• Anonym (J)

Vilken färg har din urin på toapappret?

Är det olika eller alltid lite gult alt ofärgat?

Mitt har varit ganska gulaktigt på pappret på senaste även när jag druckit en del. Vad kan färgen bero på? Inte direkt orolig men nyfiken på vad som är normalt.

Ni kvinnor, har ni även lite ljust gula flytningar?

• Svar på tråden Vilken färg har din urin på toapappret?
  • Anonym (Eh)

Exakt. Ingen. Ingen färg på papperet. Någonsin. I hela mitt liv. Utom runt mens förstås, men det är ju inte från urinet då.

Vet inte vad det är för fel men du borde kanske kolla upp det där.

• Anonym (Klara)

Du äter inte B-vitamintillskott? Riboflavin (B2) kan göra urinen gulare. 

• RaYzLeR

Det är klart att man kan ha gult urin också, men mitt brukar oftast vara genomskinligt.

• Anonym (Eh)
    RaYzLeR skrev 2023-10-08 21:05:39 följande:

Det är klart att man kan ha gult urin också, men mitt brukar oftast vara genomskinligt.

Jo men inte på papperet väl? I toaletten är det klart att det är färg, om än väldigt lite för en del, men på papperet är en helt annan sak.
  • Flerabarnsmamma

Ingen färg alls skulle jag säga men jag har absolut varit med om att pappret blivit gult, då har jag reagerat direkt. Men detta har varit vid enstaka tillfällen och på morgonurinet, sen har det varit ofärgat igen. 

Har även varit med om gula flytningar men då har jag haft obalans vilket är väldigt vanligt. Jag har använt lactal balans vid obalansensom fungerat bra för mig. 

Är det så hela tiden för dig så ska du absolut kolla upp. Vill du inte ringa hälsocentral så kan du alltid skriva till en barnmorska/gyn på mindoktor.se och få förslag på hjälpmedel eller ev så ber dom dig kontakta hc/gyn för ev urinprov. 

• Anonym (J)
    Anonym (Klara) skrev 2023-10-08 21:05:08 följande:

Du äter inte B-vitamintillskott? Riboflavin (B2) kan göra urinen gulare. 

Jo det har jag märkt men nu har tillskotten tagit slut. Men kom på att jag ätit mycket Marmite, en brittisk produkt som innehåller stora mängder B- vitamin bla riboflavin. Kanske är det?
Svar på tråden Vilken färg har din urin på toapappret?