• Linjkpg

Oense om var vi ska bo

Jag (tjej 30) och min sambo kommer inte överens om i vilken stad vi ska bo. Vi bor sedan vi blev sambos för tre år sedan i Jönköping, där jag är uppväxt. Han är uppväxt ca en timme bort, men vill inte bo där då det är en liten håla. Han har däremot uttryckt sedan ca nästan två år kanske att han skulle vilja flytta till Halmstad (ca 2,5 timmar bort) där hans tvillingbror bor som han är väldigt nära och där han själv även bodde när vi träffades, fast då bodde inte hans tvilling där. Han älskar även Halmstad pga havet mm.

Jag har hela tiden varit väldigt besvärad och ledsen av hans önskemål då jag var väldigt tydlig med redan när vi blev tillsammans att jag inte är flyttbar då jag är väldigt hemmakär, främst för att mina föräldrar och syster bor här och vi umgås varje helg. Men dessutom så älskar jag de småländska skogarna. 

Han flyttade väl till mig för att han kände sig ensam i Halmstad och ville ge det en chans att bo i min hemstad. Jag har nog dock aldrig förstått att han kände att han gjorde en uppoffring och jag trodde aldrig att jag skulle hamna i denna situation att behöva överväga att flytta..

Han trivs inte här i Småland och han mår dåligt av att inte bo i samma stad som hans tvilling, vilket jag verkligen har förståelse för. Jag vet dock inte vad jag ska ta mig till när jag mår dåligt av bara tanken på att flytta ifrån mina föräldrar (ca 25 min bort), där jag även har en väldigt väldigt nära vän, och vi även har flera gemensamma vänner. 

Till saken hör att vi har fått vårat första barn för fyra månader sedan och att mina föräldrar äntligen alltså har fått bli mormor och morfar. Vi och deras första barnbarn (och min syster) är deras allt, de lever för oss, pensionärer som de är. De kommer inte ?få? barnbarn av min syster så det är mitt barn som ?gäller? Jag frågade min syster om hon tror att de skulle bli ledsna om vi flyttar och hon trodde framförallt att min mamma hade blivit helt förstörd.. vilket gör mig helt förkrossad. Min sambo påstår att man kan inte pleasa sina föräldrar hela livet, men även jag själv vill ju inte att vi flyttar.. 

Men jag förstår ju som sagt också att han mår dåligt av att bo ifrån sin tvilling, som prompt vill bo kvar i Halmstad. 

Vi har letat hus här ikring i något år men inte hittat det rätta och emellanåt dyker alltså tankar upp i hans huvud om att han egentligen vill bo i Halmstad. 

Vad tänker ni som läser detta? Snälla kom med råd och tankar! Förslag på kompromiss kanske? 

• Svar på tråden Oense om var vi ska bo
  • rosesarewhite

Hur känner hans tvillingbror då? Om de vill bo i samma stad kanske brorsan kan flytta till Jönköping?

Eller så får du prata med dina föräldrar om att de också kan flytta till Halmstad, de är ju pensionärer och flyttbara.

Ett tredje alternativ, om ni har råd, är att köpa sommarstuga i Halmstad. Så kan ni åka dit på semester och någon helg då och då.
    Att träffa dina föräldrar precis varje helg får du kanske avstå nu när ni har barn. Det är ju inte snällt mot din sambo och ert barn att du binder upp varenda helg till dina föräldrar.

Hoppas det löser sig för er och våga tänka utanför boxen.

• Linjkpg

Intressant att se att det finns så pass olika synpunkter på det hela, och jag tar in vad ni alla lyfter. 
    För att svara på vad hans tvilling känner så är det som jag nämnde i min super långa text att han vill bo kvar i Halmstad då han älskar havet. Dessutom så ska deras föräldrar flytta till deras stuga utanfär Halmstad så visst vi kommer ha väldigt långt till hans föräldrar OCH tvilling sen. 
    Vi har diskuterat alternativet att flytta halvvägs men det vill ingen av oss då vi skulle ha ganska långt till bägge familjer då, inte nära till någon alls. 

Anledningen till att jag är skeptisk till att testa och bo i Halmstad är väl att som en här var inne på, att om jag inte känner att jag trivs så blir det så mycket flyttande för vårat barn, att vi inte har en fast punkt. 

Men jag kan hålla med om att det låter dumt att jag inte tar hans känslor på allvar.. 

