• MeAndBaby

Hund och nyår, hur skulle ni gjort?

Har lite av ett dilemma inför nyår. Vår hund tycker det är obehagligt med fyrverkeri och smällare, både att se och höra dessa. Inte "ligga och skaka under sängen-rädd", men ganska tydligt brydd och orolig, trots att jag alltid utan undantag varit med henne i ett lugnt rum med neddragna gardiner och gott tugg från 23.30 på nyårsafton. Det optimala för henne är att få vara hemma här med oss där det är tryggt på nyår, med el utan gäster. 

Nu har vi blivit bortbjudna på nyårsafton. Ingen stor fest el så, men med två livliga småbarn som gör det stundtals väldigt intensivt, vilket innebär ingen lugn och ro för hundar. Jag och hund har där tillgång till ett rum att vara i runt 12-slaget, men jag tänker på allt runtomkring och hela kvällen med hajpade småbarn, leksaker som kastas runt, skrik och bråk, radiostyrda leksaker osv osv. Att det blir lite för mkt att plussa på en hund som dessutom känner obehag med fyrverkerier.

Själva dilemmat är att resten av min familj jättegärna vill åka på den här festen, speciellt barnen. Medan jag känner att för vår hunds skull gärna firar själva hemma med familjen. Att vi delar på oss är inget alternativ. 

• Svar på tråden Hund och nyår, hur skulle ni gjort?
  • Anonym (L)
    Anonym (Etolog) skrev 2023-10-14 15:56:05 följande:
    Fast när det kommer till kognitiv förmåga och hjälplöshet så ÄR hunden ungefär som ett litet barn. Givetvis får man då som hundägare, som har åtagit sig att ta hand om hunden, prioritera hundens bästa. Jag har svårt att förstå att man skulle tänka på annat sätt. 

Sen är det bra att träna hunden att vara hos hundvakt just för att det inte ska vara en chock om man plötsligt på grund av sjukdom eller annat tvingande skäl behöver lämna bort den en period. Det håller jag med om. 
    Men ts har ju faktiskt riktiga barn också, är det rimligt att kräva att då både maken och barnen ska stanna hemma också? Det tycker jag inte. Hon säger att det inte är ett alternativ att de delar på sig. Ts har barn, då måste hon prioritera sina barn först och främst. Barnen och maken vill väldigt gärna åka iväg på den där tillställningen, då får väl ts stanna hemma med hunden medan de andra åker bort då. Att hela familjen ska stanna hemma på grund av en hund låter orimligt. Barnen går först, inte hunden.
  • Klartsomvatten
    Anonym (Etolog) skrev 2023-10-14 15:56:05 följande:
    Fast när det kommer till kognitiv förmåga och hjälplöshet så ÄR hunden ungefär som ett litet barn. Givetvis får man då som hundägare, som har åtagit sig att ta hand om hunden, prioritera hundens bästa. Jag har svårt att förstå att man skulle tänka på annat sätt. 

Sen är det bra att träna hunden att vara hos hundvakt just för att det inte ska vara en chock om man plötsligt på grund av sjukdom eller annat tvingande skäl behöver lämna bort den en period. Det håller jag med om. 
    En hund är inte alls ett litet barn.
    En hund kan man till exempel sälja/omplacera, detsamma gäller inte för ett barn.. 
  • Anonym (Sa)

Passa på att träffa familjen lite mer innan nyår, ger både barn och hund chans att vänja sig vid varandra. 

• Limajo
    Anonym (Etolog) skrev 2023-10-14 15:50:11 följande:
    Fast då får det ju vara ett projekt för nästa år. Vi är igenom halva oktober. Om det rör sig om skotträdsla så är det ju till stor del ofta medfött, och tar lång tid att träna bort eller lindra. Så, med lite tur är hunden mer bekväm nästa eller kanske nästnästa år. Men TS fråga rörde ju årets firande så då är det bättre att bibehålla tryggheten för hunden. 
    Visst, de hinner sannolikt inte skotträna hunden till nyår men de borde definitivt hinna vänja den vid att vara hos en hundvakt som bor lite mer lantligt och på så vis lösa nyårsproblemet.
  • Anonym (Etolog)
    Klartsomvatten skrev 2023-10-14 16:54:16 följande:
    En hund är inte alls ett litet barn.
    En hund kan man till exempel sälja/omplacera, detsamma gäller inte för ett barn.. 
    Påstod inte att det var ett barn, men många saker är jämförbara. Jag förutsätter att TS både vill behålla hunden och ta hand om den på bästa möjliga sätt. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Etolog) skrev 2023-10-14 11:02:50 följande:

Jag hade faktiskt stannat hemma med hunden. Om det redan finns en rädsla kring fyrverkerier kan den bli värre av att man lägger till ytterligare stressmoment. Du säger själv att det bästa för hunden är att vara i hemmet vid nyår. Om resten av familjen tvunget vill gå på fest får de väl göra det, men att någon i hushållet blir hemma med hunden. Så har jag firat merparten av mina nyårsaftnar. 

