Anmäla vården och söka ersättning? Barnsängsfeber
Behöver reda i mina tankar kring vad jag varit med om. Någon som gjort anmälningar mot vården och kanske sökt ersättning? Hur har det gått.
I våras dog min bebis i min mage. Just där gjorde vården inget fel. Dock kanske efteråt?
Det dröjde fyra dagar från det upptäcktes att hon dött tills förlossningen sattes igång. Vi fick ligga inne några dagar och ha henne hos oss. Under dessa dagar fick jag tilltagande smärta i magen och feber. Ingen undersökning gjordes (läkaren ville inte eftersom hon inte ville bli smittad av Covid. Behöver jag säga att ingen tagit ett Covidtest på mig) och jag skickades hem med råd om att ta värktabletter och vila. Barnmorskan sa att jag inte behövda söka vård om det inte började göra väldigt väldigt ont i min mage, eftersom en infektion i livmodern gör väldigt mycket mer ont än vad jag verkade ha. Detta visade sig vara väldigt osant?
Dagen därpå tvingade min mamma in mig till sjukhuset. Jag var bara så matt och ville sova. Jag var då väldigt dålig i ?barnsängsfeber? (infektion i livmodern och sepsis). Var enligt flera jag pratat med kanske timmar från att dö och fick intensivvård till en början, sammanlagt sjukhusvård i nio dagar.
Har nu börjat fundera på om det är värt att anmäla vården? Och om det är värt att söka ersättning från patientförsäkringen. Dels för att jag fick felaktig information, ingen undersökning som hade kunnat upptäcka infektion i tid. Dels för att jag förstått det som att den vanligaste anledningen till den typen av infektion är bristande hygien hos vårdpersonal eller att man haft en död bebis i magen för länge. Är det någon som vet något eller varit i liknande sits själva?