• Anonym (—)

Naket barn i lägenhetshus

Hej!
    Vi har några nyinflyttade grannar i vårt bostadsområde som består av 7 lägenhetshus. Dessa grannar har två barn varav ett oftast springer runt helt naken här på gården och i trapphuset, barnet är runt 4 år vad det ser ut som.
    Tycker tyvärr det är lite äckligt med andras nakna ungar och vill helst inte se det. Känner att det hade vart en annan sak om dom bodde i hus och hade sitt nakna barn på trädgården, men inte att ha honom springandes i trapphus och på parkeringen naken  :I 
    Dessutom är det höst och kallt ute så tycker det är ett konstigt beteende? Barnet har dessutom en gång sprungit mot mig helt hysterisk och försökt tagit min hand typ som att han vill följa med mig och mamman har inte ens reagerat. Tyvärr så pratar dom inte svenska heller så kan inte riktigt fråga om det är något som inte står rätt till. 

Elaka kommentarer undanbedes, vet att många är helt för att barn ska få vara nakna överallt hela tiden men det finns vissa som tycker det är obehagligt så tycker man bör undvika det när man bor i ett lägenhetsområde för då får man faktiskt visa lite hänsyn. Hade det vart sommar på en strand, trädgård eller park hade jag inte ens reagerat men som sagt känns det olustigt mitt i höstrusket på en parkering exempelvis?

Tycker ni det är okej med ett barn som springer runt naket i ett lägenhetshus där cirka 20 familjer delar på trapphus och hiss? 

• Svar på tråden Naket barn i lägenhetshus
  • Anonym (Gunder)

Finns barnets föräldrar i närheten när hen nakenskruttar? 

• Anonym (—)
    Anonym (Gunder) skrev 2023-10-02 19:51:22 följande:

Finns barnets föräldrar i närheten när hen nakenskruttar? 

Ja föräldrarna har varit med samtliga gånger 
  • Anonym (—)
    Anonym skrev 2023-10-02 18:55:48 följande:

Det är väldigt långt bort från normalt.
    Barnen springer vind för våg utan kläder på kroppen.
    Orosanmäl till sociala myndigheter om du tycker att barnen förtjänar omtanke

Självklart förtjänar dom omtanke, men samtidigt så vill jag gärna avvakta då jag inte vill skapa problem för dom. I deras kultur kanske det är helt normalt att barnen springer runt nakna, men ska prata lite med andra grannar som också kan hålla lite koll.
  • Anonym (Gunder)
    Anonym (?) skrev 2023-10-03 11:20:50 följande:
    Ja föräldrarna har varit med samtliga gånger 
    Då tycker jag inte att det är skäl till oro. Låter mer som ett barn med funktionsnedsättning.
  • Anonym (Gunder)
    Anonym skrev 2023-10-02 18:55:48 följande:

Det är väldigt långt bort från normalt.
    Barnen springer vind för våg utan kläder på kroppen.
    Orosanmäl till sociala myndigheter om du tycker att barnen förtjänar omtanke

Barnet kanske är väldigt långt ifrån normal, men det betyder inte automatiskt att hen far illa. Jag känner en åttaåring som har blöja och helst går utan kläder, som skriker ofta och knappt kan prata, men det är inget som helst fel på hemmiljön utan det rör sig om en förvärvad hjärnskada. Och barnet i TS springer inte vind för våg utan har föräldrarna med sig. 

• Anonym (Va)

Nej det låter varken som funktionsnedsättning eller kulturellt. Vilka kulturer låter en fyraåring springa omkring naken i ett bostadsområde. Dessutom på hösten. Vilken funktionsnedsättning gör att barnet inte kan ha kläder på sig? Det låter som bristande föräldraförmåga. Är det bostadsrätter eller hyreshus? Finns det soc lägenheter där? Tycker att orosanmälan är att föredra. Det är ju inte för att ge dem problem utan gör att hjälpa barnet.

• Agda90

Fast det spelar ingen roll om barnet har en funktionsnedsättning eller inte. Idag kan många tycka att det är gulligt men är det lika gulligt när det är en 14- eller 20-åring som springer runt naken bland folk?

Många barn slänger av sig kläder och springer runt nakna hemma men som förälder får man sätta gränser. Naken hemma är en sak, naken bland folk- nej. Det är rena drömmen för en pedofil och föräldrar ska skydda sina barn!

Jag hade tagit mig ett snack med föräldrarna. Och är det språkproblem så ta reda på vilket språk de talar och se om man kan hitta någon som kan översätta. 

