• Solgatan0

30% av vedröken fastnar i lungorna

Det dör årligen tusen människor i Sverige av vedrök, framförallt i bostadsområden där många eldar.

30% av den inandade röken fastnar i lungorna / sprids i kroppen och riskerar att trigga en rad sjukdomar såsom stroke, demens, missfall och cancer. 

Barn är tydligen särskilt känsliga. 

Se https://www.allergia.se/risk-for-mer-vedrok-i-vinter/

D
    et är nu oktober och utanför vårt hus luktar det redan eldrök dagligen och kommer så göra fram till i maj  

Är det nån mer än jag som är orolig för sig och sina barn?

• Svar på tråden 30% av vedröken fastnar i lungorna
  • RaYzLeR
    Solgatan0 skrev 2023-10-09 10:03:26 följande:

Ja medellivslängden var 46 år och en fjärdedel dog innan de fyllde 1 år. 

Självklart inte enbart pga eldrök men luftkvaliteten var ett stort problem - speciellt i städerna. 

Att medellivslängden skulle vara 46 år på 1800-talet har jag svårt att tro på. Och att en fjärdedel av barnen dog innan dom fyllt ett år?

Har du källa för ditt påstående?
  • Solgatan0

Att flytta är inte helt enkelt med familj. 

Att hålla fönster stängda löser inte heller problemet (de är oftast stängda ändå under eldningssäsong). 
    Eftersom huset står omgivet i vedrök så kommer den ju också in via ventilationen, dock smygandes så att man oftast inte uppfattar lukten. 

• RaYzLeR
    Solgatan0 skrev 2023-10-09 10:25:40 följande:

Att flytta är inte helt enkelt med familj. 

Att hålla fönster stängda löser inte heller problemet (de är oftast stängda ändå under eldningssäsong). 
    Eftersom huset står omgivet i vedrök så kommer den ju också in via ventilationen, dock smygandes så att man oftast inte uppfattar lukten. 

Men röken är ju varm och stiger uppåt genom skorstenen.
  • Nyfiken och glad

Hej TS. Om du är orolig för detta på riktigt så föreslår jag att du tar kontakt med vården, helst en psykolog eller liknande. Du behöver få hjälp med sin oro snarare än en teknisk lösning för att slippa dö i förtid.

Fakta:
    Luftföroreningar är ett stort problem idag, särskilt i städerna.
    Bland alla de partiklar som finns i luften är vissa farligare än andra och den totala andelen föroreningar gör att någon liten promille människor kan bli sjuka och dö i förtid. I det fallet i kombination med annan påverkan.

Eldar man själv mycket inomhus och har dålig ventilation så bör man vidta åtgärder, särskilt om man är astmatisk eller överkänslig mot vissa ämnen.

Att du känner doften utomhus av grannar som eldar innebär en mikroskopiskt liten påverkan, troligen knappt mätbar. Att man känner doften av något innebär inte automatiskt att man andas in farliga ämnen. I en simhall kan du exempelvis känna doften av klor, ett gift som kan vara direkt dödligt i höga doser. Den koncentration du får i dig är så liten att den är knappt mätbar.

Du behöver inte vara orolig varken för dig själv eller dina barn när det gäller lukten av rök från grannar som eldar med ved.

Däremot ÄR det en större riskfaktor att gå och oroa sig. Stress bidrar till långt mycket mer sjukdom än utsläpp och föroreningar i vår del av världen.

Se till att få hjälp med din irrationella oro/ångest. Både för din egen skull och dina barns. De mår inte heller bra av att ha en förälder som skrämmer och stressa upp omgivningen (i värsta fall). Allt gott!

• Solgatan0
    RaYzLeR skrev 2023-10-09 10:28:59 följande:
    Men röken är ju varm och stiger uppåt genom skorstenen.

Röken kyls snabbt och sprids sen i alla riktningar. Den kan även tryckas ner av vinden mm.

