Jag förstår dig ts och er situation. Jag hör främst en sorg och frustration utifrån barnen som faktiskt, i praktiken, förlorat en faster som varit nära och viktig för dem i många år.
Även om jag har förståelse för hennes situation så kunde hon skött det bättre och försökt att tänka lite på en lång relation med brorsbarnen som hon plötsligt bara överger. Det är säkert inte illa ment men det slår ganska hårt mot barnen som saknar henne och inte förstår varför hon aldrig vill träffa dem.
Först och främst.
Den här typen av problem i familjer behöver i första hand hanteras av din man, det är hans syster och det är rimligt att han tar ansvar. I detta läge skulle jag valt att prata med henne utifrån relationer, omtanke och beskriva att barnen saknar henne, att det känns jobbigt att hon bara försvann från ena dagen till den andra. Försöka få henne att i alla fall prioritera lite tid för relationen med barnen.
Om det är så att hon faktiskt inte vill eller kan så får man acceptera detta och ta hand om barnen själv, försöka förklara för dem att faster har det tufft och svårt med tiden nu. Hon kommer nog inte träffa dem så mycket mer.
Barnen blir ju ledsna men kan garanterat hantera detta, ganska snart kommer de sluta fråga efter faster och det blir en avlägsen relation.
Vi får hoppas att inte svägerskans relation kraschar med den nya mannen. I så fall blir hon troligen väldigt ensam. Hon kanske inte riktigt inser det men när hon överger brorsbarnen så här så avstår hon också en nära relation med dem i framtiden. Just nu kanske det inte ger henne så mycket men när era barn är vuxna och får egna barn så skulle hon kanske vilja "snylta" lite på barnbarn etc.
Hon kommer inte vara inbjuden då och kanske känna en viss sorg. Visst, i bästa fall får hon bonusbarnbarn men det finns ju inga garantier för någonting.
I ditt läge tycker jag inte du skulle behöva vara så dramatisk och bryta (aktivt), dvs. säga upp bekantskapen. Det låter lite drastiskt när det inte handlar om våld, kränkningar eller liknande.
Hon har valt att prioritera sitt liv annorlunda och då accepterar ni det, slutar höra av er till henne och betraktar henne mer som en bekant än som familj.
Frågan är vad din man säger om detta?
Det är ju ändå hans syster. Vad vill han?
Jag skulle säga att hans önskan här väger lite tyngre (om ni tycker olika).