• sunflower85

    Hur ofta kan man lämna en tonåring själv

    Måste fråga hur ni andra föräldrar ser på det här. Jag och min partner är särbos. Jag har en tonåring (15år) som bor hos mig på heltid. Min sambo tycker att jag borde kunna vara hos honom varje helg och lämna min tonåring hemma eftersom jag har vardagarna med mitt barn. I mina ögon är detta orimligt för jag vill ju självklart även spendera tid med mitt barn på helger. Jag tycker ju även att fast man är tonåring behöver man sin förälder närvarande. Jag har sagt att han kan komma hem och vara med mig och mitt barn men han säger att eftersom vi inte bor ihop så vill han spendera tiden vi har tillsammans själva. Jag känner att han inte riktigt förstår för att han själv inte har barn, han säger att jag borde "klippa navelsträngen" Så till min fråga, vad tycker ni är rimligt? Hur ofta kan man egentligen lämna sin tonåring för att åka och umgås med sin partner?

  • Svar på tråden Hur ofta kan man lämna en tonåring själv
  • Tow2Mater

    Beror ju på vad tonåringen gor och vill också. Kanske en dag (ej hel helg) varannan vecka om man inte ska skjutsa någonstans och tonåringen har annat den gor.

  • Cookee

    Kan och kan, det beror väl helt på hur ofta man själv och barnet vill och hur situationen i övrigt ser ut. Är barnet knappt hemma på helger t.ex och absolut inte vill umgås är det ju ingen idé att du sitter själv hemma och väntar, men då är det väl perfekt om särbon kommer till dig så får ni umgås bara ni, men du är samtidigt tillgänglig om barnet skulle behöva dig. Är barnet hemma under helgerna och vill umgås bör du hålla dig hemma de flesta helgerna i vart fall, särbon kan ju komma över någon gång ibland i sådant fall. Att prioritera särbon över barnet får du nog ångra i framtiden?

  • Miooo

    Här tycker jag att du ska lyssna till dig själv, du vet bäst vad ditt barn behöver. 


    Jag hade inte lämnat min 15 åring ensam varje helg, inte ens varannan men kanske en helg i månaden om det känns ok för henne och hon inte hittar på dumheter 

  • Drottningen1970

    Jag häpnar över att kvinnors kärlek för dylika män inte tvärdör. En man som ville att jag skulle överge min 15 åring på det viset skulle jag inte ödsla en enda minut längre på. Vad är det för fel på dig? Hur kan du fortfarande tycka att ärkenötet är det minsta intressant?

  • sunflower85
    Drottningen1970 skrev 2023-10-09 17:44:27 följande:

    Jag häpnar över att kvinnors kärlek för dylika män inte tvärdör. En man som ville att jag skulle överge min 15 åring på det viset skulle jag inte ödsla en enda minut längre på. Vad är det för fel på dig? Hur kan du fortfarande tycka att ärkenötet är det minsta intressant?


    Ja men det är ju lite så jag känner. Det är ju därför det här tär så på relationen. Vi har haft så många konflikter kring det här just för att jag inte vill det. Mitt barn är absolut väldigt skötsam så jag är inte orolig av den orsaken,men jag vill ju självklart även spendera helgerna med mitt barn. 
  • sunflower85
    Mia448 skrev 2023-10-09 17:53:44 följande:

    När jag var 14-18 var jag hemma själv varje helg plus semestrar


    Varför var du hemma själv? Jag tycker det är skillnad om föräldrar tex jobbar helger....
  • Sanna43
    sunflower85 skrev 2023-10-09 17:57:17 följande:
    Varför var du hemma själv? Jag tycker det är skillnad om föräldrar tex jobbar helger....
    De hade stuga typ mitt i skogen med utedass. Ville inte vara där så stannade hemma
  • Mrs Moneybags

    Jag skulle aldrig lämna min 15-åring regelbundet varje helg. Jag bryr mig inte om ifall barnet är med kompisar 99% av tiden, jag vill finnas här för mitt barn och visa att han kan prata med mig när som helst. 

    Sedan kan man självklart vara borta då och då, det är inte hela världen. Men inte varje helg...

    En 15-åring är inte fullvuxen ännu och alla ungdomar är olika. Du känner bäst vad ditt barn behöver och vad du själv behöver i fråga om närhet med barnet. 

