• enmammatill

Hitta min iPhone -appen

Hej!
    Jag har en 15- åring som fram tills idag har haft Hitta Min iPhone appen installerad. har varit i Ställd på i cloud så jag kan se exakt var han är och han ser exakt var jag är. 

jag har tyckt det har varit ganska bra att ha, särskilt då han varit ute själv, eller jag kan se att han är i skolan eller på väg hem etc. Man blir lite mindre orolig helt enkelt. ha är ganska dålig på att svara i telefon också. 

Nu har han tagit bort den och hävdar att jag övervakar honom, att han har rätt till sin integritet osv. Det är ju på ett sätt sant, men jag tycker inte alls det känns tryggt att inte veta var han är. Tycker också att det är bra att han har lite koll på
    mig. Jag vet att detta inte fanns förut osv. Eller att det gick bra förut osv. Men
    i dessa tider känner jag att jag ändå vill ha lite koll. vad anser ni om detta, hur gör ni, särkilt ni med tonåringar som rör sig fritt??

• Svar på tråden Hitta min iPhone -appen
  • enmammatill
    Mrs Moneybags skrev 2023-10-11 10:01:56 följande:
    Väldigt praktiskt! Min son tappade bort sin mobil på fotbollsplanen häromdagen och då kunde jag skicka det där ljudet som gjorde att han hittade den. 
    Precis! Självklart, den aspekten hade jag inte ens tänkt på, men det är ju verkligen en ett bra skäl.
  • enmammatill
    Anonym (111) skrev 2023-10-11 08:31:31 följande:

Jag arbetar inom skolan (gymnasiet) och har egna ungdomar men hos oss har det aldrig varit aktuellt att vi skulle installera detta på barnens mobiler. Jag tycker det finns en oro för ungdomar idag som troligen har uppstått just för att vi kan övervaka dem mer än man kunde innan mobilens tid. 

Jag hör av vissa elever att de har liknande lösningar. Då har de det hela familjen så att ungdomen även kan se var föräldern är. Kan vara praktiskt om de ska mötas tex. 

Om alla är överens i familjen så fine, men om ungdomen inte vill, som i ert fall skulle jag verkligen ta mig en funderar på VAD det är man som förälder vill kunna se?
    Har man oro för att en ungdom tar droger eller liknade så kan jag förstå, men å andra sidan hjälper inte en app för att förhindra sånt ändå. 

Det handlar väl om att er ungdom frigör sig, vilket de ska i den åldern. Du som förälder får inse att ni är i nästa fas. Snart är ni mer vixen-vuxen och inte vuxen-barn i er relation. 
    Ta ett snack mer som två vuxna, och inte bara "jag är vuxen och jag bestämmer", så är jag säker på att ni kan komma överens om något. 

Min som är urdålig på att svara i telefon så det är dessutom ett dåligt tecken. Har ingen oro för frihet eller så men jag vill veta var han är. Han är inte 100 % pålitlig alla gånger. Dessutom 15 år, så konsekvens tänket är inte helt hundra. eftersom  jag är ensamstående sa jag också att det är bra att han vet var JAG är, tex om jag är ute och springer om det är mörkt, eller ute på stan nån sen kväll. 

jag tycker att appen är bra just i de tillfällen, där man undrar vart han är, att han inte är där han ska vara (tex i skolan) etc. 

• enmammatill
    Anonym (självklart) skrev 2023-10-11 08:26:43 följande:

För oss är det självklart att vi har den. Våra barn är 13 och 15. Även min man och jag har varandra och jag har min gamla pappa på detta osv. Oerhört bra att kunna ha lite koll men man använder det ju inte mer än nödvändigt förstås. Inte för att stalka.  

Även min släkting vars barn nu är vuxna hade den och sa att de får välja bort den när de är 18 men till dess är det ju föräldrarna som betalar för mobilen och abonnemanget och bestämmer. 

Precis. Det är pappan som betalar räkningen, sa nu att jag säger att han ska sluta betala om han inte sätter på appen. 
  • enmammatill
    Mrs Moneybags skrev 2023-10-11 07:57:44 följande:

Om han sköter sig prickfritt så tycker jag att han kan få avinstallera den. 

Det är så olika i olika familjer. En familj jag känner har alla på hitta-min-iPhone - mamma, pappa och de två döttrarna. Döttrarna är båda över 20...

Tyvärr så sköter han sig inte prick fritt alla gånger?
  • Tow2Mater
    Anonym (Em) skrev 2023-10-11 06:07:35 följande:

Min 15-åring måste ha hitta min iPhone påslaget efter att han inte skött sig med tiderna och är urkass på att svara i telefon. Väldigt skönt i morse när jag vaknade och märker att han inte är hemma! Han skulle ut igår kväll och fånga Pokémon, och vara ute i 20 min. Jag somnar under den tiden. nu på morgon är han inte hemma. Kunde kolla på hitta-appen och se att han gått hem till sin pappa och sovit där istället. 

