• Anonym (Hilda)

Vi köpte hus av en nära släkting billigt, nu vill sambon sälja 2 år senare...

Förlåt för lång text.
    Vi har varit tillsammans i 6 år och har ett barn på ett och ett halvt år tillsammans. När vi började leta hus för ungefär två år sen, så fick vi möjligheten att köpa mitt gamla barndomshem väldigt billigt.

Jag var väldigt tydlig med min sambo. Jag kan absolut tänka mig det, men är inte du absolut 100% säker på att du vill ha det, så köper vi inte det. Den som sålde det var nämligen en väldigt nära familjemedlem till mig som sålde det privat till oss och med lägsta möjliga summa. Hon erbjöd sig att hyra ut det till oss, men det ville inte min sambo för han ville att huset skulle vara vårt. Vilket jag kan förstå.

Sambon sa att han ville det och kort och gott så köpte vi det. Vi flyttade in när den lille inte ens var en månad gammal och där blev inte mycket gjort det året.

Det är två tomter, varav den ena är bara ett trädgårdsland på kanske 14 kvm, ett litet växthus och några fruktträd, resten är gräs som en robot gräsklippare sköter. Där var många rabatter som vi var överens om skulle försvinna, för ingen av oss gillar att plocka ogräs. (Dessa har försvunnit, men det är typ det.

Nu, 2 år senare menar sambon att han verkligen vantrivs och ser bara jobb framför sig, taket ska bytas, brädor ska bytas, det ska göras etc. Planlösningen är inte bra och vi behöver ett till rum (där är 3 sovrum). Ska vi byta och fixa allt vi vill fixa så kan vi lika gärna köpa ett nytt hus för att det kommer kosta så mycket. 

För mig, så visste jag att där var mycket jobb. Alla hus har jobb i min mening, det är det som är grejen med hus. Läget på detta är fantastiskt. Det är i det bra området i byn, det är i utkanten men bara 20min bil till staden och 5min bil till centrum. Skolorna är okej i detta området också och grannarna är bra.

Jag får ångest på tanken av att flytta, samtidigt får jag ångest av att jag är så självisk och inte vill flytta när min sambo mår dåligt av att bo här, sen blotta tanken på att sälja och (utan tvekan gå med rjäl vinst) mitt framför ögonen på släktingen som sålde det... gör mig panikslagen. 

Jag vill bo här, jag älskar det och till skillnad från min sambo ser jag möjligheter. Kommer det att ta år innan det kommer att ske? Ja, likt andra projekt, men det är fullkomligt möjligt för det att ske.

Jag är av tanken att du kan köpa vilket fint hus som helst, men ett läge är svårare.

Relationen står på spel och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag har två år kvar på studier innan jag kan skaffa ett jobb och får inget CSN. Jag står inte högt i ekonomi trädet här hemma, vilket jag förstår. Och skulle detta separera oss, så kan jag ändå inte bo kvar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-10-03 21:09
    Jag vill börja med att tacka alla som kommenterat sina tankar och åsikter, jag har några ytterligare att svara på direkt, men jag slänger ut denna uppdatering lite snabbt och enkelt.

Jag och sambon har nu satt oss ner och påbörjat en djupgående diskussion (jag säger påbörjat för detta kommer vara en långdragen process). Han har fått prata av sig och jag har fått prata av mig.

Kort och gott så är taket hans största bekymmer för att om det skulle haverera så har vi verkligen inte pengar att fixa det. Vi kan inte heller låna av banken eftersom jag inte har en stabil inkomst och ha (liksom jag) undviker gärna att låna pengar av bekanta. Han känner att huset inte känns hemtrevligt och att vi har för mycket saker och i grunden stressar det honom. Han håller med om att läget är optimalt och svårt att hitta.

Vi ska ta hit en mäklare för att få det värderat, detta är även bra för ev. framtida lån på bostaden. MEN han ger inte upp än, utan medger att han inte vill hasta sig fram som han kände att vi gjorde när vi köpte detta. Vi har bollat realistiska idéer för att få ett hem som även känns som hans. Jag ska försöka planera min fritid bättre och kommer ha (nästan) ensam ansvar över den andra tomten med trädgårdsland, fruktträd och växthus.