Och till er som tycker att lugnande är ett substitut för lugn och ro... Det är verkligen en sista utväg för hundar som riskerar att skada sig själva i sin panik. Att droga ner djuren bidrar tyvärr ofta till att rädslan blir värre eftersom de mitt i all panik dessutom mår illa och konstigt, i kombination med att kroppen inte lyder och kan fly trots stark rädsla. Tänk er själva att vara kraftigt berusade och samtidigt under pistolhot. 

Har de inte kommit längre i utvecklingen av lugnande till djur? Lugnande till människor funkar ju inte så. Tycker fortfarande TS ska kontakta veterinär.
  • Klartsomvatten
    Anonym (Etolog) skrev 2023-10-14 17:22:21 följande:
    Påstod inte att det var ett barn, men många saker är jämförbara. Jag förutsätter att TS både vill behålla hunden och ta hand om den på bästa möjliga sätt. 
    Men nu är det så att ts faktiskt har barn, och barnen vill åka på nyårsfirandet, inte sitta hemma pga hunden. Ts måste prioritera barnen först, om inte annat så får hon stanna hemma själv med hunden, men barnen och mannen måste kunna åka. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Etolog) skrev 2023-10-14 17:22:21 följande:
    Det blir ju inte så bra om barnen blir bortprioriterade på grund av hunden.
  • Anonym (Etolog)
    Tow2Mater skrev 2023-10-14 17:56:02 följande:
    Har de inte kommit längre i utvecklingen av lugnande till djur? Lugnande till människor funkar ju inte så. Tycker fortfarande TS ska kontakta veterinär.
    Det finns vissa preparat som ska fungera mer ångestdämpande, men ändå med dåsighet som främsta effekt. Och det är ju inget som rekommenderas om det finns alternativ, så som att stanna hemma. 

TS skulle få samma svar från en veterinär. Jag är inte veterinär men arbetar kliniskt inom djursjukvården, så det är inte taget ur luften. 

Och som barn som vuxit upp omgiven av djur var vi alltid hemma på nyårsafton. Oavsett vad jag tycker var roligt. Mamma förklarade klart och tydligt att det handlar om hänsyn till familjens fyrbenta medlemmar och det är väl en nog så viktig sak att lära sig. Det kommer fler firanden som ungarna kan gå på. Och givetvis måste man som förälder prioritera sina barns väl och ve, men en nyårsfest är inte något barnen tar skada av att missa. Det har jag väldigt svårt att tro. 
  • Anonym (XXX)

Varför skulle ni inte kunna dela på er? Så att du stannar hemma med hunden? Det skulle jag ha gjort. Annars får ni ju tacka nej till festen. 

Jag har en rescue dog från Bukarest, och första nyåret hos oss var det hemskt. Han var verkligen skräckslagen, och vågade inte gå ut utan gjorde sina behov inne... Helt förståeligt, fast det var jobbigt för mig att tillbringa helgen med att skrubba mattor!

Året därpå pratade vi med veterinär och fick lite lugnande medel. Det fungerade bra. 

Året efter det - det var förra året - testade vi utan. Och det gick också bra. 

I år räknar vi inte med problem. Men det enda raka skulle ju vara att nyårssmällarna skulle förbjudas! Finns ingen glädje i dem, som kompenserar för allt elände i enskilda hem.

• Tow2Mater
    Anonym (Etolog) skrev 2023-10-14 21:10:38 följande:
    Det finns vissa preparat som ska fungera mer ångestdämpande, men ändå med dåsighet som främsta effekt. Och det är ju inget som rekommenderas om det finns alternativ, så som att stanna hemma. 

TS skulle få samma svar från en veterinär. Jag är inte veterinär men arbetar kliniskt inom djursjukvården, så det är inte taget ur luften. 

Och som barn som vuxit upp omgiven av djur var vi alltid hemma på nyårsafton. Oavsett vad jag tycker var roligt. Mamma förklarade klart och tydligt att det handlar om hänsyn till familjens fyrbenta medlemmar och det är väl en nog så viktig sak att lära sig. Det kommer fler firanden som ungarna kan gå på. Och givetvis måste man som förälder prioritera sina barns väl och ve, men en nyårsfest är inte något barnen tar skada av att missa. Det har jag väldigt svårt att tro. 
    Ok. Vi skulle gjort andra val. Inkusive medicin till djur.
  • Anonym (JB)

Varför skulle ni inte kunna dela på er?? Låter ju nästan lite psycho...

• GGN

Jag hade aldrig tagit med hunden dit igen.

MeAndBaby skrev 2023-10-14 10:35:15 följande:
    Förstår inte riktigt hur du menade i första stycket, våra barn är alltså stora, men dem vi ska till har småbarn (icke hundvana sådana). Vår hund har nära till stress när vi är där, pga den stundtals skyhöga energin runt dessa barn. Så när vi är med dem är det konstant "platsliggning " i bädd, koppel vid min sida och ibland ligga i canvasbur så att hon ska få lite lugn. Hon är duktig på det, även om det kräver en del jobb från min sida. Det äldsta av deras barn, snart 5 år, tycker inte om vår hund och skriker till och viftar bara hon så mkt nuddar nosen mot barnet, om de ska gå förbi varandra t ex.
  • Anonym (m.ökJB ÖKL)
    Anonym (S) skrev 2023-10-14 14:16:25 följande:
    Ja många behandlar sina djur som de vore barn. Tror inte att det är bra för varken människa eller djur.

