• Anonym (Ledsen)

Försäkringskassan-omänskliga

Det här med att betala tillbaka för mkt bostadsbidrag inom ett år är fan galet 
    dom tror att jag ska kunna betala 5000kr i månaden annars kronofogden 
    Liksom de är ju de enda jag har att leva på till mat osv på en månad. 

Man orkar ju inte kämpa längre alltså 

• Svar på tråden Försäkringskassan-omänskliga
  • Anonym (....)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-10-17 08:22:46 följande:
    Om det nu handlar om så små belopp, varför hamnar rekordmånga hos kronofogden pga detta då?
    Jo just för att de är för stora belopp så folk klarar inte av att betala tillbaka på 12 månader
    Eller för att de medvetet väljer att strunta i att betala. Dvs medvetet låter det gå till kronofogden. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-10-17 16:36:40 följande:
    Jag har pratat med FK om min oregelbundna inkomster o dom har sagt att det är svårt att göra nånting åt. Ett flertal ggr
    Du själv kan ta ett snitt av din årslön. Du själv kan också meddela fk, precis när som helst om ändrar inkomst. Det är ditt ansvar och inte fk att du lämnar korrekta uppgifter om din inkomst. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-10-17 18:51:32 följande:

Orka förklara för alla som dömer utan att fatta hela sanningen.

Jag har bytt jobb nu så har en stabilare inkomst numera. 

skulden är förövrigt för flera år. Bostadsbidraget har inte vart 5000kr men för att hinna betala tillbaka då krävdes 4000 i månaden. Inte 5000. Skrev fel där 

Kan vi släppa de nu? Jag ville bara tala om att jag tycker de nya reglerna är omänskliga o jag gissar på att jag inte är ensam med tanke på hur många bra som inte kan betala tillbaka i tid. 

vad som varit är inget jag kan ändra på nu. Det jag kan göra ligger i framtiden. Och det jag gjort är att byta jobb med en fast lön. 

Och hur ska vi kunna veta hela sanningen när du inte ens berättar hela sanningen? .

Så du har under flera år angivit för lite inkomst till fk och i flera år fått besked om att du ska betala tillbaka. Sedan struntat i det och nu fått en jätteskuld som du ska betala tillbaka på 12 månader i och med de nya reglerna. Ja, då får du absolut skylla dig själv. 
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2023-10-17 20:12:59 följande:
    När ca 50% av beräkningarna av ett bidrag är felaktiga och över 40% som uppbär bidraget får återkrav varje år så är det något fel på systemet och inte individerna.
    Ursäkta om detta framstår som kränkande eller otrevligt på något sätt, men....

Det är en viss typ av individer som sitter i bidragsberoenden, dessa har förmodligen väldigt mycket gemensamt gällande hur de hanterar sin privatekonomi, sitt levnadssätt, sina prioriteringar t.ex.

Jag är helt övertygad om att en väldigt stor del av de som anger "fel" inkomst och därmed blir återbetalningsskyldiga helt enkelt inte begriper bättre, de har inte koll på de grundläggande bitarna gällande ekonomi.

Resterande gör detta med överlagt uppsåt, de lämnar fullt medvetet felaktiga uppgifter i syfte att få ut så mycket som möjligt, sen blir det istället statens problem att försöka få tillbaks pengarna, något de effektivt förhindrar genom att inte ha någon inkomst i kombination med ett stort antal barn.....

Personligen anser jag att det nog istället vore bättre att slopa detta helt. Jag blir helt ärligt enbart provocerad över att få höra att man kan bli berättigad runt 5000:-/mån i extra bidrag för att betala sitt boende.
  • Anonym (Ledsen)

Jag har fått ca 1000kr/ månad för mkt. Har pågått i några år. Jag har betalat tillbaka en mindre summa varje månad eftersom det har vart OKEJ
    sen ändrades reglerna?från fk

Det handlade alltså INTE om att jag fått 5000kr för mkt!!!

• Anonym (Oj)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-10-18 05:46:15 följande:

Jag har fått ca 1000kr/ månad för mkt. Har pågått i några år. Jag har betalat tillbaka en mindre summa varje månad eftersom det har vart OKEJ

Om du ska betala tillbaka 5 000 per månad under ett år, så betyder det du fått fel bostadsbidrag i 60 månader, dvs 5 år. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Oj) skrev 2023-10-18 09:28:30 följande:
    Om du ska betala tillbaka 5 000 per månad under ett år, så betyder det du fått fel bostadsbidrag i 60 månader, dvs 5 år. 

4000 per månad? skrev fel i början vilket jag rättat till i tråden om du orkar läsa. 