Fast egentligen allt den visar är ju bara var mobilen är, inte var barnet befinner sig.
  • Anonym (Em)
    Tow2Mater skrev 2023-10-11 21:46:53 följande:
    Fast egentligen allt den visar är ju bara var mobilen är, inte var barnet befinner sig.
    Förvisso, men sannolikheten att barnet och mobilen befinner sig på samma plats är extremt hög. 
  • Anonym (självklart)

Min mamma tyckte det var en enormt bra funktion att hon och min pappa kunde se var den andre var när de tex körde bil ensamma. Och en trygghet när de blev äldre att vi barn kunde se var de var osv. 

• Anonym (g)
    Anonym (självklart) skrev 2023-10-11 22:32:11 följande:

Min mamma tyckte det var en enormt bra funktion att hon och min pappa kunde se var den andre var när de tex körde bil ensamma. Och en trygghet när de blev äldre att vi barn kunde se var de var osv. 

Ja men vad har det att göra med TS sits? Ni var alla ok med det hela
  • Anonym (självklart)
    Anonym (g) skrev 2023-10-11 22:38:38 följande:
    Ja men vad har det att göra med TS sits? Ni var alla ok med det hela
    Mest att sprida info om att det faktiskt är en uppskattad trygghet för många äldre, men många äldre kanske inte tänker på att de kan använda den så här. 
  • LFF

När vi pratade med barnen om att de skulle få sin första mobil (förra året, de var då 8,5 år) så kom vi in på det här med att mamma och pappa kommer kunna se vart de är. Ena sonens första kommentar var "VA? Nä, då vet jag inte om jag vill ha en sån telefon. Det kan ju faktiskt hända att jag vill vara i fred". 

Vi kör Google Family Link och principen är ju den samma att vi kan se vart de (deras telefoner) är. En gång har vi haft nytta av det då ena sonen "rymde" hemifrån och vägrade svara i telefon eller komma hem (ja, han var skitsur). I övrigt så går vi inte in och kollar. Kommer inte heller göra det när de blir äldre. 

Jag förstår din son men jag förstår även dig om det är så att han inte sköter sig. Ni får väl kompromissa. Han sätter på den funktionen igen och du minskar på hur mycket du kollar vart han befinner sig. 

• Anonym (måste)
    enmammatill skrev 2023-10-10 17:02:06 följande:
    Hitta min iPhone -appen

Hej!
    Jag har en 15- åring som fram tills idag har haft Hitta Min iPhone appen installerad. har varit i Ställd på i cloud så jag kan se exakt var han är och han ser exakt var jag är. 

jag har tyckt det har varit ganska bra att ha, särskilt då han varit ute själv, eller jag kan se att han är i skolan eller på väg hem etc. Man blir lite mindre orolig helt enkelt. ha är ganska dålig på att svara i telefon också. 

Nu har han tagit bort den och hävdar att jag övervakar honom, att han har rätt till sin integritet osv. Det är ju på ett sätt sant, men jag tycker inte alls det känns tryggt att inte veta var han är. Tycker också att det är bra att han har lite koll på
    mig. Jag vet att detta inte fanns förut osv. Eller att det gick bra förut osv. Men
    i dessa tider känner jag att jag ändå vill ha lite koll. vad anser ni om detta, hur gör ni, särkilt ni med tonåringar som rör sig fritt??

Du måste, gradvis, släppa taget. Han är snart vuxen och ska ta hand om sig själv. Men å andra sidan så finns ju oron där och han kan komma i en situation där han behöver hjälp.

Jag har inte haft Hitta Min Iphone på mina barns mobiler, men i gengäld pratat mycket om vikten av att vi kan nå varandra. Och även varför jag är orolig, och vill veta var han är och vad han gör. Inte för kontroll, utan för att jag älskar honom och vill att han kommer hem i säkerhet, och vill kunna hjälpa honom om det behövs. Och det har fungerat. Han är 18 år nu, tar studenten i vår, kommer sen troligen att flytta nånstans för at plugga.... och jag måste släppa.

I nuläget har vi kommit överens om att han ska meddela när han lämnar ett ställe, tex på natten, och vilket tåg eller buss han planerar att ta. Då vet vi om det tar mycket längre tid än förväntat. Han ska också knacka på och meddela att han kommit hem om vi redan lagt oss. Och han ska svara om vi messar eller ringer. Det gäller nu när han bor hemma, han är helt med på det och känner sig inte kontrollerad. 

Så, om jag var du, så skulle jag låta bli kontrollfunktionerna, och istället ha en dialog om att checka in med dig, meddela sig om var han är, när han tänker komma hem etc. Såsom man gör med alla man har omsorg om. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Em) skrev 2023-10-11 22:23:10 följande:
    Förvisso, men sannolikheten att barnet och mobilen befinner sig på samma plats är extremt hög. 
    ha ha, ja tills han/hon inte vill du ska veta var han/hon är....
Svar på tråden Hitta min iPhone -appen