• Anonym (Orolig)

Finns någon läkare här? Behöver svar på provsvar tack!

I min 1177 står provsvaret följande:
    u-leukocyter 3 arb enh

Vad menas som det? Nån läkarkunnig tack! :)

mvh 

• Svar på tråden Finns någon läkare här? Behöver svar på provsvar tack!
  • Anonym (Google)

Man kan ju googla hur lätt som helst på provsvar:

Leukocyter: Positivt test ses vid urinvägsinfektion samt vid inflammation i njurar och urinvägarna. Kontamination med vaginala flytningar kan även ge positivt resultat. Falskt negativa resultat kan förekomma vid sen analys om provet inte förvaras kylt.

• Anonym (fråga)

Varför ringer du inte din egen läkare som beställde provet? 

• Richard1986

Att du förmodligen har urinvägsinfektion. Men ring till VC eller till det ställe som provtog dig och fråga så får du ju veta säkert.

Att sitta och läsa saker du inte förstår i din egen journal kommer bara göra dig ännu oroligare.

• Anonym (Orolig)

Konstigt har inga symtom på uvi. Har googlat men ville ha svar från läkarkunnig ändå 

• Anonym (Elise)

Vad var problemet som gjorde att du fick ta prover?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Elise) skrev 2023-10-02 19:02:20 följande:

Vad var problemet som gjorde att du fick ta prover?

Gallblåsan bara.. knip när jag ätit viss mat 
  • Anonym (Vadå vård?)
    Anonym (fråga) skrev 2023-10-02 13:04:18 följande:

Varför ringer du inte din egen läkare som beställde provet? 

HAHAHAHAHAHAH! Kul skämt.

Jag får vänta 5-6 veckor på ens en telefontid med läkare på VC.
  • Anonym (Vadå vård?)
    Richard1986 skrev 2023-10-02 13:11:08 följande:

Att du förmodligen har urinvägsinfektion. Men ring till VC eller till det ställe som provtog dig och fråga så får du ju veta säkert.

Att sitta och läsa saker du inte förstår i din egen journal kommer bara göra dig ännu oroligare.

Och om läkaridioterna hade förklarat provsvaren från början så hade man inte behövt jaga dem till döddagar.

Bäst förra året var när jag fick besked att jag har viss förplackning av halsartärerna, utan minsta information av om det var farligt, normalt för min ålder, om det var något jag borde göra för att motverka det eller om det fanns någon förväntad tid tills det kan behöva åtgärdas.

För varför skulle man vilja veta det liksom, istället för att ligga sömnlös?

Min morfar dog av just en propp i en halsartär, för han var så gammal att de inte ville operera. Så han fick bara gå runt med det och så blev det som stopp, och han blev stående och stammade och kämpade för att andas eller fick försöka skaka igång kroppen igen. Hände flera gånger innan han till sist dog knall och fall.
  • Anonym (Elise)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-10-02 23:42:28 följande:
    Gallblåsan bara.. knip när jag ätit viss mat 
    Då kanske du har en inflammation i gallan som visar sig när du t ex ätit fet mat, äpple eller ägg.
  • Anonym (fråga)
    Anonym (Vadå vård?) skrev 2023-10-03 00:22:57 följande:
    Och om läkaridioterna hade förklarat provsvaren från början så hade man inte behövt jaga dem till döddagar.

Bäst förra året var när jag fick besked att jag har viss förplackning av halsartärerna, utan minsta information av om det var farligt, normalt för min ålder, om det var något jag borde göra för att motverka det eller om det fanns någon förväntad tid tills det kan behöva åtgärdas.

För varför skulle man vilja veta det liksom, istället för att ligga sömnlös?

Min morfar dog av just en propp i en halsartär, för han var så gammal att de inte ville operera. Så han fick bara gå runt med det och så blev det som stopp, och han blev stående och stammade och kämpade för att andas eller fick försöka skaka igång kroppen igen. Hände flera gånger innan han till sist dog knall och fall.
    Fast det är väl allmänt känt att det inte är bra att han plack i kärlen? Du hade ju dessutom personlig erfarenhet av det via din morfar. Nu vet du att du har det och kan satsa mer på kost och träning för att hålla dina kärl rena och fina. 
    Anonym (Vadå vård?) skrev 2023-10-03 00:17:28 följande:

Ja, så är det ofta först. Men när man väl har träffat läkare och tagit prover brukar det gå lite fortare. 
  • Anonym (Vadå vård?)
    Anonym (fråga) skrev 2023-10-03 11:36:22 följande:
    Fast det är väl allmänt känt att det inte är bra att han plack i kärlen? Du hade ju dessutom personlig erfarenhet av det via din morfar. Nu vet du att du har det och kan satsa mer på kost och träning för att hålla dina kärl rena och fina. 
    Anonym (Vadå vård?) skrev 2023-10-03 00:17:28 följande:

Ja, så är det ofta först. Men när man väl har träffat läkare och tagit prover brukar det gå lite fortare. 
    Alla får plack med ålder.

Kost och motion är försumbara faktorer när man har de ärftliga faktorer som jag har, det är injektioner och tabletter som gäller enligt läkarna.

Det fåniga är att alla mina mor/farföräldrar ändå blev över 80 utan dessa läkemedel, och min mor har lika "dåliga" värden som jag och är 76, helt frisk och pigg. Har bara medicinerat de senaste 2 åren eller så.

Vi är slanka och rörliga, har inga riskfaktorer för kärlsjukdom utom ärftligt högt kolesterol och jag ifrågasätter starkt om det är värt att hålla på med detta ens.
    Men ändå blir man som skrämd av läkaren.
  • Anonym (st)
    Anonym (Vadå vård?) skrev 2023-10-03 00:22:57 följande:
    Nu får patienten ofta tillgång till provsvaren och stressar upp sig för även helt obetydliga saker som denne desperat försöker tolka långt innan läkaren ringt. Då menar jag inte veckor även om din VC verkar ha väldigt lång återkoppling för pågående ärenden där behandling kan behövas snabbt.
  • Dettadis

Ditt urinprov (u = urin) visar spår av vita blodkroppar 3+. Utan relevans om du inte har urinvägsymtom. Oklar varför man kollar din urin om du utreds för gallvägsbesvär. (Vid sten som blockerar gallutflödet får man kolafärgad urin och blir gul i ögonvitor/hud, men känns knappast relevant)

Svar på tråden Finns någon läkare här? Behöver svar på provsvar tack!