• myraaan87

Vår 9-månaders nätter är rena tortyren

Vet inte vad vi ska ta oss till längre. Vår relation håller även på att förstöras pga sonens dåliga sömn och allt ger bara sån ångest.

Sonen som är 9 månader nu har alltid sovit mer eller mindre dåligt med många uppvak men har oftast somnat om hyfsat snabbt igen. Men sen ca en månad tillbaka har det varit kaos. Från att han somnar runt 18.30-19.00 börjar uppvaken varannan timme fram till att han vaknar för dagen vid 05-05.30. Han vaknar samma tid oavsett hur lite sömn han har fått. Vid uppvaken gråter han och gnäller hysteriskt och det går absolut inte att få honom att somna om i sängen. Vi måste ta upp honom i famnen och vagga honom men inte ens det duger. Han spänner sig och nästan klättrar på en samtidigt som han gråter, nästan som att han skulle ha ont. Men varför skulle han ha ont precis under de timmarna på natten? Han utreds för mjölkallergi så det är inte det. Han är alltid pigg och glad när han vaknar runt 05 och är mestadels på bra humör hela dagen. Han vilar även bra på dagarna.

De här uppvaken och försöken att få honom att lugna ner sig och somna om kan ibland ta 2-3 timmar och det förstör hela natten. Jag ammar inte längre på dagarna men använder det ofta som ett sista försök att få honom ner i varv på nätterna. Jag vill inte längre nattamma men vet inte hur vi ska få honom att somna om snabbt annars när inte ens vagga i famnen funkar?

Att gå och lägga sig innebär bara stress och ångest inför när nästa uppvak kommer ske och hur länge de ska pågå. Sömnbristen går såklart ut över våra humör och orken är minimal. Vi tjafsar om småsaker hela tiden och jag är livrädd att det här kommer göra att vår kärlek där ut. Någon som känner igen sig eller har tips på vad vi kan göra? Tanken på att det här kanske kommer pågå i flera månader till ger mig panik. Vi orkar inte mer.
  • Svar på tråden Vår 9-månaders nätter är rena tortyren
  • elsi
    myraaan87 skrev 2023-10-17 13:51:35 följande:

Han sover i sin säng på dagtid utan problem.

Men inte på natten verkar det som. 
  • Hjortsö79

Han är förmodligen inne i en utvecklingsfas så det kommer förhoppningsvis gå över ganska snart. Men eftersom det gått en månad nu och ni båda känner er helt slut skulle jag tänka undantagstillstånd och köra följande schema: 

Ni lägger er son som vanligt senast 19, sen har ni en timmes vuxentid ihop i vardagsrummet innan ni båda lägger er i sängen vid 20. Då kommer han kanske vakna men förmodligen är han i djupsömnen då och vaknar först som vanligt vid 21. Ni lägger er alltså båda i sängen, du med öronproppar i och din bättre hälft med sin ipad, en bok eller vad han nu vill hålla på med. Sen är det hans ansvar att trösta barnet fram till det att han vaknar runt midnatt. Vid det laget har du fått 4 timmars sömn och är bättre rustad att ta bebisen resten av natten. Ska han nattammas kan det även vara en bra tid att göra det då. Din man går sen o lägger sig på soffan med öronproppar, alternativt kan du ligga på soffan fram till midnatt så ni turas om att ligga i sängen. När bebisen sover middag är det också bra om du kan prioritera att vila samtidigt, släpp alla andra måsten de är inte viktiga just nu. På så sätt får alla åtminstone lite sömn och jag skulle våga påstå att ni även växer i ert föräldraskap. Lycka till TS :)

• BuoBä

Det är väldigt vanligt att sömnen strular vid 8-9 månader! Det är en fas, och det går över. Inte för att Expressen är bästa källan, men det var första träffen när jag googlade:

www.expressen.se/mama/barn-baby/darfor-strular-somnen-sa-ofta-vid-8-manader/

Kan någon av er sova på soffan eller på en madrass i det andra rummet? Då är det en person mindre som stör i sovrummet, och som förhoppningsvis också kan sova lite bättre. Måste din sambo sova i veckorna så får han ta fredag/lördag så du också kan sova någon gång. 

