• ella321

    Liten blödning och väntan på kub

    Hej, 
    Jag är gravid i vecka 12 och har sedan ca 2 veckor tillbaka inte haft några gravidotetssymptom. Det har skapat oro hos mig men det är inget som man gör något åt har jag förstått när jag kontaktat vården. 
    I fredags fick jag en mindre blödning som fortsatt under helgen och även idag. Under helgen och idag bestått av mörkbruna små små blödningar. Jag är livrädd för missfall och känner stor oro och har antagligen till följd av detta fått yrselanfall som kommer och går till och från. 

    Vi har KUB på torsdag och denna väntan gör mig galen. Hur har ni stått ut? Hur orolig för missfall bör man vara? Lika jobbigt som det är att vänta lika rädd är jsg för dåliga besked på kuben. 
    Har längtat så efter att få dela med mig till nära och kära förberett en överraskning för att kunna berätta till helgen efter vi gjort kub och just nu känns det mest hopplöst. 
    Berätta gärna positiva saker, och hur ni tagit er igenom tiden innan man får veta. ❤️ Jag känner att jag behöver lite pepp då så få vet i min närhet som jag kan prata med. 

  • Svar på tråden Liten blödning och väntan på kub
  • yny

    Lider med dig! Det är helt vidrigt att vänta när det inte riktigt går så smärtfritt som man tänkt sig. 

    Angående risken för missfall så kan det ju såklart vara ett missfall, tyvärr. Men det måste ju heller inte vara det! Jag hade flera små blödningar under första trimestern och ganska få graviditetssymtom. Jag trodde gång på gång att det skulle gå åt skogen. Men för mig gick allt bra (hittills) och jag är gravid i v31 nu.

    Så jag förstår din oro, och ja jag vet inte vad jag ska säga mer än att dagarna kommer att gå framåt även om det är helt olidligt, och jag håller alla tummar jag har att det ser bra ut på ultraljudet ❤️

  • ella321

    Hej,
    Härligt att få höra att det går bra. 
    Tycker mest jag läser om när det inte gått bra så känns skönt att se att det finna hopp. ❤️

    Det är plågsamt att bara gå och vänta, och jag hoppas att tiden ska flyta på så att man snart kan få ett besked oavsett om det är bra eller dåligt. 

    Håller tummarna för att du får en fin fortsatt graviditet ❤️❤️

  • strelitzia

    Dagen innan mitt kub stod jag på jobbet och kände hur det började rinna, sprang på toa och mycket riktigt var där massa blod, samma sak hände ca 10 min senare, jag åkte hem, fyllde en binda på under en timme och var övertygad om att det var kört. Sekunderna innan barnmorskan som gjorde kub visade skärmen var kanske de längsta i mitt liv, men där var en livlig liten bebis. Hon kunde inte svara på vad som orsakat blödningen, och det hände aldrig igen, däremot så kvarstod rosa/bruna flytningar i 3 veckor efter att det hänt. 


    Ovissheten och väntan kan verkligen ta kol på en. Håller tummarna att det går bra för dig imorgon! {#emotions_dlg.flower}

  • ella321

    Har nu vart iväg. Tyvärr var det en missed abortion som skett redan i veckan 5/6. 
    Jag känner mig helt tom och förstörd. Som jag aldrig kommer våga gå igenom detta igen. Känns som man nästa gång kommer vara ännu mer rädd/orolig/stressad innan man får besked. 
    Samtidigt som jag känner mig lite sviken av vården då jag vart i kontakt med dem redan innan blödningen pga rädsla för detta men hela tiden fått höra det är ovanligt, att allt jag upplever är fullt normalt osv. 

    Tack för att ni hålltider tummarna. ❤️ 

  • cutepenguin
    ella321 skrev 2023-10-19 12:22:10 följande:

    Har nu vart iväg. Tyvärr var det en missed abortion som skett redan i veckan 5/6. 
    Jag känner mig helt tom och förstörd. Som jag aldrig kommer våga gå igenom detta igen. Känns som man nästa gång kommer vara ännu mer rädd/orolig/stressad innan man får besked. 
    Samtidigt som jag känner mig lite sviken av vården då jag vart i kontakt med dem redan innan blödningen pga rädsla för detta men hela tiden fått höra det är ovanligt, att allt jag upplever är fullt normalt osv. 