Skulle huset säljas är han helt med på att ge en stor del av vinsten till min släkting, men vill gärna ha beloppet som vi då betala för lånet.

Tack igen för alla kommentarer, ni hjälpte mig att sortera ut mina tankar och vad jag faktiskt själv ville, samt att jag visste lite mer hur jag skulle gå tillväga med vårt samtal. Det känns som om allting kommer lösa sig, hus eller ej <3

• Svar på tråden Vi köpte hus av en nära släkting billigt, nu vill sambon sälja 2 år senare...
  • Kvittning
    Tecum skrev 2023-10-03 20:42:00 följande:
    Men varför bryr du dig bara om mannens hälsa? Om de säljer nu kommer TS att må minst lika dåligt, dels för att hon mister drömhuset, dels för att hon sviker sin mormor. De är två om detta och de måste sitta ner och diskutera hur mannens ,mående ska förbättras utan att sälja. Det måste vara huvudspåret. Kanske kan TS´ föräldrar stötta till på något vis?

Även om de köper ett nytt hus kommer det att krävas underhåll. Så blir det när man har hus, det kanske dröjer några år bara. Men värdet faller snabbare på nya hus om man inte sköter det.
    Jag bryr mig inte bara om mannens hälsa, jag bryr mig om helheten till skillnad från alla som bara kastar skit över ts man och säger att hon ska sätta hårt mot hårt.

Det jag uppmuntrat till är att göra exakt det som ts och hennes man nu har gjort. Prata igenom allting ordentligt och lyssna och ta in vilka problem och lösningar de ser istället för att ta det till en svartvit strid.
  • Kvittning
    Anonym (Hilda) skrev 2023-10-02 14:15:17 följande:
    Vi köpte hus av en nära släkting billigt, nu vill sambon sälja 2 år senare...

Förlåt för lång text.
    Vi har varit tillsammans i 6 år och har ett barn på ett och ett halvt år tillsammans. När vi började leta hus för ungefär två år sen, så fick vi möjligheten att köpa mitt gamla barndomshem väldigt billigt.

Jag var väldigt tydlig med min sambo. Jag kan absolut tänka mig det, men är inte du absolut 100% säker på att du vill ha det, så köper vi inte det. Den som sålde det var nämligen en väldigt nära familjemedlem till mig som sålde det privat till oss och med lägsta möjliga summa. Hon erbjöd sig att hyra ut det till oss, men det ville inte min sambo för han ville att huset skulle vara vårt. Vilket jag kan förstå.

Sambon sa att han ville det och kort och gott så köpte vi det. Vi flyttade in när den lille inte ens var en månad gammal och där blev inte mycket gjort det året.

Det är två tomter, varav den ena är bara ett trädgårdsland på kanske 14 kvm, ett litet växthus och några fruktträd, resten är gräs som en robot gräsklippare sköter. Där var många rabatter som vi var överens om skulle försvinna, för ingen av oss gillar att plocka ogräs. (Dessa har försvunnit, men det är typ det.

Nu, 2 år senare menar sambon att han verkligen vantrivs och ser bara jobb framför sig, taket ska bytas, brädor ska bytas, det ska göras etc. Planlösningen är inte bra och vi behöver ett till rum (där är 3 sovrum). Ska vi byta och fixa allt vi vill fixa så kan vi lika gärna köpa ett nytt hus för att det kommer kosta så mycket. 

För mig, så visste jag att där var mycket jobb. Alla hus har jobb i min mening, det är det som är grejen med hus. Läget på detta är fantastiskt. Det är i det bra området i byn, det är i utkanten men bara 20min bil till staden och 5min bil till centrum. Skolorna är okej i detta området också och grannarna är bra.

Jag får ångest på tanken av att flytta, samtidigt får jag ångest av att jag är så självisk och inte vill flytta när min sambo mår dåligt av att bo här, sen blotta tanken på att sälja och (utan tvekan gå med rjäl vinst) mitt framför ögonen på släktingen som sålde det... gör mig panikslagen. 

Jag vill bo här, jag älskar det och till skillnad från min sambo ser jag möjligheter. Kommer det att ta år innan det kommer att ske? Ja, likt andra projekt, men det är fullkomligt möjligt för det att ske.

