• Anonym (Ingrid)

Vilka fördelar med att snusa?

Jo, ni som snusar, vilka fördelar får ni ut av det? Är det mindre ångest, hanterar ni stress bättre, mår bättre över lag, blir mer kreativa. Ja ni förstår. Vore intressant att få lite svar. Skriv gärna hur mycket ni snusar per dag.

Lämna det negativa ute. 

• Svar på tråden Vilka fördelar med att snusa?
  • Anonym (Q)

Som jag ser det så är fördelen med att snusa att man inte röker ... Dels är det mindre farligt (än att röka) och dels är det mycket lättare att, som icke-nikotinbrukare, leva med en snusare än en rökare.

• Anonym (Abc)

Man får mer ångest och stress. Den enda fördelen Är som tidigare postare skrivit att man kan ersätta rökning med snus.

• RaYzLeR
    Anonym (Abc) skrev 2023-10-04 22:52:08 följande:

Man får mer ångest och stress. Den enda fördelen Är som tidigare postare skrivit att man kan ersätta rökning med snus.

Jag ska sluta snusa också när det värsta röksugen har släppt.
  • Anonym (Ingrid)
    Anonym (Abc) skrev 2023-10-04 22:52:08 följande:

Så du får mer ångest av snus? Då borde det vara lätt att sluta tänker jag.
  • RaYzLeR
    Anonym (Ingrid) skrev 2023-10-04 22:56:05 följande:
    Man får inte ångest av snus. Däremot så får man ångest nr man inte snusar.

Abstinensen är ett rävgift.
  • Anonym (Ingrid)
    RaYzLeR skrev 2023-10-04 22:59:27 följande:

Ja det kan jag förstå, kroppen är ju van vid att alltid få nikotin. 
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Ingrid) skrev 2023-10-04 22:56:05 följande:

Ja. Men det får alla. Men det ger illusionen av motsatsen. Precis som alkohol. 

Ja jag har äntligen slutat.

• Anonym (Abc)
    RaYzLeR skrev 2023-10-04 22:59:27 följande:

Jo det ökar faktiskt ens stressnivåer. Men man tror det lindrar eftersom suget försvinner. 

Så ångesten vid frånvaron av snus kommer från snuset ju.

Nikotinabstinens är faktiskt ganska milt men det är samma sak här, man förväntar sig ett helvete för att alla säger att man ska ha det. När man väl fattar det så det en baggis att sluta. Kroppen protesterar bara i 3 ynka dagar. Sen är själva nikotinberoendet borta. Det som är kvar är typ bara muskelminne.
  • RaYzLeR
    Anonym (Abc) skrev 2023-10-04 23:05:12 följande:
    Jo det ökar faktiskt ens stressnivåer. Men man tror det lindrar eftersom suget försvinner. 

Så ångesten vid frånvaron av snus kommer från snuset ju.

Nikotinabstinens är faktiskt ganska milt men det är samma sak här, man förväntar sig ett helvete för att alla säger att man ska ha det. När man väl fattar det så det en baggis att sluta. Kroppen protesterar bara i 3 ynka dagar. Sen är själva nikotinberoendet borta. Det som är kvar är typ bara muskelminne.
    Så kanske det är. 🙂 Men jag ska sluta snusa också. Jag bara snusar tillfälligt nu när jag har slutat att röka. 🙂
  • Anonym (Anna)

Jag snusar för att jag är nikotinberoende och inte fungerar normalt utan nikotin. Ett långvarigt nikotinbruk hos personer med en genetisk predisposition leder till ett kraftigt ökat antal nikotinreceptorer i hjärnans belöningssystem, och stimulerar man dem inte med tillräckliga nikotindoser så får man inte längre den dopaminutsödring som man behöver för att må normalt. Det finns inga fördelar med att använda snus när det gäller mentala prestationer om man jämför med att aldrig börja använda nikotin, utom kanske under en kort period just då man börjar eller om man ökar dosen (vilket leder till ett ännu starkare beroende). Tyvärr kan förändringarna i hjärnan ta år att återställa efter att man slutar. Jag har hållit upp ett år som mest och när jag fortfarande funderade över vad ens poängen med att leva är efter den tiden, gav jag upp och började igen. 

Svar på tråden Vilka fördelar med att snusa?