• Anonym (.)

Känner redan stor sorg för ensamhet och inför Jul och NyÅr

Jag kanske låter galen, men jag känner redan nu en sorg för att jag kommer helt ''fira'' Julen ensam.

Jag avslutat kontakten med min släkt och familj. Det är inga människor jag skulle vilja ha kontakt med.

Det har gått fem år sedan jag avslutade kontakten. De första åren blev väldigt skönt för mig och jag brydde mig inte om ensamheten och högtiderna.

Men helt plötsligt, börjar jag känna sorg för ensamheten. Över alla kompisar som kommer åka till sin släkt och familj och fira. Medan jag är helt ensam.

Jag vill inte heller bli inbjuden av ren sympatiska skäl. Så jag tänker inte berätta för någon vän över min känsla av ensamhet. Jag känner mig så ledsen.

• Svar på tråden Känner redan stor sorg för ensamhet och inför Jul och NyÅr
  • Anonym (Alternativ)

Du borde kanske gå och prata med någon om de här känslorna? Det är klart att det kan kännas jobbigt fast det är ett eget val.

Å andra sidan har du alla möjligheter att skapa dina egna traditioner. Sök tex upp kyrkan eller någon annan organisation som ordnar alternativt firande, och anmäl dig som frivillig att hjälpa till. Eller, om du hellre vill vara för dig själv, planera in något du verkligen gillar. Filmkväll, hemmaspa, laga en riktig god måltid, ät bara skräpmat hela dagen, res bort eller helt vad som passar dig. Vill du inte "störa" vännerna på helgdagarna så kan du alltid föreslå att träffas i mellandagarna, de brukar vara mindre uppbokade för folk. 

• Agda90

Fast om du ska bryta mönstret så får du ju säga något till någon!

De gånger vi firar jul hemma hos oss är jag öppen för att vänner och kollegor som inte har vänner eller anhöriga kommer hem till oss. Jag ser julen som en högtid där man samlas och umgås. 

Mitt gamla gym hade anammat just tänket på de som är ensamma och i mellandagarna dukades det upp ett långbord till ett knytkalas. Du skulle bli förvånad hur många som är ensamstående och går på såna tillställningar. Många har fått vänner för livet genom dessa julbord. 

• Anonym

Anmäl dig som volontär till något julfirande i församlingen eller någon kyrka

• Anonym (Pannkaka)

Förstår hur du känner. Mina föräldrar är döda, mina syskon har jag ingen kontakt med. Vännerna skaffade familj och glid iväg, fyllde huset med husdjur men som tyvärr har gått bort. I år kommer det att bli ganska ensamt, tror att det är många som är i den situationen, tyvärr. 

• Eurydike

Jag tror, som många andra skriver, att det gäller att hitta ett alternativt sätt att fira på. Om man känner att man har behov av det kan man resa bort eller om man vill hjälpa andra kan man engagera sig ideellt. Julen har under senare år fått en helt annan innebörd för mig. Jag har också tagit avstånd från min familj och omvärderat vad julen står för (för mig). På senare år har jag firat med människor som annars är ensamma. Det har varit med farmor, pappa och hans hund. Nu är två av dem döda och hunden omplacerad i ett nytt hem, så i år kommer det bli annorlunda. Jag älskar julen och är säker på att jag kommer känna julglädje ändå, men förstår att det kan kännas tufft om man inte gör det. Julen är tyvärr en tuff tid för många, eftersom det är en familjehögtid,

Svar på tråden Känner redan stor sorg för ensamhet och inför Jul och NyÅr