    Tack för att ni hålltider tummarna. ❤️ 


     


    Beklagar verkligen ❤️ Hade också en missed abortion tidigare i år. Upptäcktes i vecka 10 då jag började blöda, men embryot hade förmodligen dött i vecka 5-6 som för dig. Det gör så ont. Alla kramar till dig ❤️

  • Maymom
    ella321 skrev 2023-10-19 12:22:10 följande:

    Har nu vart iväg. Tyvärr var det en missed abortion som skett redan i veckan 5/6. 
    Jag känner mig helt tom och förstörd. Som jag aldrig kommer våga gå igenom detta igen. Känns som man nästa gång kommer vara ännu mer rädd/orolig/stressad innan man får besked. 
    Samtidigt som jag känner mig lite sviken av vården då jag vart i kontakt med dem redan innan blödningen pga rädsla för detta men hela tiden fått höra det är ovanligt, att allt jag upplever är fullt normalt osv. 

    Tack för att ni hålltider tummarna. ❤️ 


    Känner med dig! Gick igenom liknande men hade symptom ända fram till kub, minimal rosa flytning samma dag och fick sedan beskedet på kub, kände mig så lurad av kroppen och ville bara få bort det.
    Tog cytotec i hemmet vilket gick bra men var tufft, avstannat v9, hade ditt också stannat i v9 hade jag rekommenderat att du gör det på sjukhus om det inte kommer ut av sig själv.

    Jag blev gravid igen inom 2 månader och ringde bm tidigt och berättade om min erfarenhet och att jag dessutom inte hade några symptom, fick då tidigt ul i v10, också Ma.  Men nu är jag gravid, fick tidigt ul denna gång också och då såg det fint ut!
    Så det går att ta sig förbi oron men det är tufft, se till att ha nån att prata med. Bra att skriva med folk här som varit med om liknande.
    ❤️
  • strelitzia
    ella321 skrev 2023-10-19 12:22:10 följande:

    Har nu vart iväg. Tyvärr var det en missed abortion som skett redan i veckan 5/6. 
    Jag känner mig helt tom och förstörd. Som jag aldrig kommer våga gå igenom detta igen. Känns som man nästa gång kommer vara ännu mer rädd/orolig/stressad innan man får besked. 
    Samtidigt som jag känner mig lite sviken av vården då jag vart i kontakt med dem redan innan blödningen pga rädsla för detta men hela tiden fått höra det är ovanligt, att allt jag upplever är fullt normalt osv. 

    Tack för att ni hålltider tummarna. ❤️ 


    Är verkligen ledsen för din skull Hjärta Det är så jäkla lurigt med de där diffusa blödningarna, man får höra att det är normalt och även om de är de, så känns det exakt lika normalt att det är ett dåligt tecken. Familjeliv vittnar om 50/50 att det går bra/dåligt, jag har nog läst varenda tråd som finns känns de som.

    Jag fick missfall i v12, då hade jag vart på ultraljud i v8, och även några dagar innan missfallet pga flera dagars rosa flytningar och oro, allt var i sin ordning, fostrets sprattla för fullt sista gången. Jag förstår din tomhets känsla och oron för att våga gå igenom det ingen.
    Min klena tröst jag försökte intala mig var att det med största sannolikhet var något fel på fostret, att de ändå aldrig klarat sig och att det var bra att de hände när de hände och inte ännu senare. Men det kändes mest som att det aldrig skulle bli bra, ville inte gå ut, ville inte prata med någon.

    Men det blev bättre! vi hade gjort ivf och när vi gjorde ett nytt försök 2 månader senare så tog de sig. VARJE gång jag gick på toa kollade jag efter blod/rosa flytningar, var besatt, sen inträffa blodbadet på jobbet dagen innan kub, men nu är det mindre än 6v tills hans kommer, och helt ärligt så har jag fortfarande svårt att helt ta in att det kommer gå vägen.

    Även om det kan komma att ta tid så kommer kännas lättare för dig, jag lovar! Hjärta
    Det är ovanligt med återkommande missfall, 1-2%.

Svar på tråden Liten blödning och väntan på kub