• Totte66

    Rutiner för tvätt och klädhantering

    Varför ska det vara så otroligt svårt att komma överens om hur hur vi skall hantera tvätten och få rena kläder tillbaka till garderoben?

    Kan ni dela hur ni sim lyckas med detta utan återkommande tjafs, tjat och bråk gör?

  • Svar på tråden Rutiner för tvätt och klädhantering
  • Anonym (Soffan)

    Jag är oftast den som startar tvätt och slänger in det i torktumlaren. Sen ber jag om hjälp, "kan du ta med tvätten från torktumlaren medan du ändå ska ner?".

    Tvätten hamnar sen i soffan, där jag eller han viker. Ibland säger jag bara "jag är för trött för att vika det" då fixar han det eller så tar vi det dagen efter. Vi är småbarnsföräldrar. Till garderoben tar vi våra egna kläder eftersom vi har olika garderober så har man koll på vart sina kläder hamnar, byxor/tröjor/underkläder på sina hyllor.

  • Tom Araya
    Totte66 skrev 2023-10-09 13:24:53 följande:
    Rutiner för tvätt och klädhantering

    Varför ska det vara så otroligt svårt att komma överens om hur hur vi skall hantera tvätten och få rena kläder tillbaka till garderoben?

    Kan ni dela hur ni sim lyckas med detta utan återkommande tjafs, tjat och bråk gör?


    Var och en ansvarar för att deras egna smutstvätt hamnar i tvättkorgen.

    Jag tvättar, hon eller jag hänger på tork och hon viker och stoppar i garderob/byrå.

    Funkade sådär med exet, kläderna kunde bli liggande i veckor eller t.o.m. i månader i påsar.

    Med kvinnan jag bodde ihop med före dess fungerade det klockrent.
  • Tom Araya
    Anonym (H) skrev 2023-10-09 14:18:44 följande:
    Jag sköter min tvätt och mina kläder. Hon sköter sina.
    Hade inte fungerat i de hushåll jag delat, jag tvättar max två gånger i månaden om det bara är mina egna kläder som tvättas. Alla har inte så mycket kläder och särskilt små barn kan ha behov av att det tvättas oftare.
    Man tvättar oftare om man är fler som samlar, om man inte tvättar halva maskiner förstås...
  • Anonym (Love)
    Tom Araya skrev 2023-10-10 01:07:35 följande:
    Var och en ansvarar för att deras egna smutstvätt hamnar i tvättkorgen.

    Jag tvättar, hon eller jag hänger på tork och hon viker och stoppar i garderob/byrå.

    Funkade sådär med exet, kläderna kunde bli liggande i veckor eller t.o.m. i månader i påsar.

    Med kvinnan jag bodde ihop med före dess fungerade det klockrent.

    Så du gör den absolut enklaste grejen, ni delar på det som är mellanjobbigt, och sen får hon göra det som är absolut mest jobb? 


    Jag förstår varför det inte funkade så bra med exet. Din nya verkar mer drillad. 

  • Anonym (Amelia)

    Här finns en tvättkorg, det som inte ligger där förblir otvättat. Jag tvättar allt, hänger det i en för mig logisk ordning så det går fort att hänga, vika och förflyttas till lådor och skåp. Skulle aldrig stå ut med tvätt liggande i högar, tvättat eller inte.

  • Agda90

    Barnen har egen tvättkorg på sitt rum. 2 gånger i veckan ska de tar ner smutstvätten och sortera in den i rätt tvättkorg i tvättstugan (40 grader,, 60 grader, fintvätt och sporttvätt finns att välja på). Vi har en liten i vårt sovrum för underkläder. 

    Jag samlar ihop badlakan, handdukar och kökshanddukar en gång i veckan och kör några maskiner. Oftast är det jag som tvättar och hänger upp tvätten. Märkligt nog så får jag plats med tvätt motsvarande 3 maskiner på torkställningen medan min man knappt kan få plats med tvätt motsvarande 2 maskiner.... 

