• Anonym (Drömhuset?)

Flytta igen, drömhuset eller stanna?

Så för två år sedan köpte vi ett hus i ett område som vi gärna vill bo i och hade för avsikt att bo i under många år framåt. 

Området är ett väldigt bra område, supertrevligt och nära kommunikation osv. Detta innebär ju också att området är väldigt dyrt (bland det dyraste i sverige). Då vår budget inte höll för ett drömhus så köpte vi ett litet och orenoverat hus med ganska liten tomt. Finns många grejer som jag inte gillar med huset men området kändes viktigare än drömhuset just då. 

Nu två år senare känner jag att jag drömmer om det där drömhuset igen.. Går förbi alla fina villor som ligger vid oss och jämför med vårt fula hus med liten tomt.. Nu börjar jag känna att vi gjorde "fel val". Vi borde ha valt ett billigare område och köpte ett finare hus..När jag kollar på billigare områden så kan man få ett fantastiskt hus för samma peng som vårt hus. Och är så sugen på att sälja och köpa ett finare hus i ett billigare område. Just nu ligger ett så himla fint hus ute men stor och fantastisk tomt, pool mm för mindre än det vår är värderat till. 

Nackdelen: Barnen skulle behöva byta skola (igen). Ena barnet har lite svårigheter i skolan och har för närvarande en fantastisk lärare som gör anpassningar. De har kompisar och börjar äntligen känna sig som hemma.

Vad säger ni, är det bara att lägga drömhuset på hyllan och skylla sig själv? 

• Svar på tråden Flytta igen, drömhuset eller stanna?
  • Anonym (Enkelt)
    enmamma skrev 2023-10-11 16:18:56 följande:

Nu har jag läst TS inlägg och tänker såhär.
    Var nöjd över vad ni har.
    Barnen i trygg och bra skola.
    Ett helt ok hus med solig trädgård.
    En familj som bor tillsammans.
    Ok ekonomi.

Ni får börja renovera tillsammans.
    Det är du som ger dina barn uppfattning om de bor i ett fint hus eller ej.

Och ts ska gå omkring och må dåligt i tio år eller så...?
  • Anonym (Anonymiously)

Beror på hur mycket sämre området är...

Jag skulle aldrig byta område för en bättre bostad. Området är viktigast för mig; bra läge, bra skolor till mina barn är prio ett.

Har du mindre barn kanske du inte tänkt på detta; att det måste finnas bussförbindelser när de blir större annars får du köra runt dem (aktiviteter, kompisar). Sen måste de ha busskort om det ligger avsides det är inte billigt. (kanske de dock får det av kommunen om de bor tillräckligt långt bort från skolan?)

Sen när barnen flyttar ut har ni ett perfekt hus om det är lite mindre. Och en lättskött trädgård. 

• Anonym (Drömhuset?)
    Anonym (Bygga ut och renovera) skrev 2023-10-11 17:14:22 följande:
    Ja, tomten går inte att göra så mycket åt men huset går säkert. Har du undersökt om det går att bygga ett plan till? 
    Ett plan till är nog dyrt. sen ser husen likadana ut på vår länga så misstänker att man inte heller får för stadsbilden 
  • Anonym (A)
    linani skrev 2023-10-11 15:06:52 följande:

Ett hus är inte en livstidsdom. Klart att ni kan (och bör) flytta om ni inte trivs!

Men, på din text låter det som att du är lite sökande efter en viss tillvaro? Som först skulle komma bara du bodde i rätt område. Och nu kommer det bli annorlunda och rätt, bara du får bo i ett finare hus med pool...

Ibland är det ju kanske en rastlöshet inom oss, snarare än yttre faktorer. Så jag tycker ändå du ska fundera noga på vad det EGENTLIGEN är du letar efter och vill ha, innan hela familjen ska flyttas ännu en gång.

Håller med
  • Det kommer bli bra

Fattigdom är relativt, dvs du jämför huset med lyxvillorna och känner att du dragit en nitlott gällande ditt boende. Att inte trivas är ju inte kul och så småningom kanske barnen uppfattar att de är fattigare än kamraterna och det kan ju väcka negativa känslor.

Men jag skulle verkligen fundera ordentligt om drt är värt att flytta utifrån att du beskriver att ena barnet är i behov av anpassningar i skolan och har en fantastisk lärare. är det värt att riskera att bli av med ett jättebra stöd för barnet i skolan? 