Jag upplever att det enda svar du vill ha är att du ska få som du vill, men jag gör ändå ett försök. 

Börja nu med att leta hundvakt på landet som kan ha din hund på yår och träna hunden i att umgås med denne och att vara där. 

Eller så får maken din öva på att ha hunden så hunden även är trygg hos honom så att ni kan turas om på festen att ta hunden så att inte bara du ska gå runt och känna stress över att hplla hunden lugn pga ouppfostrade barn och sen fyrverkerier. 

• Anonym (m.ökJB ÖKL)
    Klartsomvatten skrev 2023-10-14 18:03:44 följande:
    Men nu är det så att ts faktiskt har barn, och barnen vill åka på nyårsfirandet, inte sitta hemma pga hunden. Ts måste prioritera barnen först, om inte annat så får hon stanna hemma själv med hunden, men barnen och mannen måste kunna åka. 

Nej, man måste lära barnen att alla i en familj ska prioriteras utefter behov. En hund ingår i familjen, den har inte valt att hamna där  den är.

I detta har hunden ett behov som man måste prioritera även om det finns andra sätt att hantera det på än att TS får sin vilja igenom. 

• Klartsomvatten
    Anonym (m.ökJB ÖKL) skrev 2023-10-15 09:45:12 följande:

Nej, man måste lära barnen att alla i en familj ska prioriteras utefter behov. En hund ingår i familjen, den har inte valt att hamna där  den är.

I detta har hunden ett behov som man måste prioritera även om det finns andra sätt att hantera det på än att TS får sin vilja igenom. 

Nej, man måste inte alls lära barnen att en hund går före dem. Precis som en annan skrev så beter sig ts på ett sätt som riskerar att hunden blir väldigt beroende av henne och begränsar hela familjen enormt gällande vad de kan göra och vilka de kan träffa. Så ska det inte vara. Då får man se till att åtgärda problemet, testa alla lösningar, vänja hunden vid att ha hundvakt och så vidare - annars hade jag inte haft kvar hunden. Det är absolut inte meningen att en hund ska styra och ställa och det är absolut inte meningen att en hunds behov ska gå före barnens behov. 

Barnen och maken ska absolut kunna åka på den där tillställningen, i sådana fall får ts stanna hemma med hunden. 

• Klartsomvatten
    Anonym (Etolog) skrev 2023-10-14 21:10:38 följande:

Nja, som ts beter sig nu så kommer det nog inga fler firanden för deras del, eftersom hunden verkar vara väldigt beroende av ts och begränsar hela familjen gällande vad de kan göra och vilka de kan umgås med. Dessutom är det ju tydligen helt omöjligt att de delar på sig.

Djur ska inte gå före barn. Tycker man något annat så är det skrämmande att man ens skaffade barn från första början. Barnens behov går först. Barnen vill ju gå på nyårsfesten och ha roligt, jag skulle då inte vilja ta den möjligheten ifrån dem på grund av en hund. Då får man se till att lösa problemet med hunden, testa alla möjliga lösningar, vänja hunden vid hundvakt och så vidare - annars hade jag inte haft kvar hunden, för det är inte meningen att en hund ska begränsa hela familjen (barnen) på det här sättet (för tydligen är det ju helt omöjligt att ts stannar hemma själv med hunden, barnen måste också stanna då). Ts bör i sådana fall stanna hemma med hunden, jag hade definitivt uppmanat maken och barnen att åka. 
  • Anonym (m.ökJB ÖKL)
    Klartsomvatten skrev 2023-10-15 11:31:04 följande:

Nej, man måste inte alls lära barnen att en hund går före dem. Precis som en annan skrev så beter sig ts på ett sätt som riskerar att hunden blir väldigt beroende av henne och begränsar hela familjen enormt gällande vad de kan göra och vilka de kan träffa. Så ska det inte vara. Då får man se till att åtgärda problemet, testa alla lösningar, vänja hunden vid att ha hundvakt och så vidare - annars hade jag inte haft kvar hunden. Det är absolut inte meningen att en hund ska styra och ställa och det är absolut inte meningen att en hunds behov ska gå före barnens behov. 

Barnen och maken ska absolut kunna åka på den där tillställningen, i sådana fall får ts stanna hemma med hunden. 

Jag skrev råd till TS om vad hon kan försöka prova med så att alla kan åka med just för att även jag ser att hennes beteende är problematiskt. 

Men jag tycker inte det handlar om att visa barnen att hunden går före, utan att lära dem helt normalt hänsynstagande och att har man djur måste man se till att de mår bra. 

Att de delar på sig är också ett alternativ som jag dock  inte tog upp eftersom det enligt TS inte är ett alternativ. Varför vet jag inte. 

Svar på tråden Hund och nyår, hur skulle ni gjort?