Inte sällan vintertid i vår stad är det dessutom fuktigt och dimmigt, det ligger som ett lock över hela staden där all rök och avgaser samlas under. Typ lite som smog. Men det hindrar inte eldarna. Riktigt ofräscht. 

• RaYzLeR

Jag tycker att det luktar gott när någon eldar med ved. Grannen på sommarstugan har en vedeldad bastu. Det luktar gott. 🙂

• Solgatan0
    RaYzLeR skrev 2023-10-09 10:56:13 följande:

Jag tycker att det luktar gott när någon eldar med ved. Grannen på sommarstugan har en vedeldad bastu. Det luktar gott. 🙂

Jaha. Jag tycker om ren och frisk luft. 
  • RaYzLeR
    Solgatan0 skrev 2023-10-09 11:39:12 följande:
    Jaha. Jag tycker om ren och frisk luft. 
    Jag är som jag är. Jag gillar doften av bensin när farsan tankar bilen också.
  • Linnie
    Nyfiken och glad skrev 2023-10-09 10:43:17 följande:

Hej TS. Om du är orolig för detta på riktigt så föreslår jag att du tar kontakt med vården, helst en psykolog eller liknande. Du behöver få hjälp med sin oro snarare än en teknisk lösning för att slippa dö i förtid.

Fakta:
    Luftföroreningar är ett stort problem idag, särskilt i städerna.
    Bland alla de partiklar som finns i luften är vissa farligare än andra och den totala andelen föroreningar gör att någon liten promille människor kan bli sjuka och dö i förtid. I det fallet i kombination med annan påverkan.

Eldar man själv mycket inomhus och har dålig ventilation så bör man vidta åtgärder, särskilt om man är astmatisk eller överkänslig mot vissa ämnen.

Att du känner doften utomhus av grannar som eldar innebär en mikroskopiskt liten påverkan, troligen knappt mätbar. Att man känner doften av något innebär inte automatiskt att man andas in farliga ämnen. I en simhall kan du exempelvis känna doften av klor, ett gift som kan vara direkt dödligt i höga doser. Den koncentration du får i dig är så liten att den är knappt mätbar.

Du behöver inte vara orolig varken för dig själv eller dina barn när det gäller lukten av rök från grannar som eldar med ved.

Däremot ÄR det en större riskfaktor att gå och oroa sig. Stress bidrar till långt mycket mer sjukdom än utsläpp och föroreningar i vår del av världen.

Se till att få hjälp med din irrationella oro/ångest. Både för din egen skull och dina barns. De mår inte heller bra av att ha en förälder som skrämmer och stressa upp omgivningen (i värsta fall). Allt gott!

Toppeninlägg. Bra skrivet, bra fakta : )
  • RaYzLeR
    Linnie skrev 2023-10-09 21:30:46 följande:
    Toppeninlägg. Bra skrivet, bra fakta : )
    Jag kan inte annat än att hålla med. 🙂
  • Linnie
    RaYzLeR skrev 2023-10-09 12:03:33 följande:
    Jag är som jag är. Jag gillar doften av bensin när farsan tankar bilen också.
    Det kan lukta rätt gott med bensin. Klor också: )

Mina favoritdofter är jordkällare, blöt asfalt, blöt jord och hasch.. det jag kommer på I skrivande stund iaf; )
  • Hobgoblin
    Linnie skrev 2023-10-09 22:27:44 följande:
    Det kan lukta rätt gott med bensin. Klor också: )

Mina favoritdofter är jordkällare, blöt asfalt, blöt jord och hasch.. det jag kommer på I skrivande stund iaf; )
    Jo men det kan ju också på vilka emissioner  de olika ämnena avger, eller ...??
  • Linnie
    Hobgoblin skrev 2023-10-09 22:34:58 följande:
    Jo men det kan ju också på vilka emissioner  de olika ämnena avger, eller ...??
    Vilket ord saknas? Ska det vara "...kan ju också bero på vilka..."?
Svar på tråden 30% av vedröken fastnar i lungorna