• Anonym (Bygga ut och renovera)
    Anonym (Drömhuset?) skrev 2023-10-11 22:03:24 följande:
    Ett plan till är nog dyrt. sen ser husen likadana ut på vår länga så misstänker att man inte heller får för stadsbilden 
    Jo, det är dyrt men betydligt billigare än 5-6 miljoner. Du skulle kunna  kontakta byggnadskontoret i kommunen för att undersöka möjligheterna. Ibland räcker det dessutom med att ändra taket (om du t ex har ett sadeltak) och/eller att förlänga vägglivet med 70-100 cm. Det finns ofta fler möjligheter än man tror när det gäller att bygga ut och framförallt med att bygga uppåt.
  • Anonym (?)
    Det kommer bli bra skrev 2023-10-11 22:19:30 följande:

Fattigdom är relativt, dvs du jämför huset med lyxvillorna och känner att du dragit en nitlott gällande ditt boende. Att inte trivas är ju inte kul och så småningom kanske barnen uppfattar att de är fattigare än kamraterna och det kan ju väcka negativa känslor.

Men jag skulle verkligen fundera ordentligt om drt är värt att flytta utifrån att du beskriver att ena barnet är i behov av anpassningar i skolan och har en fantastisk lärare. är det värt att riskera att bli av med ett jättebra stöd för barnet i skolan? 

Bott sedan 2202, senaste barnet fött 2005, Lovat att vi ska bo kvar men nu arbetslös, 
    Stressad så in i helvete.
    Kan INTE bo billigare  i lgh.
    Vad gör man?
  • Anonym (?)

Menar 2002 ... och gått från 50 till A-kassa i månaden. Är skitstressad.

• Anonym (Rico)
    Anonym (Drömhuset?) skrev 2023-10-11 12:06:44 följande:
    Flytta igen, drömhuset eller stanna?

Så för två år sedan köpte vi ett hus i ett område som vi gärna vill bo i och hade för avsikt att bo i under många år framåt. 

Området är ett väldigt bra område, supertrevligt och nära kommunikation osv. Detta innebär ju också att området är väldigt dyrt (bland det dyraste i sverige). Då vår budget inte höll för ett drömhus så köpte vi ett litet och orenoverat hus med ganska liten tomt. Finns många grejer som jag inte gillar med huset men området kändes viktigare än drömhuset just då. 

Nu två år senare känner jag att jag drömmer om det där drömhuset igen.. Går förbi alla fina villor som ligger vid oss och jämför med vårt fula hus med liten tomt.. Nu börjar jag känna att vi gjorde "fel val". Vi borde ha valt ett billigare område och köpte ett finare hus..När jag kollar på billigare områden så kan man få ett fantastiskt hus för samma peng som vårt hus. Och är så sugen på att sälja och köpa ett finare hus i ett billigare område. Just nu ligger ett så himla fint hus ute men stor och fantastisk tomt, pool mm för mindre än det vår är värderat till. 

Nackdelen: Barnen skulle behöva byta skola (igen). Ena barnet har lite svårigheter i skolan och har för närvarande en fantastisk lärare som gör anpassningar. De har kompisar och börjar äntligen känna sig som hemma.

Vad säger ni, är det bara att lägga drömhuset på hyllan och skylla sig själv? 

Man tvingar inte barn att byta skola. Så enkelt är det. 

Så självklart ska ni bo kvar eller flytta till något i närheten så att barnen kan behålla sin umgängeskrets.
  • Tow2Mater
    Anonym (?) skrev 2023-10-11 22:27:14 följande:
    Bott sedan 2202, senaste barnet fött 2005, Lovat att vi ska bo kvar men nu arbetslös, 
    Stressad så in i helvete.
    Kan INTE bo billigare  i lgh.
    Vad gör man?
    Så yngsta barnet är typ 18 år gammalt?
  • Anonym (Kompromiss?)
    Anonym (Drömhuset?) skrev 2023-10-11 14:48:56 följande:
    Nej, det går nog inte tyvärr. Inte som vi vill ha det. Det är ett enplanshus och det är många begränsningar.Var så fokuserad att hitta ett hus i området som vi faktiskt hade råd med, att jag inte tänkte på att vi faktiskt ska leva i huset också :/
    Skulle inte ryckt upp barnen om dom redan börjat skolan och trivs i området. Kan ni kolla upp vad ni får göra med huset, bygga om/till så huset blir till sitt bästa med sina förutsättningar, och sen sälja det och köpa ett bättre hus i samma område?
  • stor grön drake

