• Anonym (TS)

Ansöka om kostnader för mediciner som inte ingår i högkostnadsskyddet...

Hej!
    Vet någon om man kan ansöka om dispans eller om ekonomiskt stöd för mediciner som inte ingår i högkostnadsskyddet?

Detta handlar om två barn som har en ovanlig muskelsjukdom. De har tagit medicin som har fungerat mycket bra. Nu har företaget som tillverkar medicinen inte valt att ansöka om att det ska ingår i högkostnadsskyddet så för drygt ett år sedan fick vi besked om att vi nu skulle få bekosta medicinen själv. Medicinen kostar cirka 20 000:-/mån per barn dvs 40 000:-/mån, vilket vi inte har råd med. Barnen står därför utan medicin och det finns inget annat liknande preparat. Företaget har dessutom exklusiva rättigheter till medicinen fram till 2028, vilket innebär att det inte finns någon annan tillverkare av samma läkemedel.
    Kan man ansöka om någon form av dispans för att ändå få läkemedlet på högkostnadsskyddet? Eller ansöka om att få kostnaderna betalda någonstans ifrån?
  • Svar på tråden Ansöka om kostnader för mediciner som inte ingår i högkostnadsskyddet...
  • Anonym (TS)
    Anonym (N) skrev 2023-11-12 14:26:43 följande:
    Ovanlig och ovanlig beror på hur man ser det. Finns endel personer som har sjukdomen och på sikt kan den vara livshotande. 

Oj, de gick fort för dina barn att bli tonåringar....

Andra läkemedel har de säkert fått på recept och med hökodgandskyddet men Namuscla togs bort från högkostnadsskyddet i nov 2020. Efter den tiden kunde man inte få läkemedel på högkostnadsskyddet. 

Ingen har sagt att du är en dålig förälder. Men du har haft 3 år på dig att undersöka hur ni ska få medicinen utan att betala fullpris. Tyvärr så kommer det inte gå utan ni får antingen söka pengar från fonder etc eller ta lån. 
    Denna sjukdom är väldigt ovanlig. Finns ca 6 personer i Sverige med detta. Den kan aldrig bli livshotande, men är begränsande för barnen. Vet ej vilken sjukdom du googlat dig till. Denna medicin hjälper mot flera olika sjukdomar. 
  • Anonym (N)
    Anonym (TS) skrev 2023-11-15 17:45:15 följande:
    Denna sjukdom är väldigt ovanlig. Finns ca 6 personer i Sverige med detta. Den kan aldrig bli livshotande, men är begränsande för barnen. Vet ej vilken sjukdom du googlat dig till. Denna medicin hjälper mot flera olika sjukdomar. 
    Jag vet vilken sjukdom det är, har en i min närhet som har den. Och jag vet att andra läkemedel som är inom högkostnadsskyddet kan hjälpa i viss grad för några, dock inte alla då det är individuellt. Och jo, på sikt utan läkemedel kan den bara livshotande. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (N) skrev 2023-11-16 15:52:43 följande:
    Jag vet vilken sjukdom det är, har en i min närhet som har den. Och jag vet att andra läkemedel som är inom högkostnadsskyddet kan hjälpa i viss grad för några, dock inte alla då det är individuellt. Och jo, på sikt utan läkemedel kan den bara livshotande. 
    Nej på sikt kan denna sjukdom inte vara livshotande. Denna sjukdom är konstant. De blir inte sämre med åren t ex. Däremot finns det en liknande sjukdom som heter Steinerts sjukdom som är mer livshotande. Finns även flera andra muskelsjukdomar med betydligt sämre prognos. Men den de har är inte livshotande. 
  • Anonym (GA)
    Anonym (TS) skrev 2023-11-15 17:44:01 följande:

Som sagt så vill jag inte vara helt sanningsenlig i tråden för att inte hänga ut mina barn. Hur gamla de är, huruvida de haft medicin eller inte, vad medicinen kostar eller liknande är inte relevant. Min fråga rör om man kan ansöka om att få kostnaderna betalda någonstans ifrån för medicin som inte ingår I högkostnadsskyddet. Nu har jag (inte tack vare denna tråd iaf) fått reda på att man kan ansöka om särläkemedelsklassning och detta är något jag ska kolla upp. Tack för allas helt obefintliga hjälp.