Jag är av tanken att du kan köpa vilket fint hus som helst, men ett läge är svårare.

Relationen står på spel och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag har två år kvar på studier innan jag kan skaffa ett jobb och får inget CSN. Jag står inte högt i ekonomi trädet här hemma, vilket jag förstår. Och skulle detta separera oss, så kan jag ändå inte bo kvar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-10-03 21:09
    Jag vill börja med att tacka alla som kommenterat sina tankar och åsikter, jag har några ytterligare att svara på direkt, men jag slänger ut denna uppdatering lite snabbt och enkelt.

Jag och sambon har nu satt oss ner och påbörjat en djupgående diskussion (jag säger påbörjat för detta kommer vara en långdragen process). Han har fått prata av sig och jag har fått prata av mig.

Kort och gott så är taket hans största bekymmer för att om det skulle haverera så har vi verkligen inte pengar att fixa det. Vi kan inte heller låna av banken eftersom jag inte har en stabil inkomst och ha (liksom jag) undviker gärna att låna pengar av bekanta. Han känner att huset inte känns hemtrevligt och att vi har för mycket saker och i grunden stressar det honom. Han håller med om att läget är optimalt och svårt att hitta.

Vi ska ta hit en mäklare för att få det värderat, detta är även bra för ev. framtida lån på bostaden. MEN han ger inte upp än, utan medger att han inte vill hasta sig fram som han kände att vi gjorde när vi köpte detta. Vi har bollat realistiska idéer för att få ett hem som även känns som hans. Jag ska försöka planera min fritid bättre och kommer ha (nästan) ensam ansvar över den andra tomten med trädgårdsland, fruktträd och växthus.

Skulle huset säljas är han helt med på att ge en stor del av vinsten till min släkting, men vill gärna ha beloppet som vi då betala för lånet.

Tack igen för alla kommentarer, ni hjälpte mig att sortera ut mina tankar och vad jag faktiskt själv ville, samt att jag visste lite mer hur jag skulle gå tillväga med vårt samtal. Det känns som om allting kommer lösa sig, hus eller ej <3

Vad glad jag blir av att läsa att du tog till dig råden om att prata med din man och hitta gemensamma lösningar och inte gå på spåret att han var ute efter pengar och blåsa dig.

Ett tips om han inte trivs kan också vara att fixa ett rum eller typ hörn i vardagsrummet som känns perfekt för honom (och er tillsammans) att kunna sitta i och känna sig avslappnad i. Och motsvarande sak i trädgården till våren/sommaren. Det behöver inte kräva så stor insats i varken tid eller pengar men kan ge stor effekt.
  • Anonym (Hilda)
    Kvittning skrev 2023-10-03 10:04:23 följande:
    När jag läser dina svar gör jag inte alls samma tolkning som många andra i tråden som tolkar din man som girig, antyder att han skulle manipulera dig eller vek som inte kunde förutse hur dåligt han skulle må av att bo i ett hus med så stora behov samtidigt som han också har pressen av att vara ensam familjeförsörjare med stigande räntor och inflation. 

Jag ser en man som mår riktigt dåligt över situationen där huset är ytterligare en sak som läggs på hans axlar. På väg att bli utbränd och deprimerad (om han inte redan är det)

Ni måste prata med varandra med en öppenhet inför varandras dilemman och bena ut alternativen. Är det alls möjligt för honom att må bra i ert hus och vad krävs för att han ska göra det? Och om det inte alls är möjligt, vad krävs för att du ska må bra med att sälja huset (tex erbjuda att dela vinsten med släktingen).

Jag tror att ni båda måste kompromissa. Kanske att han kan trivas om ni tar fram en realistisk plan över renoveringar och du börjar jobba för att finansiera att leja bort arbetet. Eller att det kan kännas ok för dig att sälja om ni erbjuder att dela vinsten och inte säljer akut utan har en gemensam plan om hur ni faktiskt vill att ert nästa boende ska vara.

Och också räkna på vad det kostar att leja bort arbete och jämför med vilken värdeökning det skulle ge på huset. Om värdeökningen är högre än kostnaden kan det kännas lättare även om det är dyrt.
    Jag blev ärligt talat lite ställd till alla kommentarer om min sambo och han ville blåsa mig och släktingen, men kanske är jag som har uttryckt mig underligt. Han är nåt av det bästa som hänt mig och efter allt han har gjort för mig så vill jag att han ska må bra.

