• Anonym (FrökenSnus)

När blir jag beroende av snus?

jag är 30+ har feströkt sen ja va ca 15 år utan att känna att jag riskerat att bli beroende. 
    Testade vit snus för ca 3 månader sedan och älskar det! Snusar vissa dagar hela dagar men andra bara några stycken. Har än så länge inte känt att jag måste ta en snus. 
    Men har börjat tänka på att jag kanske snart borde trilla ditt.
    Ni som snusar va tror ni? Kommer jag fastna inom kort eller är jag helt enkelt inte en beroende typ?

• Svar på tråden När blir jag beroende av snus?
  • Anonym (Abc)

Det har redan hänt tyvärr.

Men överbevisa gärna det genom att inte ta någon form av nikotin resten av året.

• Anonym (Abc)

Rapportera hit sen hur det gick.

• Cereal Killer

När man pratar om det rent fysiska beroendet så handlar det om hur mycket man exponeras för nikotinet och vilka doser man använder, och dels beror det på vilka gener man bär på. Det är väldigt olika hur lång tid det tar att bli beroende på vilken genuppsättning man har. Det finns även olika grader av fysiskt beroende, från milt där det brukar gå bra att bli nikotinfri när man bestämmer sig för det, till svårt som, rent krasst, är en kronisk och obotlig sjukdom.

Har du utvecklat ett beroende redan så är det förmodligen ganska milt, men det är stor risk att det blir svårare med tiden. 

• Dr Nail

Du är redan beroende :) Jag med. Men det är okej; snus är inget superdyrt beroende, man får spara in på annat. Snabbmat t.ex.

• Dr Nail

Så länge de inte chockhöjer skatten så dosan blir 100 spänn.

• Anonym (M)

Förmodligen inom några månader om du fortsätter som du gör nu. Men det är omöjligt att svara på. Jag känner folk som lagt ner dosan efter 25 år och knappt kände av någonting. Andra mår fruktansvärt dåligt när de ska sluta och klarar inte av det. Beror antagligen till stor del på vilka gener man har.

• Anonym (Abc)

Nu undrar man ju om du testat åtminstone lite av min utmaning?

• Anonym (FrökenSnus)

Inser att jag redan har ett form av beroende. Kan va utan snus en halv dag men sen vill jag verkligen ha en. Fåt det mig att överväga att sluta? Nej jag älskar det desto mer

Svar på tråden När blir jag beroende av snus?