    När tvätten är torr lägger jag ner den i tvättkorgar. Barnen har vars en för ren tvätt och jag och maken har en. Barnen får ta sin rena tvätt och lägga in i garderoben. Tvättkorgen ska vara nere samma dag som de får upp den rena tvätten. Jag lägger min och makens rena tvätt på vår säng och han lägger in den i garderoben. 

    Både barnen och maken hjälper till när jag ber om det. Men oftast vill jag sköta tvätten själv. Maken är den som lagar mest mat hemma. Man gör ju det man är bra på

  • Virriga Vera

    Inga hemmaboende barn. Jag tvättar min tvätt och han sin. Av någon outgrundlig anledning så tycks handdukar och lakan bara vara mina. Men det är ok, det blir inte så mycket av den varan eftersom vi bara är 2 vuxna i hushållet.

  • Ocdmänniska

    Har två olika tvättkorgar, en för 60 och en för 40 grader. Men det är jag som tvättar, han gör så mycket annat och jag är noga med tvätten så gör hellre den själv. Sen plockar vi oftast undan tillsammans när det blivit en hög. 
    Är inte så mycket att tjafsa om tycker jag, tar den andra tvätten så gör den andra nått annat helt enkelt

  • Totte66

    Vi är två vuxna och två barn, 16 och 12. Vi bodde tidigare i ett litet hus och då var det tvunget att lägga all tvätt i blå ikea påsar för att hänga och sen vika. Nu har vi stor villa, men frun är fast i systemet med ikeapåsar. Hon kan tvätta 2-3 gånger och lägga blöt tvätt ohängd i påsar och i förbifarten meddela oss andra att det finns tvätt att hänga. Ofta är den senaste tvätten kvar på torkställningen..

  • Totte66
    Anonym (vilka) skrev 2023-10-09 15:18:10 följande:
    Vilka är ni som ska komma överens?

    Du och vuxen partner, eller även barn i olika åldrar? För jag skulle lägga ribban lite olika beroende på.

    Bara vuxna:
    det som inte ligger i tvättkorgen blir inte heller tvättat. 
    var och en sorterar ut sitt eget ur högen med rentvättat. 
    Var och en lägger själv in i garderober när och hur det passar en själv.

    Barn i olika åldrar

    Små barn 0-8/10 år
    de vuxna tar ansvar för att kläderna kommer till tvättkorgen, tvättas och sedan sorteras in i rätt garderob.

    Lite större barn, från ca 8-10 år
    barnen får ta ansvar för att lägga i tvättkorgen, samt lägga in i sin egen garderob. Eventuellt börja vika sitt eget.

    Barn från tonåren och uppåt:
    samma som gäller för de vuxna.
    Men jag skulle kunna gå en räd ibland och samla ihop allt som ligger på golven bara för att slippa se ungen i samma mjukisbrallor en enda dag till....
    Vi är två vuxna och två barn, 16 och 12. Vi bodde tidigare i ett litet hus och då var det tvunget att lägga all tvätt i blå ikea påsar för att hänga och sen vika. Nu har vi stor villa, men frun är fast i systemet med ikeapåsar. Hon kan tvätta 2-3 gånger och lägga blöt tvätt ohängd i påsar och i förbifarten meddela oss andra att det finns tvätt att hänga. Ofta är den senaste tvätten kvar på torkställningen..
  • Anonym (H)
    Totte66 skrev 2023-10-10 17:10:16 följande:

    Vi är två vuxna och två barn, 16 och 12. Vi bodde tidigare i ett litet hus och då var det tvunget att lägga all tvätt i blå ikea påsar för att hänga och sen vika. Nu har vi stor villa, men frun är fast i systemet med ikeapåsar. Hon kan tvätta 2-3 gånger och lägga blöt tvätt ohängd i påsar och i förbifarten meddela oss andra att det finns tvätt att hänga. Ofta är den senaste tvätten kvar på torkställningen..


    Ta hand om din egen tvätt
Svar på tråden Rutiner för tvätt och klädhantering