• Anonym (Gunder)
    Anonym (Va) skrev 2023-10-03 12:56:22 följande:

Nej det låter varken som funktionsnedsättning eller kulturellt. Vilka kulturer låter en fyraåring springa omkring naken i ett bostadsområde. Dessutom på hösten. Vilken funktionsnedsättning gör att barnet inte kan ha kläder på sig? Det låter som bristande föräldraförmåga. Är det bostadsrätter eller hyreshus? Finns det soc lägenheter där? Tycker att orosanmälan är att föredra. Det är ju inte för att ge dem problem utan gör att hjälpa barnet.

Autism, i synnerhet i kombo med intelektuell funktionsnedsättning. Autister är ofta känsliga för beröring och kan tycka att kläder är obehagligt. Tvättrådslappar, knappar, veck, sömmar - allt sånt kan skapa obehag eller till och med rädsla. 

Den här mamman förklarar bra hur problemen kan se ut https://marionettmamman.com/2021/08/04/barn-med-autism-och-klader/

En orosanmälan kan hjälpa, men det kan också ge barnet ett helvete, det beror på handläggaren. 

• Anonym (Va)
    Anonym (Gunder) skrev 2023-10-03 13:06:48 följande:

Autism, i synnerhet i kombo med intelektuell funktionsnedsättning. Autister är ofta känsliga för beröring och kan tycka att kläder är obehagligt. Tvättrådslappar, knappar, veck, sömmar - allt sånt kan skapa obehag eller till och med rädsla. 

Den här mamman förklarar bra hur problemen kan se ut https://marionettmamman.com/2021/08/04/barn-med-autism-och-klader/

En orosanmälan kan hjälpa, men det kan också ge barnet ett helvete, det beror på handläggaren. 

Ja jag vet att det finns funktionsnedsättningar men familjen verkar ju inte i så fall fått någon hjälp. Springer barnet dessutom iväg utan reaktion från föräldrarna har de ju ingen handlingsförmåga heller. Krävs att någon fångar upp dessa familjer. 
  • Anonym (Gunder)
    Anonym (Va) skrev 2023-10-03 13:11:03 följande:
    Ja jag vet att det finns funktionsnedsättningar men familjen verkar ju inte i så fall fått någon hjälp. Springer barnet dessutom iväg utan reaktion från föräldrarna har de ju ingen handlingsförmåga heller. Krävs att någon fångar upp dessa familjer. 

Varför frågade du då? 

• Anonym (Va)
    Anonym (Gunder) skrev 2023-10-03 13:25:31 följande:

Varför frågade du då? 

Jag var inte intresserad av en föreläsning om olika funktionsnedsättningar. Om barnet inte har kläder och barnet har en sådan funktionsnedsättning finns hjälp att få. Om barnet vid fyra års ålder fortfarande går naket ute på hösten har föräldrarna antingen inte fått eller sökt hjälp eller vet vart de ska vända sig. Att bara konstatera att det är en funktionsnedsättning räcker inte för mig, barnet tar skada. Och om föräldraförmågan inte finns får någon annan steppa in. 
  • Anonym (Gunder)
    Anonym (Va) skrev 2023-10-03 13:34:52 följande:
    Jag var inte intresserad av en föreläsning om olika funktionsnedsättningar. Om barnet inte har kläder och barnet har en sådan funktionsnedsättning finns hjälp att få. Om barnet vid fyra års ålder fortfarande går naket ute på hösten har föräldrarna antingen inte fått eller sökt hjälp eller vet vart de ska vända sig. Att bara konstatera att det är en funktionsnedsättning räcker inte för mig, barnet tar skada. Och om föräldraförmågan inte finns får någon annan steppa in. 

Hur tar barnet skada? 

• Anonym (Va)
    Anonym (Gunder) skrev 2023-10-03 14:45:41 följande:

Hur tar barnet skada? 

Gissa.
  • Anonym (Gunder)
    Anonym (Va) skrev 2023-10-03 14:52:05 följande:
    Gissa.
    Sluta fjanta dig.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Gunder) skrev 2023-10-03 14:59:53 följande:
    Sluta fjanta dig.
    Åh är du en sån. Nej tack.
  • Anonym (Gunder)
    Anonym (Va) skrev 2023-10-03 15:02:28 följande:
    Åh är du en sån. Nej tack.
    Men du, det var ju du som började fåna dig med gissningslekar istället för att svara på min fråga. Sådär beter sig liksom mina barn, som går i lågstadiet. 
Svar på tråden Naket barn i lägenhetshus