• Anonym (Ångest-tjejen)

    Ångest av sociala medier

    Har tagit bort näst intill alla sociala medier för länge sedan, det enda jag har kvar är facebook eftersom nära familj och vänner delar en del och jag använder messenger för att skriva med vänner. Men jag mår alltid så dåligt när jag kollar där. Speciellt av vissa personer, tyvärr personer i min släkt så kan inte riktigt ta bort dem heller.. Känner att jag inte kan njuta av livet för jag får sån ångest. Vill egentligen bara ta bort det. Men har så mycket där också, och tänk om jag ångrar mig, sen vet jag att vissa i familjen skulle bli besvikna och jag är rädd att isolera mig alldeles för mycket. 

    Men vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Ångest av sociala medier
  • Anonym (Tog:_bort)

    Tog bort mig från Facebook och andra sociala medier för en tid sen för att jag blev så trött på ytligheten, och för att folk som fick många gillningar och kommentarer så sällan gillar eller kommenterar andras inlägg. Sociala medier för mig är numer bara till för människor som vill ha en egoboost för egen del, men mer eller mindre skiter i andra.

  • Anonym (Ångest-tjejen)

    Hur inaktiverar man? Och hur gör man om man vill ångra sig?

  • Anonym (Tog ca 3månader)

    Det tog för mig ca 3 månader innan abstinensbesvären (Jag vill faktiskt kalla det för det, abstinensbesvär) försvann.

    Så det är inte helt lätt att sluta med sociala medier. 

  • Anonym (Mia)

    Jag är sällan på sociala medier under vardagarna, är där mest under helgerna och numera knappt ens då, tar för mycket tid av annat känner jag.
    Det var min dotter som påpekade för många år sedan att jag satt för mycket med mobilen i handen och att hon ville ha min uppmärksamhet, så klokt av henne! 


    Har inget behov längre att ha koll på allt i tid och otid och självklart ska man inte hö a saker för andras skull. Folk på FB kommer att märka att man har ändrade vanor så de vänjer sig att man inte är så social där längre. 


     

  • Anonym (Ångest-tjejen)
    Anonym (Mia) skrev 2023-10-06 20:00:18 följande:

    Jag är sällan på sociala medier under vardagarna, är där mest under helgerna och numera knappt ens då, tar för mycket tid av annat känner jag.
    Det var min dotter som påpekade för många år sedan att jag satt för mycket med mobilen i handen och att hon ville ha min uppmärksamhet, så klokt av henne! 


    Har inget behov längre att ha koll på allt i tid och otid och självklart ska man inte hö a saker för andras skull. Folk på FB kommer att märka att man har ändrade vanor så de vänjer sig att man inte är så social där längre. 


     


    Så fint gjort av din dotter! 

    Tycker det är så svårt, för jag har nu kvar för andras skull främst, men sen finns det ju faktiskt en del bra grupper där jag får tips och råd mm. Och de vore synd att förlora, men varje gång jag loggar in vet jag att jag också med stor sannolikhet kommer må dåligt..
Svar på tråden Ångest av sociala medier