• Anonym (TS)

Oskyddat sex dag 7 i menscykeln

Finns det någon risk att bli gravid då? Det var natten till dag 7 (natten till idag) och mensen hade tagit slut för några dagar sen. 

Tänkte att det var säkert men tyckte nästan jag kände lite ÄL-symtom idag (ont i sidan av magen) fast det kanske var något annat.
    Har en menscykel som varierar väldigt mycket just nu , antagligen pga amning och stress.. Senast var den 23 dagar och månaden innan var den 35. Men vad jag har förstått det så kan man inte bli gravid ens om man har en väldigt kort cykel (ingen ägglossning eller så har ägget som släpper inte mognat)?

Vill helst inte ta dagen-efter piller eftersom jag är rädd för att det ska göra så att mensen strular ännu mer .. men borde jag göra det iallafall för säkerhets skull eller är det omöjligt att bli gravid så tidigt i cykeln?

Vill alltså inte bli gravid just nu och vi kör annars med avbrutet, säkra perioder och ibland kondom.  

• Svar på tråden Oskyddat sex dag 7 i menscykeln
  • Anonym (Ja)

Extremt hög risk ja.

• Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2023-10-01 22:48:46 följande:
    Men vad jag har förstått det så kan man inte bli gravid ens om man har en väldigt kort cykel (ingen ägglossning eller så har ägget som släpper inte mognat)?
    Fel. En kort cykel innebär inte automatiskt att man har omogna ägg. Du kan fortfarande ha mogna ägg men kortare tid mellan ÄL till mens.

Sluta hålla på med så osäkra metoder som avbrutet och "säkra" perioder, det funkar tydligen inte för er.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2023-10-01 22:53:13 följande:
    Fel. En kort cykel innebär inte automatiskt att man har omogna ägg. Du kan fortfarande ha mogna ägg men kortare tid mellan ÄL till mens.

Sluta hålla på med så osäkra metoder som avbrutet och "säkra" perioder, det funkar tydligen inte för er.
    Tack för svar! Har läst i flera trådar här att om man har ägglossning innan ca dag 10-11 så är ägget inte moget . Så jag tänkte att OM jag skulle ha ägglossning nu redan på dag 7 så borde jag inte kunna bli gravid . Men jag kanske har fel.. Har haft någon cykel som bara är ca 20 dagar men då tänkte jag att jag antagligen inte hade någon ägglossning alls. 

Vi funderar på ett till barn senare men är inte redo än , har precis börjat på ett nytt jobb bland annat.. Jag ska kanske sätta in kopparspiral snart.. Vill helst inte ta något med hormoner eftersom jag mår dåligt av det. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2023-10-01 22:50:43 följande:

Extremt hög risk ja.

Det var alltså 7 dagar efter att mensen startade , inte efter att den slutade. Extremt hög risk borde det väl inte vara? 
  • Anonym (Lis)

Med tanke på att din cykel är oregelbunden och du inte har koll på när ÄL är så kan ni inte köra på säkra perioder eftersom du inte vet vilka perioder som är säkra. 

Så ja risken att bli gravid nu för er är stor. Skulle denna cykel vara 23 dagar är sannolikheten hög att ÄL skedde på cykeldag 9 och isåfall är ju dag 7 väldigt optimalt att ligga på om man vill bli gravid.

Dock skulle jag gissa på att chansen är större att denna cykel antingen blir mer normallång eller längre än normalt. 

• Anonym (Abort)

Använd kondom om du inte vill ha barn. Jag är trött på alla abort-trådar.

• Anonym (TS)
    Anonym (Lis) skrev 2023-10-01 23:57:17 följande:

Med tanke på att din cykel är oregelbunden och du inte har koll på när ÄL är så kan ni inte köra på säkra perioder eftersom du inte vet vilka perioder som är säkra. 

Så ja risken att bli gravid nu för er är stor. Skulle denna cykel vara 23 dagar är sannolikheten hög att ÄL skedde på cykeldag 9 och isåfall är ju dag 7 väldigt optimalt att ligga på om man vill bli gravid.

Dock skulle jag gissa på att chansen är större att denna cykel antingen blir mer normallång eller längre än normalt. 

Tack för svar!
    De enda perioderna vi räknar som ?säkra? är väl egentligen när jag har mens eller precis efter den har tagit slut eftersom jag inte har helt regelbunden mens.. Men du har kanske rätt.
    Senaste tiden har cykeln oftast varit mellan ca 24-26 dagar men en gång var den mycket längre , en gång bara 20 dagar och som sagt senast 23 dagar.

Men det jag funderade på var väl att om jag har ägglossning på dag 9 eller tidigare, kan jag ens bli gravid då? Har läst flera trådar här där det står att om man har ägglossning innan dag 10-11 så brukar inte ägget vara moget när det släpper , stämmer det? 

Isåfall är det ju också något jag borde kolla upp sen i framtiden om vi skulle bestämma oss för att försöka få ett barn till och det fortfarande är så här. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Abort) skrev 2023-10-02 00:04:16 följande:

Använd kondom om du inte vill ha barn. Jag är trött på alla abort-trådar.

