• Anonym (TS)

Hur många tänder klarar man sig utan?

Har tagit bort alla visdomständer + två vanliga kindtänder. En längst bak i överkäken på vänster sida och en efter hörntanden i underkäken på höger. Tandläkarna tyckte att jag skulle rotfylla båda istället men har inte riktigt ekonomi för det tyvärr , har slut på föräldradagar och väntar på dagisplats och jobbar bara lite extra.. lång historia men ekonomin är inte så bra just nu, har tyvärr inte 5-10000 över att lägga på en tänderna. Dra ut är ju iallafall en engångskostnad och billigare. 

Har tappat en lagning i en till tand och har ont i en annan också.. vet att jag har flera hål. Ska boka tid hos tandläkaren men vill verkligen inte rotfylla. Så det jag undrar är väl hur många tänder man kan dra ut och fortfarande kunna tugga och äta normalt? Kan jag dra en till? Två till? Den där jag har tappat lagningen som gör väldigt ont nu sitter längst bak i underkäken på vänster sida.

Ska såklart fråga tandläkare också men han eller hon kommer troligen rekommendera rotfyllning framför att ta bort en till. 

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Hur många tänder klarar man sig utan?
  • Anonym (Nej)

Dra inga fler tänder. Jag skulle hellre ta ett lån än att bli tandlös. Det förstör bettet, utseendet, hälsan, ditt käkben minskar etc. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Nej) skrev 2023-10-02 07:56:55 följande:

Dra inga fler tänder. Jag skulle hellre ta ett lån än att bli tandlös. Det förstör bettet, utseendet, hälsan, ditt käkben minskar etc. 

Tack för svar! Har två betalningsanmärkningar (CSN) som tyvärr inte försvinner förrän om 1,5 år .. och har som sagt ingen fast inkomst alls nu. Så jag får inte ta några lån. 
Svar på tråden Hur många tänder klarar man sig utan?