• Mamatobe17

Digitala spel för barn..

Jag är mamma till två pojkar, 6-8 år. Tycker utbudet är enormt skralt när det kommer till spelappar med högkvalitet; antingen är de väldigt barnsliga eller så har de våldsamma element  såsom jaga zombies i Minecraft. 
    De flesta barn är ju otroligt nyfikna och kunskapstörstiga så jag har plan på att bygga ett spel för iPads och tablets som är som ett "snällare Minecraft/Roblox" som de bara kan spela med sina vänner. Idéen är inte att ersätta befintliga spel utan skapa ett komplement som lyckas kombinera skapande och det sociala med lärande. 

Vad tycker ni? Jättetacksam om ni vill svara på några frågor på temat HÄR.

• Svar på tråden Digitala spel för barn..
  • Anonym (creative)

Minecraft kan man ju ha i olika modes, man måste inte jaga zombies. Det är ju bara att sätta det i Creative mode så slipper du dem. Slå på "peaceful". 

• Anonym (Hilma)
    Anonym (creative) skrev 2023-10-06 15:01:17 följande:

Minecraft kan man ju ha i olika modes, man måste inte jaga zombies. Det är ju bara att sätta det i Creative mode så slipper du dem. Slå på "peaceful". 

Jag tänkte lite samma sak. Igår spelade hela vår familj Roblox tillsammans. Barnen var föräldrar och vi föräldrar var barn. De byggde ett hus till oss, åkte och handlade, körde oss i barnvagn osv. Vi var busiga barn!!  Väldigt snällt med andra ord. Vi har också en nöjespark i Roblox som vi bygger tillsammans. 

Tanken att kunna begränsa vilka barnen möter i onlinespel gillar jag. 

Att barnspel ska inkludera lärande i form av tex matematik, geografi mm har jag väldigt svårt för. Spel är kultur, precis som film, teater, böcker, serietidningar etc. Att avnjuta kultur har precis lika stort egenvärde som att lära sig skolämnen. Visst kan pedagogiska spel vara en hjälp för barn med skolarbetet, men låt de vanliga spelen vara njutning. Konst och kultur är unikt för människan. Förstör inte det utan låt istället barnen utvecklas inom det. 

• Anonym (Levande böcker)

Håller med om att utbudet är skralt. Är själv uppväxt med Levande böckers stora utbud av spel på 90- och 00-talet - de hade otroligt mycket bra som det nu inte verkar finnas några motsvarigheter till.

(Om nån kunde tänka sig att modda upp Levande böcker-spelen så de funkar på en modern dator så hade ju det varit schysst, just saying.)

• Tow2Mater

Plants versus Zombies; det kan du väl inte kalla våldsamt fast man dödar zombies? Vore ju som att kalla Snurre Sprätt våldsam.

Svar på tråden Digitala spel för barn..