Inte riktigt samma situation, men nästan. Vi köpte ett hus för 4,5 år sedan. Varken läget eller huset var optimalt, eller mer själva placeringen i området. Älskar dagis, skola mm men barnen måste över genomfartsleden för attkommatll skolan. Nu, idag, ska vi och titta på ett hus uppe på "drömgatan", medstörre tomt, trevligare läge, flera av barnens kompisar bor där och det är typ "bullerbyn känsla" på hur barnen springer runt.
    Huset är slitet, vårt var nyrenoverat när vi köpte det, men planlösningen passar oss bättre. Säljaren vill ha ganska mycket för det, och jag vet inte hur mycket vi får för vårt.
    Men det ekonomiska läget gör att det känns sådär. Vi jobbar båda deltid och pluggar (pga uppsägningar för 2 år sedan) så finns inte utrymme för att inte få bra betalt för vårt hus

• Anonym (Ammi)

Känns som att du inte vet vad du vill ha, du faller för det ytliga. Vill bo i fint område, sedan vill du ha ett finare hus. Allt detta du skriver här är saker ni visste om när ni köpte huset, läget, hur huset såg ut, er ekonomi osv. 

Tycker det är taskigt mot barnen att rycka upp dom, om skola, lärare och kompisar fungerar bra. Å andra sidan kommer du kanske inte klara av att vara den "fattiga" i området när barnen blir lite äldre och ser hur de andra barnen lever, eftersom du redan nu påverkas av vad de andra har. 

Du ska kanske gå och prata med någon om detta, ditt behov av att passa in, ha samma status och liv som andra osv. Hitta dig själv och finna ro och tillfredsställelse med det ni har istället för att vilja ha det andra har. Det kommer alltid finnas folk som har mer än ni har. 

• Anonym (Ego)
    Anonym (Drömhuset?) skrev 2023-10-11 15:20:50 följande:
    Ja dom trivs 
    Du "känner" att huset är fel och därför vill du bryta upp hela familjen från ett hus och område där de trivs. Där barnen har sin skola, bra lärare, kompisar mm.

Skaffa en hobby istället för att gå runt och jämför med grannarnas hus
  • Anonym (ACT)

Jag rekommenderar att söka ACT kurs.

Det är en bra form för att komma fram till vad du värdesätter och hur dessa delar står i förhållande till varandra. Den är också bra för att den skapar målbilder som du kan undersöka.

I ditt fall skulle det kunna vara undersöka möjligheterna att det här huset kan bli drömhuset kontra vad drömhus i andra områden betyder för dig.

livskompass.se/act/vad-ar-act/

• Anonym (Samsara)

Allt lidande i livet beror på alla våra begär enligt buddha Siddhartha. tänk den gyllene medelvägen. Här finns mammor som behöver mat till barnen för att klara morgondagen? engagera er i sidor på facebook där man man skänka mat o kläder istället. Ni har det bra o barnen mår bra och trivs säkert bra i skolan. renovera lite då o då, det behöver inte va så uppstyltat allting 

• Anonym (Drömhuset?)
    Anonym (Samsara) skrev 2023-10-12 23:19:22 följande:

Allt lidande i livet beror på alla våra begär enligt buddha Siddhartha. tänk den gyllene medelvägen. Här finns mammor som behöver mat till barnen för att klara morgondagen? engagera er i sidor på facebook där man man skänka mat o kläder istället. Ni har det bra o barnen mår bra och trivs säkert bra i skolan. renovera lite då o då, det behöver inte va så uppstyltat allting 

Fint svar, tack! 
  • Anonym (Drömhuset?)

Det är nog mina mindervärdeskomplex som spökar. Kanske får jobba på dem istället för att bryta upp familjen. 

• Anonym (Ego)
    Anonym (Drömhuset?) skrev 2023-10-17 10:40:55 följande:

Det är nog mina mindervärdeskomplex som spökar. Kanske får jobba på dem istället för att bryta upp familjen. 

Bra idé
Svar på tråden Flytta igen, drömhuset eller stanna?