• Anonym (A)

Vad kan det här vara symtom på?

Jag vet förstås att ingen kan ställa en diagnos här men jag kanske kan få lite tips för att ringa in vad det kan handla. Någon kanske även känner igen sig. 

Det här händer bara ibland men är väldigt jobbigt när det väl gör det. Jag får följande symtom:

Kraftig huvudvärk
    Muskelvärk
    Ledvärk
    Illamående
    Svullna händer och fötter
    Onormal trötthet 

Det brukar hålla i sig 3-4 dagar och jag kan inte se någon tydlig orsak eller så missar jag den. 

Jag har två diagnoser: 
    Högt blodtryck som jag medicinerar för
    Hypotyreos som jag får Levaxin för

Jag är medelålders men det har nog inte med klimakteriet att göra eftersom jag har haft de här episoderna i många år.

Förutom att det är jobbigt så påverkar det både arbete och socialt liv. Jag kan tack och lov jobba hemifrån, annars hade jag nog behövt sjukskriva mig eftersom huvudvärken och illamåendet triggas av rörelse. 

Spekulera fritt, alla svar tas tacksamt emot. 

• Svar på tråden Vad kan det här vara symtom på?
  • Inteutanproblem

Vid sköldkörtelproblem är det vanligt med annan samsjuklighet men även vitamin/mineralbrister. Runt en 50% av dom med sköldkörtelproblem har även B12 bristproblematik som kräver injektioner. 

Andra otroligt vanliga brister vid just sköldkörtelproblem är D vitaminbrist, järnbrist, folatbrist. 

Inom referens vad rör B12 (Kobalamin markören) är inte detsamma som att en brist på cellulär nivå inte existerar. Det finns något som heter funktionell brist. Men sedan även flera olika faktorer som kan dölja en brist, genom falskt normaliserade/falskt förhöjda värden. Så som att man tillexempel tar tillskott. Också små doser kan falskt förhöja värden i många månader framöver. 

Väldigt vanligt att uppleva bristsymtom i skov. Särskilt under dom första åren med brist. Tids nog blir dessa så gott som konstant närvarande, där det tillslut kan handla om bestående men. 

Har inte riktigt möjlighet eller ork just nu att skriva utförligt här. Ärligt talat så blir det en vägg av text i det här formatet. Så lite väl jobbigt att läsa. 

Men för att fått koll på om du är korrekt medicinerad i din sköldkörtelsjukdom kan jag rekommendera Facebook gruppen Sköldkörtel Provsvar. Dom är suveräna på att tolka den typen av blodprover och vägleda kring medicinering. Är inte riktigt lika mycket att hänga i julgranen dock kring just B12, folat, D vitaminbrist. Är lätt hänt man får felaktiga råd, då det är en blandad kompott av kunniga på dom områdena. Dvs svårt för någon okunnig att veta vad som är ett bra eller dåligt råd. 

För B12/folat finns där en engelskspråkig grupp (finns svensk moderator) som drivs av välgörenhets organisationen The B12 Society. Som följer BNF-NICE riktlinjerna i Storbritannien. Med andra ord, allt är vetenskapligt förankrat. Det måste vara det då The B12 Society närvarar i situationer som rör vårdutbildning och i sammanhang ute på universiteten. Den gruppen heter Vitamin B12 Wake Up. Jag behandlar min egen brist enligt deras behandlings protokoll. 

För D vitamin om du skulle ha brist på det hänvisar VB12WU till behandlings protokollet i Vitamin D Wellness. 

Järn. För en korrekt bedömning av järn så krävs en full järnpanel. Ferritin (järndepån) kan visa falska värden, tex om man har pågående inflammationer i kroppen eller nyligen varit sjuk i något. Tex Covid. Annars är allt under 30 i ferritin absolut järnbrist (vården begriper sällan bättre dock). Vid referens intervallet upp till 150 så är 60-80 minst där du vill ligga. Vid upp till 300, 80-100 minst. Dom flesta farmaceuter på ditt lokala Apotek kan rådgiva kring hur man korrekt behandlar en järnbrist. 

• Inteutanproblem

Har översatt flertalet sidor angående B12 brist och lagt dessa som Google dokument. Formatet fungerar fint att läsa på telefonen, har kontrollerat och justerat så det ska se bra ut/vara lätt att läsa. 

Sidorna som översatts är ifrån B12 institutet i Nederländerna och ifrån en B12-brist patientförening. Länk till respektive översatt sida finns längst ner i varje dokument.  

För att få ett så korrekt blodprov på B12 (Kobalamin, MMA (metylmalonat syra), HoloTC (holotranskobalamin) och Homocystein)) krävs _minst_ 4 månaders uppehåll på _allt_ innehållande B12 i tillskottsform inkl berikade livsmedel och drycker. 

b12-institute.nl/caution-note-about-oral-supps/

Behandling med högdos vitamin B12 har visat sig vara säkert i mer än 50 år docs.google.com/document/d/17ehBwAikqxyBm6mqdz-CE3pnKFwuq2NdNn2LW2dPwgw/edit

symtom på B12-brist 

docs.google.com/document/d/1TXgfPXXpp1HeBlxIFZTsiU04bjZSkgJUZPVpthJdpSw/edit 

Orsaker B12-brist 

docs.google.com/document/d/130BIubdQW8uWVCtE7Mk_m0DrZKY28sMVKfMg0l1doWY/edit 

Diagnos- och behandlings fällor 

docs.google.com/document/d/1i-jMBfnYySnaRYXNK33ekVhhMkz7UIUTUx9Y0KnLTXg/edit

Missuppfattningar om B12-brist 

docs.google.com/document/d/1Tw_Vx0KUbriqNIHfxG3CzB8sKuJKtJFnpDA1pgAOZd4/edit 

B12-brist och anemi 

docs.google.com/document/d/1m9LnKtRRmwCUdjPIpARgaibmDRH0o14AbWI-1d9VgRo/edit

Differentialdiagnos vitamin B12 och folatbrist rekommenderas för patienter med psykiska störningar 

docs.google.com/document/d/1ux7wJQJOfSR_1PfaCbg1XXqYIuHWJhMVJ6vZRbie56Q/edit

Svar på tråden Vad kan det här vara symtom på?