Jag har uppdaterat mitt inlägg med att vi nu har pratat ut och allting kommer lösa sig, även om huset säljs eller inte. Tack för din kommentar! 
  • Anonym (Hilda)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-03 21:37:46 följande:
    Jag tycker att TS' sambo blir utnyttjad. Han förväntas ju stå för ALLT: både hela försörjningen av familjen inklusive boendekostnader, och dessutom det praktiska arbetet med att reparera rucklet. 

TS har sentimentala skäl att vilja behålla huset, men sentimentala skäl väger lätt i jämförelse med att en kärnfamilj ska falla sönder. 
    Vill bara försvar huset för det är absolut inte ett ruckel, allting fungerar och vissa saker är utdaterade. Taket är inte på väg att rasa in (vad vi vet) men det har gått över bäst-före-datumet om vi ska säga så haha.

Har uppdaterat mitt inlägg där du kan se att vi nu har pratat om det. Tack för din kommentar!
  • Anonym (Hilda)
    Kvittning skrev 2023-10-03 22:21:06 följande:
    Jag bryr mig inte bara om mannens hälsa, jag bryr mig om helheten till skillnad från alla som bara kastar skit över ts man och säger att hon ska sätta hårt mot hårt.

Det jag uppmuntrat till är att göra exakt det som ts och hennes man nu har gjort. Prata igenom allting ordentligt och lyssna och ta in vilka problem och lösningar de ser istället för att ta det till en svartvit strid.
    Kvittning skrev 2023-10-03 22:25:38 följande:
    Vad glad jag blir av att läsa att du tog till dig råden om att prata med din man och hitta gemensamma lösningar och inte gå på spåret att han var ute efter pengar och blåsa dig.

Ett tips om han inte trivs kan också vara att fixa ett rum eller typ hörn i vardagsrummet som känns perfekt för honom (och er tillsammans) att kunna sitta i och känna sig avslappnad i. Och motsvarande sak i trädgården till våren/sommaren. Det behöver inte kräva så stor insats i varken tid eller pengar men kan ge stor effekt.
    Jag är så glad att jag gjorde det! I början när det mestadels trillade in negativa kommentarer blev jag rädd att jag skulle behöva ta en annan typ av diskussion, men jag är så glad att jag väntade och tänkte efter själv samt inväntade fler åsikter. 

Helheten är ibland den svåraste att lösa men jag uppskattar att du var så rak med att att vi båda skulle trivas. Att kompromissa kan var det svåraste man kan göra, men om vi vill ha varandra i våra liv så är det just det vi behöver göra.

Han har det nuvarande "gästrummet" som sitt eget där hans dator står. Tänker att som vinter-projekt så ska jag ta och damma av mina DIY kunskaper och göra det mer "hans" rum där han kan utöva sin hobby, och inte bara "rummet där datorn står". Jag tror precis som du säger att det behöver inte kosta en förmögenhet och att det är något som kanske gör att han känner sig mer hemma.  

Tack för din kommentar!
  • Anonym (Hilda)
    Tecum skrev 2023-10-03 20:42:00 följande:
    Men varför bryr du dig bara om mannens hälsa? Om de säljer nu kommer TS att må minst lika dåligt, dels för att hon mister drömhuset, dels för att hon sviker sin mormor. De är två om detta och de måste sitta ner och diskutera hur mannens ,mående ska förbättras utan att sälja. Det måste vara huvudspåret. Kanske kan TS´ föräldrar stötta till på något vis?

Även om de köper ett nytt hus kommer det att krävas underhåll. Så blir det när man har hus, det kanske dröjer några år bara. Men värdet faller snabbare på nya hus om man inte sköter det.
    Min sambos hälsa är lika viktig som min i slutändan. Han har gjort stora uppoffringar för mig och jag vill inte utnyttja han. Sen så vill jag inte lägga mina behov under någon annans heller, det är så jag hamna i dyngan första gången.