Ändå konstigt att du inte kommit längre på 3 år. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (GA) skrev 2023-11-16 20:41:59 följande:
    Ändå konstigt att du inte kommit längre på 3 år. 
    Ja, jätte konstigt. Hur hade du löst det som verkar ha så bra lösningar? Du verkar mest kunna gnälla och klaga på andra.
  • Anonym (N)
    Anonym (TS) skrev 2023-11-17 17:42:08 följande:
    Ja, jätte konstigt. Hur hade du löst det som verkar ha så bra lösningar? Du verkar mest kunna gnälla och klaga på andra.
    För det första så hade en normal person från början undersökt bla särklassläkemedelsklassning. Inte väntat tre år och inte startat en tråd på FL med lögner/felinformstion hit och dit som gör att folk inte ens kan hjälpa dig. 
  • Tow2Mater
    Anonym (N) skrev 2023-11-17 17:44:07 följande:
    För det första så hade en normal person från början undersökt bla särklassläkemedelsklassning. Inte väntat tre år och inte startat en tråd på FL med lögner/felinformstion hit och dit som gör att folk inte ens kan hjälpa dig. 
    Du kunde inte ha gett TS det tipset då redan den 9e Nov?
  • Anonym (N)
    Tow2Mater skrev 2023-11-17 21:33:05 följande:
    Du kunde inte ha gett TS det tipset då redan den 9e Nov?
    Nej, eftersom antog att hon redan hade undersökt saken. Det är det första man gör och det första ts skulle gjort för 3 år sedan. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (N) skrev 2023-11-17 17:44:07 följande:
    Jag har efterforskat detta under lång tid och precis fått reda på detta med särläkemedel.
  • Anonym (N)
    Anonym (TS) skrev 2023-11-20 19:02:09 följande:
    Jag har efterforskat detta under lång tid och precis fått reda på detta med särläkemedel.
    Ok. Då har du gjort en dålig efterforskning om det tagit dig 3 år att komma fram till det. Jag trodde i min enfald att du redan undersökt det, men tydligen inte. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (N) skrev 2023-11-20 19:23:15 följande:
    Ok. Då har du gjort en dålig efterforskning om det tagit dig 3 år att komma fram till det. Jag trodde i min enfald att du redan undersökt det, men tydligen inte. 
    Okej. Hur menar du då?
    Jag hade ingen aning om att det fanns något som heter särläkemedel. Har kontakt med en annan person som har barn med samma diagnos som forskat kring detta än mer än mig då hen i sitt jobb har kontakt med diverse olika universitet utomlands och liknande. Det var hen som tipsade mig om detta och hen hade precis fått reda på det själv. Alla gör vi utifrån vår förmåga. Kommer inte svara dig mer eftersom du endast är nedlåtande bakom ditt anonyma namn. 
  • Anonym (bistånd)
    Anonym (N) skrev 2023-11-09 23:07:14 följande:
    Om de aldrig ens har fått läkemedlet så kan knappast sjukdomen vara livshotande utan läkemedlet. 

Men personligen jag tagit ett lån, köpt läkemedlet, sökt om merkonstadsersättning från fk, ansökt om.bidrag från socialen, ansäkt om bidrag från kommunen och från fonder om det var ett livsviktigt läkemedel. Många bäckar små... 

Känns inte som att du gör speciellt mycket för att hjälpa dina barn. Dessutom har du vetat om detta i ett år.
    Glöm bistånd från socialtjänsten om du har tagit lån och redan betalt läkemedlen. Där behöver du ansöka innan.
  • Anonym (biologen)

Fy vad elaka alla är här, vem kissade på er nalle när ni var barn?

Hittade detta:

vardgivare.regionorebrolan.se/sv/aktuellt/nytt-kunskapsunderlag-om-sarlakemedel-i-sverige/

www.konkurrensverket.se/informationsmaterial/nyhetsarkiv/prissattning-pa-sarlakemedel-fraga-for-konkurrensverket/

Jag tänker att TLV borde kunna svara på hur man ev. kan få ersättning eller tillgång till särläkemedel.

www.tlv.se/download/18.6bf6dd6318adccd40ad39754/1696576783029/starkt_tillgang_till_lakemedel_vid_sallsynta_halsotillstand_till_langsiktigt_hallbara_lakemedelskostnader.pdf

Svar på tråden Ansöka om kostnader för mediciner som inte ingår i högkostnadsskyddet...