till ryggen, tanken slog mig inte att det förmodligen var något annat han menade 

    Sorry TS, att vuxna män skriver om dildos till folk man inte ens har en relation till finns inte i min tankesvär, men uppenbarligen i andras. Klart arbetsgivaren måste ta tag i det, annars ta kontakt med facket
  • Gman69

    Pfff. Ingenting är privat i dagens Sverige. Bete dig som en vuxen och säg att du vill inte bli kontaktad. Så enkelt är det.

  • DVQ
    Gman69 skrev 2023-10-01 10:59:14 följande:

    Pfff. Ingenting är privat i dagens Sverige. Bete dig som en vuxen och säg att du vill inte bli kontaktad. Så enkelt är det.


    Det har hon ju gjort och då blev hon utfryst på jobbet..
    Core skrev 2023-10-01 10:30:34 följande:
    Okej, jag får ändra mig? I min enfald tänker jag på en sån där till ryggen, tanken slog mig inte att det förmodligen var något annat han menade 

    Sorry TS, att vuxna män skriver om dildos till folk man inte ens har en relation till finns inte i min tankesvär, men uppenbarligen i andras. Klart arbetsgivaren måste ta tag i det, annars ta kontakt med facket

    Nu vet jag inte vad som avsågs men är inte det hela rätt konstigt även om det skulle vara en "oskyldig" massageapparatur?

    Sättet han formulerade sig på tolkar jag som att han medvetet skriver dubbeltydigt. Annars skriver man väl nåt i stil med "jag såg en massageapparatur på classes och tänkte att det kanske skulle vara nåt för dig som har ryggproblem". Om man nu över huvud taget ska dra in massage i det första sms man skickar till en kvinna vars uppgifter man kommit över på ett dubiöst sätt. 
Svar på tråden Kollega tar mitt privata nummer utan att fråga!