Jag har uppdaterat mitt inlägg nu med att vi  har satt oss ner och diskuterat. Vi kompromissar och försöker lösa det. Min släkting (inte mormor) kommer att få en stor del av vinsten om vi skulle sälja i slutändan, nästa husköp (återigen om) blir noga uttänkt nu när vi har kött på benen och vi ska göra en lista på vad för typ av hus vi vill ha.

Förhoppningsvis löser det sig så att vi båda blir lyckliga.
    Tack för din kommentar!
  • Kvittning
    Anonym (Hilda) skrev 2023-10-04 08:40:17 följande:
    Kvittning skrev 2023-10-03 22:25:38 följande:

Jag är så glad att jag gjorde det! I början när det mestadels trillade in negativa kommentarer blev jag rädd att jag skulle behöva ta en annan typ av diskussion, men jag är så glad att jag väntade och tänkte efter själv samt inväntade fler åsikter. 

Helheten är ibland den svåraste att lösa men jag uppskattar att du var så rak med att att vi båda skulle trivas. Att kompromissa kan var det svåraste man kan göra, men om vi vill ha varandra i våra liv så är det just det vi behöver göra.

Han har det nuvarande "gästrummet" som sitt eget där hans dator står. Tänker att som vinter-projekt så ska jag ta och damma av mina DIY kunskaper och göra det mer "hans" rum där han kan utöva sin hobby, och inte bara "rummet där datorn står". Jag tror precis som du säger att det behöver inte kosta en förmögenhet och att det är något som kanske gör att han känner sig mer hemma.  

Tack för din kommentar!
    Ja att sätta hårt mot hårt faller sällan väl ut. Självklart kan det behövas ibland, men det är ju mest mot personer som är själviska och utnyttjar andra och då är det ju kanske inte en person som är värd att behålla ändå. 
  • Anonym (N)

Jag har läst nästan hela tråden men får inte riktigt samma uppfattning som flera av er om ts man. Jag tycker det verkar som att han innan köpet tyckte att det var ett bra beslut, men sedan med tiden som ni bott i huset verkar han ha insett allt som behöver göras och att det faktiskt är rätt stora och kostsamma summor det handlar om.

Bara tanken på allt som behöver göras eller att ta in offerter av olika lekmän när man jobbar och har en bebis kan ju göra vem som helst trött. Och i vissa fall är det faktiskt mer lönsamt att bygga nytt. 

Jag har själv flyttat till ett äldre hus en gång och insåg inte vid köpet hur mycket jobb och hur dyrt det var framförallt det var med takbyte, fixa fasaden, renovera badrum etc.

• Agda90

Kan ni inte sälja tillbaka huset till er släkting för det ni köpte det för?
    På det sättet får släktingen en möjlighet att sälja till någon annan. 

Eller så gör du en släkting en överenskommelse. Att ni säljer tillbaka huset och skulle det visa sig att din sambo är på väg att lämna så kan du köpa tillbaka det själv?

Omständigt men fullt möjligt att göra.

• Tecum
    Anonym (Hilda) skrev 2023-10-04 08:46:26 följande:
    Min sambos hälsa är lika viktig som min i slutändan. Han har gjort stora uppoffringar för mig och jag vill inte utnyttja han. Sen så vill jag inte lägga mina behov under någon annans heller, det är så jag hamna i dyngan första gången.

Jag har uppdaterat mitt inlägg nu med att vi  har satt oss ner och diskuterat. Vi kompromissar och försöker lösa det. Min släkting (inte mormor) kommer att få en stor del av vinsten om vi skulle sälja i slutändan, nästa husköp (återigen om) blir noga uttänkt nu när vi har kött på benen och vi ska göra en lista på vad för typ av hus vi vill ha.