  • elsi
    sunflower85 skrev 2023-10-09 16:32:01 följande:
    Hur ofta kan man lämna en tonåring själv

    Måste fråga hur ni andra föräldrar ser på det här. Jag och min partner är särbos. Jag har en tonåring (15år) som bor hos mig på heltid. Min sambo tycker att jag borde kunna vara hos honom varje helg och lämna min tonåring hemma eftersom jag har vardagarna med mitt barn. I mina ögon är detta orimligt för jag vill ju självklart även spendera tid med mitt barn på helger. Jag tycker ju även att fast man är tonåring behöver man sin förälder närvarande. Jag har sagt att han kan komma hem och vara med mig och mitt barn men han säger att eftersom vi inte bor ihop så vill han spendera tiden vi har tillsammans själva. Jag känner att han inte riktigt förstår för att han själv inte har barn, han säger att jag borde "klippa navelsträngen" Så till min fråga, vad tycker ni är rimligt? Hur ofta kan man egentligen lämna sin tonåring för att åka och umgås med sin partner?


    Tonåringar behöver sina föräldrar som bas även om man inte umgås på samma sätt som när de är små. Att lämna en tonåring ensam varenda helg är inte alls bra, risken är att hen känner sig bortvald och bortprioriterad, samt att ni inte har den nära relationen som krävs om något händer eller om tonåringen mår dåligt. 

    En person, vem som helst, som tycker att jag ska klippa navelsträngen med mitt barn mitt under några av de mest omvälvande åren i barnets liv, skulle jag inte vilja ha i mitt liv. Visst att det kan vara svårt att förstå för en barnlös, men det är bra om man förstår att man inte förstår och låter den som är förälder bestämma på vilket sätt de är föräldrar.  
  • Drottningen1970
    sunflower85 skrev 2023-10-09 17:55:40 följande:
    Ja men det är ju lite så jag känner. Det är ju därför det här tär så på relationen. Vi har haft så många konflikter kring det här just för att jag inte vill det. Mitt barn är absolut väldigt skötsam så jag är inte orolig av den orsaken,men jag vill ju självklart även spendera helgerna med mitt barn. 
    Gör dig av med aset. En 15 åring är INTE stor och behöver en tillgänglig mamma. Att han pressar och startar konflikter omkring detta är en enorm varningsflagga. På allvar, behöva bråka med någon om att man vill vara med sitt barn? Hör du inte hur skevt det är?
  • Mandel

    Vad vill han att ni ska göra som är så hemligt att 15-åringen inte får riskera att se/märka något? Och som tar en hel helg?
    Hur långt bort bor han?
    Tonåringar brukar på sin höjd visa sig vid mattider ananas brukar de hålla sig undan - tyvärr!

    Fanns inte på världskartan att lämna någon hemma en hel helg när jag hade särbo även om jag nu bara har barnen varannan vecka. 
    Är det en resa man ska göra eller någon speciell händelse så är det väl en sak, men varje helg hade jag aldrig lämnat mitt barn om jag inte varit tvungen att jobba varje helg. 

    Är han seriöst intresserad så får han väl "offra" sig nu och komma till dig och sedan får ni väl ändra när barnet flyttat hemifrån.
    Blir man tillsammans med någon med barn så måste man ha det i åtanke och vara beredd på vad det innebär.
    Personligen vägrar jag småbarnspappor även om de så har varannan vecka. 


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • LFF

    Alltså, det beror ju på så många olika saker. Jag var utan problem ensam hemma regelbundet i den åldern över helgen utan att det skadade min och mammas relation. Hon var aldrig längre än ett telefonsamtal bort och kunde vara hemma inom 1,5 timme. De var då ute på landet och eftersom jag och mammas sambo hade en (lång) period då vi inte kunde umgås alls annat än i en vanlig vardag så var det det enklaste sättet för oss alla. 

    MEN! Detta var en överenskommelse mellan mig och mamma och ingen annan hade något att säga till om. Att som din särbo mer eller mindre kräva att du ska lämna din tonåring för att prioritera honom är oförskämt. Det är inte ok nånstans. 

  • Agda90

    En man som vill välja en del av paketet... Nu är det helger sen blir det jul osv... På allvar TS, vem är viktigast här? ditt barn eller en man?

Svar på tråden Hur ofta kan man lämna en tonåring själv