• Anonym (Hjjl)

Helammar, viktuppgång?

Helammar min 7-veckors bebis, men viktuppgpngen ligger lite lite lågt. Fattar inte varför. Med tanke på antal tunga kissblöjor  jag byter varje dag får han i sig mycket och bajsar gör han regelbundet. 

Jag ammar på signal och det är regelbundet  under dagen och flera gånger varje natt. Har också vägt före och efter amning och han får i sig mat. (Vilket blöjorna visar med). Han äter tills han släpper bröstet och är nöjd, och det känns på bröstet att det blir tommare.

Han är annars en pigg kille som sover helt ok för sin ålder med några sov på dagen och några h i stöten hela natten.

Men nu har han inte gått upp de där 150 g i veckan senaste tiden utan kanske 100 g. 

Varför???

• Svar på tråden Helammar, viktuppgång?
  • Jårdi

Amningspuckel? 

minns att det stannade av lite med min son också efter någon månad men vi ammade på och det gick bra. 

hemsidan babybaby.se har bra tips på hur man ammar mer aktivt, alltså hur barnet får i sig mer mjölk 

• Anonym (Hjjl)
    Jårdi skrev 2023-10-15 11:07:23 följande:

Amningspuckel? 

minns att det stannade av lite med min son också efter någon månad men vi ammade på och det gick bra. 

hemsidan babybaby.se har bra tips på hur man ammar mer aktivt, alltså hur barnet får i sig mer mjölk 

Alltså jag har fått dela upp amningar eftersom han ammat till han kräkts så det känns som han får i sig. Men uppgången är lite lägre än jag trott.
  • Anonym (AS)

Men de där 150g i veckan är ju bara i början. tänk om bebisarna gick upp 150g i veckan hela spädbarnstiden då hade de ju varit bautabarn. Tillväxtkurvorna på BB är heller inte framställda för ammande barn. Kolla på who-s tillväxtkurva som finns på bl.a. appen ?grow? som är framställda på bara ammande barn. Där följer nog bebiEn sin kurva som den ska för 100g i veckan är ju en fin viktuppgång. Min bvc-sköterska har iaf sagt att 4-500g i månaden är helt ok. 

• Anonym (Hjjl)
    Anonym (AS) skrev 2023-10-15 12:35:47 följande:

Men de där 150g i veckan är ju bara i början. tänk om bebisarna gick upp 150g i veckan hela spädbarnstiden då hade de ju varit bautabarn. Tillväxtkurvorna på BB är heller inte framställda för ammande barn. Kolla på who-s tillväxtkurva som finns på bl.a. appen ?grow? som är framställda på bara ammande barn. Där följer nog bebiEn sin kurva som den ska för 100g i veckan är ju en fin viktuppgång. Min bvc-sköterska har iaf sagt att 4-500g i månaden är helt ok. 

Jag tycker mest det känns som hsn äter sååå mkt med tanke på antalet tunga kissblöjor per dag.
  • Anonym (AS)

Men då kissar/bajsar han bara ut överskottet. Barn som ammas kan ju inte bli tjockare än vad ?de ska?, som barn som får ersättning kan. 

• Anonym (Rem)

Det här kanske du redan tänkt på, men äter du som du brukar? Eller har du ätit mindre?
    Man ska ju inte "banta" eller spara på fettet så länge man ammar, men det vet du säkert  
    Babyn kanske varit dålig i magen? Märks ju inte så tydligt på småbarn, eftersom dom spyr då och då och bajset är ju löst så länge man ammar.
    Men som andra skrivit här, är det nog ingen fara så länge vikten går uppåt. 
    Min siste stod still någon gång och gick även ner någon vecka. Jag blev orolig men vår bvcsköterska var lugn jämnt. Och så gick vikten upp igen.

• Anonym (Hjjl)
    Anonym (Rem) skrev 2023-10-15 15:02:26 följande:

Det här kanske du redan tänkt på, men äter du som du brukar? Eller har du ätit mindre?
    Man ska ju inte "banta" eller spara på fettet så länge man ammar, men det vet du säkert  
    Babyn kanske varit dålig i magen? Märks ju inte så tydligt på småbarn, eftersom dom spyr då och då och bajset är ju löst så länge man ammar.
    Men som andra skrivit här, är det nog ingen fara så länge vikten går uppåt. 
    Min siste stod still någon gång och gick även ner någon vecka. Jag blev orolig men vår bvcsköterska var lugn jämnt. Och så gick vikten upp igen.

Äter som vanligt. Bantar absolut inte, det får jag ta sen, haha.
  • Anonym (Hjjl)
    Anonym (AS) skrev 2023-10-15 14:04:33 följande:

Men då kissar/bajsar han bara ut överskottet. Barn som ammas kan ju inte bli tjockare än vad ?de ska?, som barn som får ersättning kan. 

Är det verkligen så? Allrså han kissar och bajsar ju konstant, känns som det alltid är en tung kissblöja.
  • Anonym (AS)
    Anonym (Hjjl) skrev 2023-10-17 09:59:28 följande:
    Är det verkligen så? Allrså han kissar och bajsar ju konstant, känns som det alltid är en tung kissblöja.
    Ja, enligt bvc. Tjocka bebisar (alltså över +2SD) som bara ammas får fortsätta amma så mycket de vill medan likadana ersättningsbebisar kan bli begränsade i sitt födointag. mina barn ammade som dårar båda två men blev liksom aldrig tjockare, de bara följde sin kurva. Då fick jag höra av bvc att man inte kan göra ammande bebisar tjockare genom att amma dem mer. men som sagt, info från bvc, inte nån vetenskaplig sajt. 
  • Anonym (....)
    Anonym (AS) skrev 2023-10-17 20:25:47 följande:
    Ja, enligt bvc. Tjocka bebisar (alltså över +2SD) som bara ammas får fortsätta amma så mycket de vill medan likadana ersättningsbebisar kan bli begränsade i sitt födointag. mina barn ammade som dårar båda två men blev liksom aldrig tjockare, de bara följde sin kurva. Då fick jag höra av bvc att man inte kan göra ammande bebisar tjockare genom att amma dem mer. men som sagt, info från bvc, inte nån vetenskaplig sajt. 
    Nej, inte heller bebisar som får ersättning ska begränsas i sitt födointag eller blir tjocka av ersättning. 
  • Anonym (Hjjl)
    Anonym (AS) skrev 2023-10-17 20:25:47 följande:
    Funderar då min bebis verkar tappa på sin kurva då. 
Svar på tråden Helammar, viktuppgång?