Tack för din kommentar!
    Bra att du tar till dig av råd och att ni ser kompromiss som huvudspåret, som jag skrev! Jag tror absolut att det går att lösa. Jag vet också hur jobbigt det är att ha renoveringar hängande över sig och det är rätt att försöka lyfta av den bördan från din sambo

Det jag är lite undrande till är hur ni tänkt få råd med ett nytt hus om nu din släkting ska få vinsten eller om ni säljer tillbaka det för köpesumman? Ett nytt hus kostar betydligt mer än det ni gav och du får inte låna av banken skrev du. Då blir ni fast i en hyreslägenhet i x antal år och hur kul är det? Du ska både gå färdigt utbildningen, få jobb och spara ihop iaf ett litet kapital. Du säger också att ert hus är i gott skick förutom taket, då måste det vara mer ekonomiskt att stanna där ni är åtminstone tills du fått jobb.
  • Anonym (XXX)
    Tecum skrev 2023-10-04 15:01:06 följande:
    Bra att du tar till dig av råd och att ni ser kompromiss som huvudspåret, som jag skrev! Jag tror absolut att det går att lösa. Jag vet också hur jobbigt det är att ha renoveringar hängande över sig och det är rätt att försöka lyfta av den bördan från din sambo

Det jag är lite undrande till är hur ni tänkt få råd med ett nytt hus om nu din släkting ska få vinsten eller om ni säljer tillbaka det för köpesumman? Ett nytt hus kostar betydligt mer än det ni gav och du får inte låna av banken skrev du. Då blir ni fast i en hyreslägenhet i x antal år och hur kul är det? Du ska både gå färdigt utbildningen, få jobb och spara ihop iaf ett litet kapital. Du säger också att ert hus är i gott skick förutom taket, då måste det vara mer ekonomiskt att stanna där ni är åtminstone tills du fått jobb.
    Hyreslägenhet kan vara alldeles utmärkt, när man har små barn. Det är lättskött, tar inte så mycket tid från barnen. Det är billigare, och man vet att det är samma belopp som ska ut varje månad. Går något sönder så får man det reparerat gratis. Man behöver alltså inte ha någon större buffert. Och i och med att det är billigare kan föräldrarna jobba mindre utanför hemmet. Man får mer tid tillsammans som familj. 

Det är egentligen först när barnen börjar leka ute ensamma, som man behöver börja tänka på vilken typ av område det är, vilka kamrater de kan få där o.s.v.. Men jag vet många utmärkta ungdomar som växte upp i hyreshusområden, och varken hamnade i kriminella gäng, började knarka eller blev gravida i tonåren, så det är inte helt nödvändigt då heller. Särskilt inte om det finns en friskola på lagom avstånd, så att de inte behöver gå på närmaste kommunala skola. 
  • Tecum
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-04 15:16:22 följande:
    Hyreslägenhet kan vara alldeles utmärkt, när man har små barn. Det är lättskött, tar inte så mycket tid från barnen. Det är billigare, och man vet att det är samma belopp som ska ut varje månad. Går något sönder så får man det reparerat gratis. Man behöver alltså inte ha någon större buffert. Och i och med att det är billigare kan föräldrarna jobba mindre utanför hemmet. Man får mer tid tillsammans som familj. 

Det är egentligen först när barnen börjar leka ute ensamma, som man behöver börja tänka på vilken typ av område det är, vilka kamrater de kan få där o.s.v.. Men jag vet många utmärkta ungdomar som växte upp i hyreshusområden, och varken hamnade i kriminella gäng, började knarka eller blev gravida i tonåren, så det är inte helt nödvändigt då heller. Särskilt inte om det finns en friskola på lagom avstånd, så att de inte behöver gå på närmaste kommunala skola. 
    Men du har missat att TS VILL bo på landet, i ett eget hus. Har hennes trivsel ingen betydelse? Varför ska hon vika ner sig och dansa efter sambons pipa? Det är ingen kompromiss i mina ögon.
  • Anonym (XXX)
    Tecum skrev 2023-10-04 15:22:13 följande:
    Men du har missat att TS VILL bo på landet, i ett eget hus. Har hennes trivsel ingen betydelse? Varför ska hon vika ner sig och dansa efter sambons pipa? Det är ingen kompromiss i mina ögon.
    Det är mycket man VILL men det måste ju vara realistiskt också. Barnet (som kanske blir flera barn med tiden) har ändå inte mycket glädje av huset om de bara ska sova i det, för att föräldrarna måste arbeta så mycket för att få ekonomin att gå ihop. Och barnen följaktligen vara på dagis långa dagar. Och den lilla fritiden också måste ägnas åt ständigt pågående renoveringar. 