• Mortiscia80
    Linjkpg skrev 2023-10-04 10:02:26 följande:

Intressant att se att det finns så pass olika synpunkter på det hela, och jag tar in vad ni alla lyfter. 
    För att svara på vad hans tvilling känner så är det som jag nämnde i min super långa text att han vill bo kvar i Halmstad då han älskar havet. Dessutom så ska deras föräldrar flytta till deras stuga utanfär Halmstad så visst vi kommer ha väldigt långt till hans föräldrar OCH tvilling sen. 
    Vi har diskuterat alternativet att flytta halvvägs men det vill ingen av oss då vi skulle ha ganska långt till bägge familjer då, inte nära till någon alls. 

Anledningen till att jag är skeptisk till att testa och bo i Halmstad är väl att som en här var inne på, att om jag inte känner att jag trivs så blir det så mycket flyttande för vårat barn, att vi inte har en fast punkt. 

Men jag kan hålla med om att det låter dumt att jag inte tar hans känslor på allvar.. 

Tänk också på det någon annan lyfte, att du riskerar att bli kvar i Halmstad mot din vilja om pappan vägrar flytta någon annanstans sedan. Även om ni går isär kan det bli väldigt svårt att bo någon annanstans då.
  • Linjkpg

Kan väl tillägga med att när vi försökte bli med barn (vilket gick väldigt fort) så sa jag det att jag behöver att vi har en fast punkt så man kan känna lite stabilitet, och då sa han att vi skaffar barn här (Jönköping). Han lovade ju inte att vi skulle bo här i många år men inte trodde jag att han skulle prata om Halmstad igen redan när vår dotter bara är någon månad och nu några månader. 

• Kvittning

Det är ju bara drygt två timmar mellan Halmstad och jönköping. 

* bosätt er i mitten, vilket ni båda avfärdat men samtidigt så innebär det ett avstånd till både Halmstad och Jönköping som absolut kan göras tur och retur samma dag utan annan anledning att ta en fika.

* skaffa ordinarie boende i ena staden och semester/helgboende i den andra. Om det ena är lägenhet och det andra typ stuga så borde varken kostnad eller skötsel vara alltför betungande 

• Cathariiina

Alltså, måste man välja här så tycker jag att det är betydligt viktigare att ditt barn och dina föräldrar får ha varandra, än två vuxna tvillingar. De senare kanske till och med mår bra av ett längre avstånd, så att de kan skaffa sig egna vänner och så vidare? Verkar konstigt att vara så beroende av ett syskon i vuxen ålder.

• Räkan77

Om hans föräldrar ska flytta till sitt landställe i Halmstad, har ni möjlighet att bygga en attefallare på deras tomt? Blir ju väldigt mycket billigare än att köpa ett eget ställe. Då kan ju din sambo vara där en hel del när han är föräldraledig tex och ni kan vara där på helger och lov. 

• Linjkpg

Catarina: 
    Hans föräldrar kommer om ca tre år bo utanför Halmstad där dom håller på och bygger om sin stuga till hus, så därmed kommer vårat barn ha nära till hans föräldrar också inte bara pappans tvilling, så då är det antingen mina föräldrar eller hans, så svårt och komma med något argument där. 

Och för och svara Räkan77: 
    Dom har ett attefallshus på trädgården där dom bygger huset nu så vi kommer kunna åka dit på helger, lov osv. 

• rosesarewhite
    Linjkpg skrev 2023-10-06 14:24:04 följande:

Catarina: 
    Hans föräldrar kommer om ca tre år bo utanför Halmstad där dom håller på och bygger om sin stuga till hus, så därmed kommer vårat barn ha nära till hans föräldrar också inte bara pappans tvilling, så då är det antingen mina föräldrar eller hans, så svårt och komma med något argument där. 

Och för och svara Räkan77: 
    Dom har ett attefallshus på trädgården där dom bygger huset nu så vi kommer kunna åka dit på helger, lov osv. 

Dina föräldrar kan inte tänka sig att flytta till Halmstad då?
  • glassgumman78

Usch vad svårt.
    Jag lider verkligen med er...
    Hur ni än gör blir det orättvist...
    Jag tänker att det är viktigt att barnet får tillgång till hela sin släkt och att ni ska försöka hitta en kompromiss som har det fokuset
    Jag tänker också spontant att ha ett vinterbonat semesterboende på ena stället och permanentboende på andra.