• JensanGbg

Känner så igen det du skriver! Det är riktigt tufft att inte få sova, vi har det likadant här med vår son som är åtta månader. Lättväckt och jätteledsen när han vaknar. För oss funkar det bäst att ge honom en flaska ersättning i sängen och sen i med nappen. Det lugnar honom mycket mer än att plocka upp och krama/vagga honom, och han behöver inte vakna till av att bli upplockad (då kan han vara vaken i säkert en timme).

Jag tycker inte att man aktivt måste kämpa bort att mata på natten om det är det lättaste sättet att få dem att somna om. Det försvinner med tiden ändå. 

Om du vill skriva med nån i samma sömnlöshetssituation så kan du skriva till mig 😁 

• Litorina

Ni måste dela på nätterna på något sätt och ni behöver sova åtskilda, så att den som inte är med barnet får vara ostörd.

Vi delade nätterna på hälften så att både fick åtminstone fyra timmars sömn i sträck varje natt. Och så kan ta ni ta varsin, eller ett par, hela nätter. Han får ta barnet fredag och/eller lördag och du en eller två andra nätter i veckan. 

Det kommer inte alltid att vara så här utan det är en period ni ska ta er igenom. Ni klarar det, men ni behöver hjälpas åt. 

• myraaan87

Tack för alla era tips och ?skönt? att höra att folk känner igen sig! Vi har ju funderat på om han har ont på nätterna eftersom  han gråter hysteriskt och klättrar i famnen. Testade att ge honom Alvedon inatt och efter det somnade han som en stock och sov 4,5 timme utan uppvak. Han sov till och med en timme längre på morgonen än han brukar.

Så uppenbart att han har ont då tänker jag? Men frågan är bara var och varför han bara har ont på natten. Min spontana tanke är att det är tänderna som spökar men kan det verkligen påverka såhär mycket? Så märkligt om han har SÅ ont på nätterna men är helt opåverkad på dagarna. Tänker att vi testar att ge honom Alvedon inatt igen och ser om han sover bättre igen. Men vi kan ju inte hålla på och ge honom Alvedon varje natt?

• BuoBä
    myraaan87 skrev 2023-10-18 10:24:34 följande:

Tack för alla era tips och ?skönt? att höra att folk känner igen sig! Vi har ju funderat på om han har ont på nätterna eftersom  han gråter hysteriskt och klättrar i famnen. Testade att ge honom Alvedon inatt och efter det somnade han som en stock och sov 4,5 timme utan uppvak. Han sov till och med en timme längre på morgonen än han brukar.

Så uppenbart att han har ont då tänker jag? Men frågan är bara var och varför han bara har ont på natten. Min spontana tanke är att det är tänderna som spökar men kan det verkligen påverka såhär mycket? Så märkligt om han har SÅ ont på nätterna men är helt opåverkad på dagarna. Tänker att vi testar att ge honom Alvedon inatt igen och ser om han sover bättre igen. Men vi kan ju inte hålla på och ge honom Alvedon varje natt?

Nej det är verkligen ingen lösning! Ta kontakt med BVC och diskutera om ni möjligen borde träffa en barnläkare. 
  • Nässelfjärilen

Ja, det kan ju vara tänderna som spökar. Det finns geler som säger sig kunna mildra det onda (BabyDent, Bloxgel) men av erfarenhet är det inte lika effektivt som Alvedon, tyvärr. 

Ser ni om det är en tand på gång? :)

• Litorina
    myraaan87 skrev 2023-10-18 10:24:34 följande:

Ok, stackars liten! Ser/känner ni någon tand som är på gång? Prata med bvc och hör vad de säger. Ett läkarbesök låter som en bra idé. 
  • myraaan87

Han har fått tre tänder men känner inte att någon mer än på gång just nu. Men de ligger väl och lurar där under. Vi får kontakta Bvc och se vad de säger.

• Litorina
    myraaan87 skrev 2023-10-18 13:36:15 följande:

Han har fått tre tänder men känner inte att någon mer än på gång just nu. Men de ligger väl och lurar där under. Vi får kontakta Bvc och se vad de säger.

Hoppas att de kan hjälpa er att klura ut vad som är så jobbigt för honom! 
Svar på tråden Vår 9-månaders nätter är rena tortyren