Det är i min erfarenhet nästan alltid kvinnan i paret som är orealistisk när det gäller det här - hon prenumererar på Sköna Hem och hemnetsknarkar och känner sig underlägsen när hon ser sina väninnors hus på sociala media... Medan mannen är mer realistisk, och förstår hur dyrt och osäkert det kommer att bli och hur mycket arbete det kommer att bli med ett hus. Som HAN måste utföra...

En marklägenhet med en liten tomt, med närhet till ett skogsområde, kan vara en bra kompromiss. Dessutom är det ju inte för alltid, utan som jag skrev tidigare så kan man börja se över sin ekonomi och vilken bostad man har råd att köpa, när alla barn är födda och förbi dagisåren, och båda föräldrarna kan arbeta heltid igen utan att det skadar barnen alltför mycket. Jag kommer aldrig att förstå mig på alla dessa par som skaffar hus som de egentligen inte har råd med "för barnens skull", fast det är barnen som blir lidande med långa dagisdagar och föräldrar som inte orkar med dem efter sina långa arbetsdagar.

Det blir inte många dagar att glädja sig över fördelarna med huset då - även om det visst kan ha sin charm att ta ut sin kaffekopp och gå rakt ut och sitta på sin egen tomt på morgonen. Men det kan man göra i en marklägenhet med altan också.
  • Silverjenny
    Anonym (Hilda) skrev 2023-10-02 20:35:56 följande:
    Tror inte min släkting kommer att ta emot pengarna, tror det inte är det som kommer vara det största problemet för henne även om jag tycker att hon SKA ha det.

Vi pratade mycket om framtidsplaner! Vi pratade om att bygga ut, renovera köket som är från 80-talet, ändra i trädgården, bygga uterum i anslutning till köket etc. Då prata vi om att låna upp till vad som nu kom först, och mindre renoveringar skulle sparas till (som uterum och trädgård). 
    Men nu menar han att allt är så dyrt och att om man ska lägga så mycket pengar för att fixa till huset så är det mer lönsamt att köpa ett nytt "färdigt" hus istället...

Jag gissar eftersom jag lider av kronisk stress och har fått kämpa med att ta det lugnt, så ser jag på hans fritids-prioritering lite annorlunda. Men jag håller med dig, hus är jobb och det är det jag själv tycker är charmigt med just hus och trädgård. Man kan göra det till sitt.
    Jag är landskapsarkitekt och hjälper dig gärna, utan  kostnad såklart. Vare sig ni bestämmer er för att bo kvar eller sälja. Skicka pm till mig om du vill. 
  • Anonym (BörjaJobba)
    Anonym (Hilda) skrev 2023-10-04 08:46:26 följande:

Tack för din kommentar!
    Efter att ha läst mer så tycker jag att ni ska överväga att bo kvar men att sänka kraven.

Såvida det inte är fukt och mögelskador som ska åtgärdas är det inget akut. Att byta tapeter eller att måla om invändigt eller att göra trädgården fin är inget som måste göras så sänk ambitionsnivån.

Min erfarenhet av flyttar är att det kräver oerhört mycket energi som dessutom inte ger något mervärde. Så om man absolut inte måste så är det något man absolut ska undvika.

Om ni ändå beslutar er för att flytta så köp något för guds skull. De som i tråden förordar hyreslägenhet har absolut noll koll på hur skattesystemet fungerar i det här landet. 
  • Xenia
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-04 15:16:22 följande:

Men detta förutsätter att TS och sambo hittar en lägenhet med låg hyra. Annars lär de få svårt att spara ihop till insatsen till drömhuset. En anledning att vi bor kvar i vårt hus och inte flyttar till lägenhet, trots att vi inte längre har några hemmavarande barn, är att hyran för en lägenhet (som inte ens har hälften så mycket boyta som vårt hus) kommer att bli jättehög.

Sen vet jag inte vad det är för fel på kommunala skolor. Det fungerar utmärkt, men då ska man inte bo i ett "utsatt område".
  • Anonym (X)

Såg att du uppdaterat, men varför är din sambo så orolig för taket? Bara för att det är äldre behöver det ju inte vara dåligt. Om inte besiktningen anmärkte på taket är det väl inget att gå runt och oroa sig för.

Svar på tråden Vi köpte hus av en nära släkting billigt, nu vill sambon sälja 2 år senare...