Jag har sagt de jag ville säga i den här tråden.
    vårsågod att fortsätta sparka på folk som har de svårt alla präktiga jävla människor med noll förståelse för nån som har de annorlunda än sig själv. Olika saker påverkar Livet o man behöver inte vara dum i huvet för de. Så ha lite medkänsla istället oavsett 
    puss o hej

• Anonym (Vem ska betala?)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-10-17 16:12:02 följande:

Kanske försäkringskassan borde ändra hur man ska räkna ut sin kommande lön två år framåt istället eftersom tydligt många gör fel. 

Så istället för att räkna med att folk ska klara av deras invecklade jobb kanske dom kan göra de själva o inte bara sitta o inkassera pengar för att vanligt folk inte kunde deras jobb.

Försäkringskassan inkasserar inte pengar,
    tvärtom är deras uppdrag att betala ut skattepengar i form av bidrag.
    De bidrag som Fk betalar ut är skattepengar som kommer från andra innevånare/skattebetalare.

Försäkringskassan har en budget, man har en viss total summa pengar att tillgå.
    Den totala summan ska räcka för deras uppdrag och den ska fördelas mellan de som är berättigade till bidrag.

Självfallet finns det regler att följa för den som har den fina och helt fantastiska förmånen att få ta emot bidrag/skattepengar från övriga innevånare/skattebetalare.
    Den som önskar ta emot bidrag från Fk har självfallet ett eget snavar för att se till att följa reglerna som gäller får att få bidraget. Detta är en självklarhet.
    Och självfallet finns det regler för Försäkringskassan att följa i deras uppdrag att dela ut skattepengar i form av bidrag.
    Och självfallet kan inte Fk betala ut mer pengar än man har.
    (T ex kan inte Fk "låna" pengar av någon genom att få felaktigt bostadsbidrag, för att kanske senare någon gång i framtiden eventuellt betala tillbaka dem...).

Hur skulle den totala summan räcka om man inte har några regler? 
    Om det inte fanns regler att följa utan man bara betalade ut alla pengar till alla som önskade få pengar, vad skulle då den totala summan bli?

Vem ska betala?
    Var ska pengarna komma ifrån om utbetalningarna är obegränsade?

Varför menar TS att det är fullt naturligt att andra innevånare ska försörja och betala levnadskostnaderna för vissa innevånare?

Eller varför menar TS att andra regler ska gälla för just TS än för andra behövande innevånare?
    Vem är skyldig att följa reglerna och vem (t ex TS?) behöver inte följa reglerna? Vem ska bestämma detta?
  • Anonym (Vem ska betala?)

Försäkringskassan är absolut inte omänsklig.

Men i vårt nya Sverige fullständigt skenar utgifterna för Försäkringskassan och för andra myndigheter.
    Man betalar ut rekordmycket bidrag varje månad och utgifterna växer och skenar för varje år som går.
    I vårt nya Sverige räcker inte skattepengarna till alla nya kostnader och utgifter som vi har dragit på oss. 
    När pengarna inte räcker så medför det som en direkt följd att grupper ställs mot grupper, individer ställs mot individer i vårt nya Sverige.

T ex, när en växande del av budgeten går till utanförskapsområden och deras innevånare, till deras bidrag, till deras vård, skola, omsorg, till skenande kostnader för Polis och rättsväsende (som också i hög utsträckning är knutet till dessa innevånare),
    så blir det helt enkelt och som en direkt följd mindre bidragspengar kvar att dela ut till en behövande fyrabarnsmamma, till svenska pensionärer och till svenskarnas sjukvård.

När skattebetalarnas pengar inte längre räcker så måste det komma nya stramare regler för att försöka sänka takten på de skenande kostnadsökningarna.
    Det handlar absolut inte om besparingar, för kostnaderna kommer fortsätta öka.
    Men när pengarna tar slut så måste man åtminstone försöka sträva efter att bromsa ökningstakten i någon mån.

Den Svenska Välfärden var aldrig avsedd för och var aldrig finansierad för det sätt som den i dag utnyttjas och överutnyttjas.

De nya reglerna som gör att en fyrabarnsmamma på kortare tid måste återbetala till Fk, det hon felaktigt lånat, beror på att pengarna annars inte räcker i vårt nya Sverige.

• Anonym (Patricia)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-10-18 05:46:15 följande:

Och under dessa år du fick för mycket , ringde du själv nån gång till Fk och uppgav rätt inkomst? 

Återigen..du deklarerar varje år ...
  • Anonym (....)

Ts: Ja, då har du fått för mycket bostadsbidrag i 48 månader vilket är 4 år. Och ingen gång AB de åren ringde du till försäkringskassan för att ändra inkomst. 

Du har själv satt dig i skiten och som man bäddar får man ligga..

Svar på tråden Försäkringskassan-omänskliga