Det är ju bara 2 timmars körtid och fullt möjligt att köra fram och tillbaka på en helg. Är man där ofta behöver man ju inte ta med så mycket utan ha mat i frysen, ha kläder där och så vidare...
    Och sedan göra upp en plan hur ni ska lägga upp ert boende. Exempelvis 1 helg i månaden på stugan och dela upp högtider och lov (när barnet blir större)

• Linjkpg

Tack för din medkänsla för oss bägge..!
    Aa frågan är bara hur vi ska komma överens om i vilken stad vi ska ha permanent boendet.. blir återigen att den ena får mer än den andre om man säger så.. 

• rosesarewhite
    Linjkpg skrev 2023-10-06 16:51:20 följande:

Aa frågan är bara hur vi ska komma överens om i vilken stad vi ska ha permanent boendet.. blir återigen att den ena får mer än den andre om man säger så.. 

Om man inte kan bestämma brukar det enklaste vara att bo kvar.

Ni kan ju komma överens om att åka varannan helg till Halmstad och tillbringa den mesta av er semester där, tex. Kanske ge hans föräldrar och bror alla jular eftersom dina föräldrar har närheten. Till exempel.
  • Kvittning

Om ni skulle bortse från var man är uppväxt och vems föräldrar och syskon som bor var, var tror ni att ni har det bäst sett till skola, arbete och helst vill hänga på vardagskvällar?

Och vilken ort tror ni att ni skulle trivas bäst med vinterbonat fritidshus att hänga i på helger och lov?
  • Klartsomvatten

Fast du har ju hela tiden fått mer än honom. Varför kan ni inte köra på hans sätt nu då? Varför är din familj viktigare för barnet än hans familj? Varför är det viktigare att DU ska ha nära till din familj? Han vill uppenbarligen också ha nära till sin familj och ni har gjort på ditt sätt i flera år nu. Nu är det hans tur. Flytta snart innan barnet börjar på förskola.

Du låter verkligen egoistisk. 
  • Liniss
    Givenchy skrev 2023-10-03 17:56:53 följande:

Du borde absolut inte gå med på att flytta till Halmstad, han är ju inte ens därifrån. Att du dessutom sagt från början att du ej är flyttbar får han ju bara acceptera, då han från början gick med på det. 

Har själv barn och det är guld värt att ha nära till mor och farföräldrar. 

Och att vissa skrivit ?flytta till Halmstad nu och bo där i 3 år? men nej?! Det finns barn med i bilden och då kanske man vill stadga sig på ett och samma ställe när förskola osv snart ska in i bilden. 

Varför ska de bara köra på ts sätt? Det är inte så man bygger ett respektfullt, trevligt förhållande. Klart ts är flyttbar. Det handlar bara om prioriteringar. Nej, han måste inte acceptera att ts sa från början att hon inte är flyttbar. Han kanske accepterade det då, men man kan faktiskt ändra sig. Han vill väl också att hans barn ska ha nära till hans föräldrar?? Dom är väl inte mindre viktiga än ts föräldrar. 
  • Liniss
    GGN skrev 2023-10-03 20:09:44 följande:

Jag hade aldrig flyttat i ditt läge! Och om ni går isär längre fram så sitter du fast där på grund av barnet. Har hört några såna storys, sjukt sorgligt. Jag hade aldrig vågat!

Att han flyttade till dig var helt och hållet hans eget val, du är inte skyldig honom en flytt. 

Man kan ändra sig och jo, om ts vill att de ska ha ett välfungerande förhållande så är hon skyldig honom en flytt. Ingen vill vara med en egoist. 
  • Liniss
    Cathariiina skrev 2023-10-05 00:23:02 följande:

Alltså, måste man välja här så tycker jag att det är betydligt viktigare att ditt barn och dina föräldrar får ha varandra, än två vuxna tvillingar. De senare kanske till och med mår bra av ett längre avstånd, så att de kan skaffa sig egna vänner och så vidare? Verkar konstigt att vara så beroende av ett syskon i vuxen ålder.

Verkar ännu konstigare att ts är så beroende av mami ooch papi att hon binder upp varenda helg till dem. Respektlöst mot sambon och väldigt märkligt. 
  • Liniss
    Linjkpg skrev 2023-10-06 15:46:48 följande:

Nej dom är väldigt hemmakära och har renoverat huset osv. 

Tycker synd om din sambo som är tillsammans med en person som bara kör sitt eget race utan att bry sig om hans känslor 
  • GGN

Han är väl i så fall lika skyldig att stanna på deras nuvarande ort?

Liniss skrev 2023-10-07 12:32:26 följande:
    Man kan ändra sig och jo, om ts vill att de ska ha ett välfungerande förhållande så är hon skyldig honom en flytt. Ingen vill vara med en egoist. 
Svar på tråden Oense om var vi ska bo