• Anonym (Varför)

Blir tokig. Återkommande järnbrist.

Började i somras med att jag fick järnbrist. Gick över efter att jag tog järntillskott. Sen dess har jag fått det 2 gånger.

Har aldrig haft det innan vad jag vet.

Har kanske med åldern eller mens att gör att jag åkt på det 3 ggr på några månader? Är ändå 20 år.

Vad kan jag göra för att slippa det så ofta? Finns det något man kan göra, äta, dricka etc för att förebygga så man förhoppningsvis kan hålla det borta längre tid.

• Svar på tråden Blir tokig. Återkommande järnbrist.
  • Anonym (Fiffi)

Vad säger din läkare? Jag har haft rejäl järnbrist och fått dropp. Läkaren sa även att jag måste ta järntillskott dagligen resten av livet. Jag tar inte upp järntabletter men blutsaft fungerar. Jag tar 30 ml blutsaft 1-2 gånger om dagen + multivitamin som innehåller lite järn och testar järnvärdet 1-2 gånger om året.

• Anonym (Hemjärn)

Du behöver äta mer järnrik mat. Mer blodpudding, lever, leverpastej. Hemjärn, dvs sånt som kommer från blodmat och lever och kött, är bäst då våra kroppar är gjorda för att ta upp det. Komplettera med järnrika grönsaker som spenat, nötter och baljväxter men var medveten om att kroppen inte tar upp järnet från det lika bra. 

• Anonym (Varför)
    Anonym (Fiffi) skrev 2023-10-06 18:31:28 följande:

Vad säger din läkare? Jag har haft rejäl järnbrist och fått dropp. Läkaren sa även att jag måste ta järntillskott dagligen resten av livet. Jag tar inte upp järntabletter men blutsaft fungerar. Jag tar 30 ml blutsaft 1-2 gånger om dagen + multivitamin som innehåller lite järn och testar järnvärdet 1-2 gånger om året.

Ringde och han skrev ut ett nytt recept. Tog det ett tag och sen slutade jag. Men känner lite symtom nu när jag haft mens
  • Spucks

Du skriver att det blev bättre med järntillskott men att du fick det flera gånger på några månader - jag antar att det betyder att du slutade med tillskottet rätt fort när det blev bättre? Har du ejäl järnbrist räcker det inte med tillskott i några få veckor.

Vad du kan göra förutom tillskott beror s
    åklart på hur du lever. Vad äter du? Mensen påverkar också, har du riklig mens och/eller en rätt kort cykel behöver du få i dig mer järn.

• Anonym (M)

Jag har aldrig kollat upp mitt järnvärde men jag har ätit receptfria järntabletter i många år eftersom jag märker att jag då blir mindre trött av mensen.

• Anonym (Är)

Jag har ok järnvärde men järndepån har varit så låg att den knappt gått att mäta. Under 2.

Har gjort många undersökningar men finns ingen förklaring, möjligtvis mens. Jag äter bra mat etc.

Vad säger din läkare?

Fortsätt äta tabletter tills du nått en bra nivå och ät sen under veckan du har mens?

• Anonym (Kvinna 50+)

Jag är en av de som äter järntabletter hela tiden. Numera räcker det med en tablett varannan dag. Vissa har bara lågt järn. 

• Agda90

Om du inte kan tillgodogöra dig järn så att du ofta får järnbrist är det hög tid att se över kosten!
    Om man letar inom den alternativa vården så hittar man sjukt snabbt att lågt järnvärde kan ha med inflammationer i kroppen att göra. Tillsätter man järn göder man inflammationen. 
    Inflammationer i kroppen som man talar om här uppstår pga kost - mejeriprodukter, socker, spannmål, omega 6 och alla växtbaserad oljor utom olivolja samt diverse stabiliseringsarmen och liknande. 

Vill du komma tillrätta med din hälsa titta på kost som Paleo och AIP. 

Svar på tråden Blir tokig. Återkommande järnbrist.