• starlightmoment

    Förvirrad kring skogavverkning

    Hoppas att det finns några här med erfarenhet kring skog för behöver verkligen tips och råd!

    Jag har fått ärva skog i norrland, själv bor jag i Stockholmsområdet så har inte alls så bra koll på detta. Jag vill nog avverka en del men känner mig lite lost i denna djungel.

    Då jag har dålig koll på skog och allt vad det innebär så undrar jag om ni har tips på företag som jag kan använda mig av. Tycker det känns lite överväldigande att navigera i en ny värld och det sista jag vill är att få för lite betalt för min skog. Vad är era erfarenheter och tips??

  • Svar på tråden Förvirrad kring skogavverkning
  • Friger

    Nästan omöjligt... Skogsägare är i händerna på virkesköparna.

    Norraskog kan du kolla på. Medlemsägt.

    Tips är att börja med att uppdatera skogsbruksplanen. Så du vet vilka åtgärder du behöver göra eller kan göra. Som slutavverkning.

    Ta gärna ett paketpris med återplantering.

    Sen kan det vara värt att veta, att pengar du får från att fälla skog är pengar du ska skatta på. Bönder och andra som normalt äger skog bygger upp ett underskott i verksamheten som vi kvittar det hela mot. Eller så låter vi pengarna ligga kvar på skogskontot tills vi får något vi kan kvitta det mot.

    Är det så att du inte har något, ens på sikt att kvitta intäkterna på så råder jag dig till att sälja marken tillsammans med skogen istället.

Svar på tråden Förvirrad kring skogavverkning