Anonym (TS) skrev 2023-10-02 01:01:54 följande:
Tack för svar!
De enda perioderna vi räknar som ?säkra? är väl egentligen när jag har mens eller precis efter den har tagit slut eftersom jag inte har helt regelbunden mens.. Men du har kanske rätt.
Senaste tiden har cykeln oftast varit mellan ca 24-26 dagar men en gång var den mycket längre , en gång bara 20 dagar och som sagt senast 23 dagar.
Men det jag funderade på var väl att om jag har ägglossning på dag 9 eller tidigare, kan jag ens bli gravid då? Har läst flera trådar här där det står att om man har ägglossning innan dag 10-11 så brukar inte ägget vara moget när det släpper , stämmer det?
Isåfall är det ju också något jag borde kolla upp sen i framtiden om vi skulle bestämma oss för att försöka få ett barn till och det fortfarande är så här.
Ok, men tiden mellan mens och ÄL är inte säker om du har oregelbunden mens, dvs oregelbunden ägglossning. Den säkraste perioden är två dagar efter ÄL fram till mensen kommer. Men då måste du veta att ÄL varit, tex genom att tempa varje morgon.
Jag hade oskyddat sex dag 7 eller 8 i cykeln en gång och blev gravid, då hade jag regelbunden mens och borde inte haft ÄL förrän 6-7 dar senare, antingen klarade sig spermierna väldigt länge eller så hade jag lite tidigare ÄL just den gången, vet inte vilket, men möjligt är det absolut.
Tänk på att många av de som skriver här har lite svårare att bli gravida, för de som har lite svårare kan nån dag hit eller dit spela stor roll, har man väldigt lätt för att bli gravid så är det ofta möjligt under flera dar.
Det jag har hört är att om man har kort cykel så hinner inte hinnorna där ägget ska fästas byggas upp tillräckligt, så det är svårt för det att fästa. Tror det även beror på vilken av faserna som är kort, innan eller efter ÄL.
Nu verkar du ha regelbundna cykler egentligen men att de varierat lite sista tiden. För mig har det ofta inneburit att har jag en längre cykel, som sist jag hade utebliven ÄL , då blev nästa cykel kort, för ÄL kom på samma dag som den borde ha gjort enligt det regelbundna schemat, den försköts inte för att cykeln innan förskjutits. Så då kom ÄL typ samma dag mensen tog slut. Så det kan vara bra att räkna på också, när hade ÄL varit om förra cykeln varit normal.