För sent att börja plugga när man är över 40?
Vad tycker ni?
Vad tycker ni?
Vad tycker ni?
Inte alls. Det är många arbetsföra år kvar efter utbildningen.
Nä, inte för sent :)
Medelåldern bland mina kursare var strax över 40.
Man kan plugga i vilken ålder som helst, förutsatt att man inte är dement eller har något funktionshinder. Läshuvud ska man ha förstås och gymnasiekompetens för att bli antagen. Jag tog högskoleexamen som 74-åring, inte för att fortsätta arbeta utan för nöjes skull, språk. Bland mina kursare fanns ganska många mellan 40 och 45, en del av dem hade arbetat som undersköterskor; de tyckte att det var påfrestande och ville därför utbilda sig till lärare. Minst 20 års förvärvsliv återstår för en 45-åring så det kan vara lönt att byta bana.
Jag gjorde det. Året jag fyllde 41 hoppade jag på en 3-årig utbildning. Ångrar mig inte. Kör på!
Jag är 45 och läser min andra utbildning...
Tack för fina svar
Nej verkligen inte. Jag började plugga igen när jag var 30 till sköterska och tänkte först att kanske lite väl sent men hade 3 st i samma klass som var över 50 år :)
Absolut inte!
Jag är 48 och läser till förskollärare . Blir klar nästa höst.
Beror på VAD du läser. Typiska kvinnoyrken i den offentliga sektorn (socionom, sjuksköterska, förskollärare, grundskollärare...) är inte för sent. Präst får också räknas dit, fast det inte är offentligfinansierat. Det är många som läser dessa utbildningar som lite äldre, och livserfarenhet kan till och med ses som en tillgång.
Att läsa till t.ex. civilingenjör, kemist, fysiker, systemvetare eller liknande, är troligen för sent. Du kommer inte att bli anställd - inte om du inte redan har jobbat många år med något liknande i praktiken, och bara kompletterar upp med den formella utbildningen nu.
Jurist funkar, om du pluggar på bra - för där går tingsplatserna strikt efter studieresultaten, och gör du bra ifrån dig där så kan du fortsätta en karriär i offentlig förvaltning, som domare eller åklagare. Men räkna inte med att få anställning på någon advokatbyrå eller i näringslivet, där det är det väldigt karriärrinriktat och man kan inte börja som "tant". Troligen ses även en tant som mer passé än en jämnårig farbror.
Beror på VAD du läser. Typiska kvinnoyrken i den offentliga sektorn (socionom, sjuksköterska, förskollärare, grundskollärare...) är inte för sent. Präst får också räknas dit, fast det inte är offentligfinansierat. Det är många som läser dessa utbildningar som lite äldre, och livserfarenhet kan till och med ses som en tillgång.
Att läsa till t.ex. civilingenjör, kemist, fysiker, systemvetare eller liknande, är troligen för sent. Du kommer inte att bli anställd - inte om du inte redan har jobbat många år med något liknande i praktiken, och bara kompletterar upp med den formella utbildningen nu.
Jurist funkar, om du pluggar på bra - för där går tingsplatserna strikt efter studieresultaten, och gör du bra ifrån dig där så kan du fortsätta en karriär i offentlig förvaltning, som domare eller åklagare. Men räkna inte med att få anställning på någon advokatbyrå eller i näringslivet, där det är det väldigt karriärrinriktat och man kan inte börja som "tant". Troligen ses även en tant som mer passé än en jämnårig farbror.