Det passar inte så bra med ett barn till just nu pga att jag inte riktigt känner mig redo efter första och så är det andra anledningar också t.ex att jag nyss har börjat på ett nytt jobb och vi vill flytta till större lägenhet.. Men jag tror inte jag skulle göra abort om jag skulle råka bli gravid. Hade det varit en extrem katastrof om jag blev det skulle vi använt något som är nästan 100% säkert. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2023-10-01 23:08:42 följande:
    Tack för svar! Har läst i flera trådar här att om man har ägglossning innan ca dag 10-11 så är ägget inte moget . Så jag tänkte att OM jag skulle ha ägglossning nu redan på dag 7 så borde jag inte kunna bli gravid . Men jag kanske har fel.. Har haft någon cykel som bara är ca 20 dagar men då tänkte jag att jag antagligen inte hade någon ägglossning alls. 

Vi funderar på ett till barn senare men är inte redo än , har precis börjat på ett nytt jobb bland annat.. Jag ska kanske sätta in kopparspiral snart.. Vill helst inte ta något med hormoner eftersom jag mår dåligt av det. 
    Jo men nu är det ju så att spermier lever i upp till en vecka i livmodern så de ligger och väntar på ägget som kommer ett par dagar senare och man blir gravid. Även med korta cykler kan man ha ÄL.

Om ni inte vill riskera barn nu så skydda er. På riktigt. Och ja, det finns även hormonfria skydd, förutom kondomer.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2023-10-01 23:10:16 följande:
    Det var alltså 7 dagar efter att mensen startade , inte efter att den slutade. Extremt hög risk borde det väl inte vara? 
    Jo, faktiskt så har ni haft sex i väldigt rätt tid om ni skulle försöka bli gravida.
  • Anonym (Gustava)

Men du. Om du ska använda dig av säkra perioder så måste du ju ta reda på när du har dina säkra perioder. Du kan ju inte bara gissa och sen ha oskyddat sex och sen fråga på familjeliv om du kan ha blivit gravid och om du borde ta dagen efter piller. Det du gör mot din kropp är oansvarigt och barnsligt. 

Börja med att läsa en bok om kvinnlig reproduktion och tempa dagligen för att få koll på läget. Annars måste du använda vanliga preventivmedel om du inte orkar ta reda på fakta. 

Ett viktigt faktum är att oskyddat sex leder till graviditet. Kroppen är designad för att bli gravid och ägg och spermier kommer göra vad de kan för att mötas. 

• Anonym (Gustava)

7 dagar efter mensens start är exakt den tid man ska börja ha oskyddat sex om man vill bli gravid. 

• Anonym (Gustava)

Hittade namnet på den bästa boken jag har läst om säkra perioder mm. Jag använde mig av de principerna i 7 år innan jag ville bli gravid och därefter blev jag gravid på första försöket när vi skulle skaffa barn.

Taking charge of your fertility av Toni Weschsler. 

Sedan använde jag mig av appen Fertility Friend. Tog tempen varje morgon. 

Annars kan man som sagt använda sig av p piller, p stav, spiral mm. 

• Anonym (Lis)
    Anonym (TS) skrev 2023-10-02 01:01:54 följande:

Tack för svar!
    De enda perioderna vi räknar som ?säkra? är väl egentligen när jag har mens eller precis efter den har tagit slut eftersom jag inte har helt regelbunden mens.. Men du har kanske rätt.
    Senaste tiden har cykeln oftast varit mellan ca 24-26 dagar men en gång var den mycket längre , en gång bara 20 dagar och som sagt senast 23 dagar.

Men det jag funderade på var väl att om jag har ägglossning på dag 9 eller tidigare, kan jag ens bli gravid då? Har läst flera trådar här där det står att om man har ägglossning innan dag 10-11 så brukar inte ägget vara moget när det släpper , stämmer det? 

Isåfall är det ju också något jag borde kolla upp sen i framtiden om vi skulle bestämma oss för att försöka få ett barn till och det fortfarande är så här. 

Ok, men tiden mellan mens och ÄL är inte säker om du har oregelbunden mens, dvs oregelbunden ägglossning. Den säkraste perioden är två dagar efter ÄL fram till mensen kommer. Men då måste du veta att ÄL varit, tex genom att tempa varje morgon.

Jag hade oskyddat sex dag 7 eller 8 i cykeln en gång och blev gravid, då hade jag regelbunden mens och borde inte haft ÄL förrän 6-7 dar senare, antingen klarade sig spermierna väldigt länge eller så hade jag lite tidigare ÄL just den gången, vet inte vilket, men möjligt är det absolut. 

Tänk på att många av de som skriver här har lite svårare att bli gravida, för de som har lite svårare kan nån dag hit eller dit spela stor roll, har man väldigt lätt för att bli gravid så är det ofta möjligt under flera dar.

Det jag har hört är att om man har kort cykel så hinner inte hinnorna där ägget ska fästas byggas upp tillräckligt, så det är svårt för det att fästa. Tror det även beror på vilken av faserna som är kort, innan eller efter ÄL.

Nu verkar du ha regelbundna cykler egentligen men att de varierat lite sista tiden. För mig har det ofta inneburit att har jag en längre cykel, som sist jag hade utebliven ÄL , då blev nästa cykel kort, för ÄL kom på samma dag som den borde ha gjort enligt det regelbundna schemat, den försköts inte för att cykeln innan förskjutits. Så då kom ÄL typ samma dag mensen tog slut. Så det kan vara bra att räkna på också, när hade ÄL varit om förra cykeln varit normal.

• McIris

Exakt så blev jag gravid med barn 3. Sex på dag 7-8 efter mensen börjat. Kort cykel och ägg som redan lossnat. Så du absolut blivit gravid.

Svar på tråden Oskyddat sex dag 7 i menscykeln